Lämpimää ja halpuutimme- muita samanlaisia sanaväännöksiä?
Näistä tulee mieleen ihan lapsen keksimät väännökset.
Kuten mun lapsen sanomat: etummainen = ensimmäinen ja lopummainen =viimeinen. :D
Mitä muita sanaväännöksiä tiedät?
Kommentit (27)
Lämpimää ei ole mikään sananväännös, vaan ainakin ennen vanhaan käytetty sana. Ihmettelen miten ette siitä ole ennen kuullut.
Ja tuo etummainen....siis etkö ap todellakaan ole muiden kuullut käyttävän sitä, muiden kuin lapsesi? Ihan normaali sana. Esim. "Istu etummaiseen penkkiin", mitä outoa tässä on? Tuotakin sanaa on käytetty jo iät ajat. Olet todella kummallinen ap.
Siis mikä tuon sanan lämpimää vastine on kirjakielessä?
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:15"]Siis mikä tuon sanan lämpimää vastine on kirjakielessä?
[/quote]
Lämmintä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:07"]Ja tuo etummainen....siis etkö ap todellakaan ole muiden kuullut käyttävän sitä, muiden kuin lapsesi? Ihan normaali sana. Esim. "Istu etummaiseen penkkiin", mitä outoa tässä on? Tuotakin sanaa on käytetty jo iät ajat. Olet todella kummallinen ap.
[/quote]
Luulen että ap tarkoitti sitä että sanaa etummainen käytettäisiin abstraktisti ensimmäisestä fyysisesti ensimmäisen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:16"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:15"]Siis mikä tuon sanan lämpimää vastine on kirjakielessä?
[/quote]
Lämmintä.
[/quote]
Ihan totta? Missä murteessa sanotaan esim. lämpimää kahvia?
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:16"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:15"]Siis mikä tuon sanan lämpimää vastine on kirjakielessä?
[/quote]
Lämmintä.
[/quote]
[/quote] minun murteessa ainakin sanotaan lämpimiä voileipiä.
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:16"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:15"]Siis mikä tuon sanan lämpimää vastine on kirjakielessä?
[/quote]
Lämmintä.
[/quote]
[/quote]
Niin ja siis en ole koskaan kuullut
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:07"]Ja tuo etummainen....siis etkö ap todellakaan ole muiden kuullut käyttävän sitä, muiden kuin lapsesi? Ihan normaali sana. Esim. "Istu etummaiseen penkkiin", mitä outoa tässä on? Tuotakin sanaa on käytetty jo iät ajat. Olet todella kummallinen ap.
[/quote]
Luulen että ap tarkoitti sitä että sanaa etummainen käytettäisiin abstraktisti ensimmäisestä fyysisesti ensimmäisen sijaan.
[/quote]
Ehkäpä Matin ja Tepon biisi selventää. "Ensimmäinen oot ajatuksissani, ensimmäinen. Mun hani, rakkaimpani...."
Olis hassun kuuloinen jos sen laulais: "etummainen, oot ajatuksissani, etummainen. Mun hani, rakkaimpani..." ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:20"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:18"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:16"][quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:15"]Siis mikä tuon sanan lämpimää vastine on kirjakielessä?
[/quote]
Lämmintä.
[/quote]
[/quote] minun murteessa ainakin sanotaan lämpimiä voileipiä.
[/quote]
Kirjakielessä se onkin monikossa lämpimiä, mutta yksikössä lämmintä. Näin myös omassa murteessani: lämmint kahvii - lämpimii voileipii.
Lämpimää leipee. Tai lämpimmöö leippöö. Lämpimää maittoo. Ei minulle tuossa sanassa ole mitään outoa.
Mulla se olisi lämpöistä ja lämpimiä
Lämmintä kahvia. Lämpimiä voileipiä. Matkustaa lämpimään maahan. Syödä lämmintä ruokaa. Tarjolla oli lämpimiä ruokia. Tarjolla oli lämmintä ruokaa.
Lämmin on varmasti kauhea sana taivuttaa vasta suomea opettelevalle.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:25"]Lämpimää leipee. Tai lämpimmöö leippöö. Lämpimää maittoo. Ei minulle tuossa sanassa ole mitään outoa.
[/quote]
Mikä murre siis kyseessä?
Tää nyt ei varsinaisesti kuulu tähän, mutta kuitenkin..mies näki äsken jäneksen pihalla, ollaan hänen vanhalla kotipaikallaan, ja sanoi, että alkaa näemmä tuo jänespopulismi elpymään:D Purskahti kyllä teet suusta!
[quote author="Anonyymi nihilisti" time="15.05.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:25"]Lämpimää leipee. Tai lämpimmöö leippöö. Lämpimää maittoo. Ei minulle tuossa sanassa ole mitään outoa.
[/quote]
Mikä murre siis kyseessä?
[/quote]
En tiedä kuuluuko perinteisesti meidän murteeseen mutta Pohjois-Karjalassa meidän perhe ja sukulaiset ainakin sanoo näin.
Edukas (pitäisi olla edullinen)