Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 v. lapsi ei opi kuivaksi vaikka vaippoja ei ole käytetty viikkoihin. Kauan tässä vielä menee?!?

Vierailija
14.08.2008 |

Tuntuu että tasan 3 v. pojan kuivaksi opettaminen on ihan mahdotonta. Ilman vaippoja ollaan oltu nyt yhtä mittaa monta viikkoa. Pissaa lähes aina housuunsa. Silloin menee pissalle, kun haluaa keksin (ollaan käytetty tätä palkintona tässä asiassa). Ulkonakin tykkää pissata puskaan kun se on niin jännittävää. Koitan säännöllisesti kysellä, että pissattaako, mutta vastaa yleensä aina "ei". Ja minuutin päästä lorisee lattialle...

Kyllä tää kuivaksi opettelu vaatii näköjään aikamoista sisua!!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi ilmoittaa lähestulkoon aina että on pissa/kakkahätä, joten suurimmaksi osaksi homma hallinnassa. Mutta mihinkään kodin ulkopuolelle on ihan turha lähteä sillä sitten tulee lätäkkö heti. Sitten kun laittaa hetkeksi vaipan niin lapsi parkuu sen perään loppupäivän.... ja huutaa että EN OLE ISO POIKA VIELÄ, MINÄ OLEN VAUVA JA TAHDON VAIPAN. Sinänsä söpöä... Samassa pisteessä ollaan oltu kohta vuosi. Kaikki ajallaan, kai...

Vierailija
2/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllistä on muutenkin milloin oppii tunnistamaan hädän ennenkö se on jo housussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ihan totta tajua jotain mammoja, jotka ovat niin fanaattisia tämän vaippahomman kanssa. Kun lapsi täyttää 3v, silloin pitää viimeistään olla ilman vaippoja, olkoot se lapsi valmis tai ei!

Vierailija
4/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi kuivaksi opettelu sinä kesänä, kun poika täytti keväällä 3. Kesä menikin hienosti ja oppi päiväkuivaksi. Mutta yövaippaa käytettiin pojalla vielä yli 4v, kunnes yhtenä iltana sanoi, ettei tykkää kun aina laitetaan vaippa. Siihen jäi vaipat ja alle 10 vahinkoa sen jälkeen tuli sänkyyn.

Totta on, että pojilla kestää pidempään. Meidän tyttö on nyt 3v4kk ja on ollut puoli vuotta täysin kuiva, päivät meni jo joulun jälkeen ilman vaippoja.

Vierailija
5/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan omaa mukavuudenhalua. Minusta isojen lasten vaipat haiseekin jo niin kammottavalle ja koko touhu muuttuu koko ajan vastenmielisemmäksi.

Vierailija
6/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika täytti viime kuun alussa 3v ja oli täysin vaipossa. Mikään ei auttanut, ei halunnut potalle ja jos vaipat oli pois kasteli itsensä aina. Sitten ykskaks vaan oppi. Siis sinä päivänä aamulla pissasi housuunsa, ja sitten seuraavaksi otti housut pois ja meni puskapissalle ( olimme mökillä). Sen jälkeen on ollutkin lähes kuiva ( vahinko käy innostuessaan kun unohtaa hädän).

Me vaan pidettiin aina vaippoja jokunen päivä, ja sitten taas kokeiltiin uudelleen ja vihdoin se tuotti tulosta :)

Vierailija
7/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi huusi äsken sängystään että äitiiii.... asia oli että mennään potalle, kakka tulee. että osaakin ihminen olla pienestä iloinen. Viime ajat on harrastanut yökakkausta kun ei ole malttanut päivällä käydä asiallaan. Jee!

Vierailija
8/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tosiaan olla stressaamatta asiasta mutta kyllästyttää vaan pyyhkiä lattioita ties kuinka monetta viikkoa tosi monta kertaa päivässä. Luulisi tämän ikäisen tunnistavan hätänsä. Ja osaahan poika aina välillä tunnistaakin, mutta jostain kumman syystä ei sitten yleensä sitä tee.

Vierailija
9/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksaisi noin stressata, oppii sitten kun on aika, huomenna tai vuoden päästä, sitä tuskin voi paljoa jouduttaa.

Vierailija
10/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nykyajan ilmiö.

Vanhaan hyvään aikaan aloitettiin ne pottaharjoittelut ennen uhmaikää ja tulosta tuli. Vuoden ikäistä alettiin istuttamaan potalla ja puolitoistavuotiaat teki tarpeensa pottaan.

Onko ihmislapsi niin taantunut ettei tällaista asiaa enää opi mikä oli itsestään selvää vielä parikymmentä vuotta sitten.

Olen vanhan kansan ihminen ja opetin lapseni pottailemaan varhain ja alle kaksivuotiaina olivat siistejä.

Tämä kusi/paskaongelma on vaippateollisuuden aikaansaannosta ja saamarin laiskojen vanhempien.

Katso peiliin ja syyllinen on siellä. Lapsi oppii jos se opetetaan optimaalisena aikana joka on juuri vuoden täytettyään kun lapsi kävelee. Kiitellään pissasta ja kakasta ja kehutaan ja lapsi oppii. Ei tarvita tarroja eikä muutakaan palkintoa eikä ruokalahjontaa. Lahjonta kierouttaa suhteen ruokaan.

Omani ovat olleet puhekykyisiä ja ymmärtäneet toisten puhetta vuoden ikäisenä.

Vierailija
11/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poika on myös kyseessä.

Alta kolmen vanhana kesällä oppi puska pissan ja sen hauskuuden. Yövaippaa käytettiin ja vahinkoja tuli sisätiloissa.

Syksyllä alkoi taas jatkuva kastelu ja lääkäri varoitti vaippaa laittamasta. Se lisää kierrettä. Ei laitettu ja pissaa oli jatkuvasti housuissa yli puoli vuotta tästä eteenpäin mutta niin että housut kastuivat ja suurin osa tuli pönttöön. Melkein aina. Muutaman kerran viikossa oli kaikki pissat housuissa. Kakka oli melkein aina pöntössä.

Alkoi hermostukseni vaikuttamaan lapseen yhdessä vaiheessa. Silloin päätin etten mitenkään kommentoi kuin sanomalla että taisi tulla vahinko, mennään vessaan. Kun asia ei ollut enää numero, ja poika kypsä, loppui vahingot. nyt on menty jo pitkä tovi hienosti.

Mutta siltikin tulee vahinkoja. Pienten elämä on niin hektistä ja melkein joka päivä on uutta ja hienoa että jännittää aina vähän.

Ei ne pissaa nuorena enää. Näin isovanhemmat sanoivat.

Vierailija
12/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä kanssasi, vaikken noin karkeaa kieltä asiasta käyttäisikään. Itsekin olin ihan täpinöissäni laittamassa vuoden ikäistä potalle ja sehän toimi kuin unelma kun lapsi kakkasi kellon tarkkuudella. Samoin jaksoin julistaa sitä, että vaippateollisuus on pilannut kaiken. itse olin kestovaippailija (lapseni kanssa siis ;)) pitkään ja olin sitä mieltä, että kestoilijoiden lapset oppivat nopeammin potalle koska kukaan ei jaksa pestä niitä kusisia rättejä montaa vuotta.

Olen toiminut juuri noin kun viestissäsi julistat. Ei mitään tarroja eikä keksejä eikä pullaa.

Kävin katsomassa peiliin mutta en vieläkään tiedä mitä olen tehnyt väärin jos lapsi pissii lattialle :)

2

jonka lapsi myös ymmärsi puhetta vuoden iässä. Tähtiainesta siis, muuten.

Vierailija
13/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja ehkä sitten on älykkäämpiä kuin teidän lapset.

Tosissani olen ja tästä olen keskustellut vanhemman polven edustajien kanssa ja ihmettelevät tätä asiaa kun isot lapset paskoo ja kusee housuihinsa.

Suorastaan hymyilyttää ja naurattaa tämä touhu kun iso lapsi pyytää laita vaippa tms.

Mietitäänpä yhdessä että jos lapsi osaa itseään ilmaista ja pyytää vaipanvaihtoa tai uutta vaippaa niin miksi ei osaisi suorittaa tarpeitaan pöntölle tai pottaan.

Vierailija
14/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden ikäisellä ei ole uhmaa ja kolmivuotias on uhmaiässä ja periaatteessa vastustaa, joten juna meni jo pari vuotta sitten ohi.

Se on niin että päätetään joku asia ja tehdään niin. Lapset vedättää teitä 10-0.

Vierailija
15/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta ja ehkä sitten on älykkäämpiä kuin teidän lapset.

Vierailija
16/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on monilahjakkuuksia niin kuin minäkin.

Vierailija
17/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä pääsee elämässä paljon pidemmälle kuin tuolla kusipaskapätemisellä :-D

Vierailija
18/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käys kattoon MLL:n sivuilta, josko sieltä saisit uusia vinkkejä kuivaksi opetteluun. Osoite on tuossa alhaalla:

http://vanhemmat.mll.fi/tukea_ja_taitoa_tilanteesta_toiseen/kuivaksi_op…

Vierailija
19/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kyllä oli päivä- ja yökuiva jo 1v10kk. Ja osasi alla mainitut vaiheet huomattavasti aiemmin.

MLL:

"Kuivaksi oppiminen etenee eri kypsymisvaiheiden kautta:

1. Lapsi tunnistaa, että hänellä on vaipassa kakka tai pissa. Tähän lapsi pystyy aikaisintaan n. 15 kk:n iässä.

2. Lapsi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa ja kertoo siitä muille. Tämän lapsi osaa aikaisintaan 18-24 kk:n iässä. Kun näet lapsen keskittyvän kakkaamiseen, voit kuvata hänelle ääneen mitä on tapahtumassa.

3. Lapsi kertoo, että hänellä on hätä ja pyytää päästä potalle. Tämän lapsi oppii usein 2½-3-vuotiaana. Kakan tuleminen on usein helpompi tunnistaa ensin, pissa ehtii lirahtaa ennen kuin siitä kerkeää mainita.

4. Lapsi hallitsee rakkoaan siten, että pystyy pidättelemään jonkin aikaa. Tämä alkaa onnistua n. 3-vuotiaana."

Vierailija
20/29 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toiset kypsyy ja oppii toiseen tahtiin kuin toiset.

Uskoisin,että nuo ovat keskimääräisiä ja tutkittuja ikä-rajoja. Tuskin niitä mistään hatusta on vedetty, ei varsinkaan, kun noin arvstetusta tahosta kuin MLL on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi