Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi on suuttunut lapsillemme

Vierailija
14.05.2015 |

Hankala tilanne anopin kanssa.

Miehellä on sisar, jolla on kaksi lasta, kuten meilläkin. Niistä esikoinen on anopin erityinen silmäterä. Hän on iältään lastemme välissä. Tämä silmäterä, olkoon nimeltään vaikka Tiina, on koko ajan anopin puheissa, kun lapsemme käyvät hänen luonaan. Tiina sitä ja Tiina tätä, Tiina sai kokeista kympin, Tiina sai kesätöitä, Tiina ostaa sieltä ja sieltä vanhojenpäivän puvun, Tiina kävi kampaajalla, Tiina hoitaa naapurin lapsia kun vanhemmat menevät häihin, Tiina leikkasi hänen nurmikkonsa. Tiina Tiina Tiina.

Lastemmme asioista ei kysellä koskaan mitään. Joskus anoppi sanoo asioita kuten "milloinkas teidän lapset aikovat alkaa rahaa tienata? Kyllä minä tuossa iässä olin jo työssä!" tuhahdellen. Kaikki serkukset ovat lukiossa tai menossa lukioon ja aikovat opiskella yliopistossa, mutta vain miehen sisaren lasten opiskelusuunnitelmia pidetään hyvänä asiana, meidän lastemme opiskelusuunnitelmia pidetään turhana ajanhaaskauksena.

Nyt lapsemme eivät halua mennä mummolaan enää ollenkaan kuuntelemaan tällaisia puheita. Anoppi on hyvin loukkaantunut, kun meidän huonotapaiset lapsemme eivät halua mennä mummoaan enää tervehtimään.

Mitä ihmettä tässä voi tehdä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän samoja kokemuksia, mut onko se ihan varmaa ettei anoppi puhu mukavia asioita teidän lapsista taas tälle "Tiinalle" +sisarukselleen? Näin mä mietin joskus, et jos aina puhutaan siitä, joka ei ole paikalla? 

Vaikuttaa aika yleiseltä muuten sellainen, että mummot ja papat valitsee suosikkeja. Se on vaan hirveen epäreilua ja tuhoisaa muidenkin sukulaisuussuhteiden kannalta ku lapsenlapsen ja isovanhempien. Se vaikuttaa usein sisarussuhteisiin ja serkkujenkin välissä. Todella ikävää.

Vierailija
2/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suosinut lapsistaan toista? Olen jo nyt aika varma että serkkujeni vanhemmasta tulee tuollainen isovanhempi. On aina suosinut erittäin vahvasti toista lastaan. Ei puhu oikein mistään muusta kuin toisen lapsen asioista, ja valtavalla ponnella.

Esim. kerran tämä toinen nuori oli saanut jäätelökiskalta kesätyön (on siis ihan aikuinen, vaikka kuulostaa teinin kesätyöltä). Tästä puhuttiin pitkään miten vastuullinen ja hyvä nuori on kyseessä ja miten tarkkaa on laskea niitä kiskan rahoja sitten. Eipä tullut koko keväänä edes maininneeksi että toinen serkkuni oli saanut oman alansa työpaikan ja toimi siellä "kesäjohtajana"...

Samaten nyt serkut ovat kumpikin vakiintuneet parisuhteisiin, ja kuten arvata saattaa on toisessa kumppanissa kaikki pielessä, vaikka ihan normaalilta vaikuttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:42"]

Onko suosinut lapsistaan toista? Olen jo nyt aika varma että serkkujeni vanhemmasta tulee tuollainen isovanhempi. On aina suosinut erittäin vahvasti toista lastaan. Ei puhu oikein mistään muusta kuin toisen lapsen asioista, ja valtavalla ponnella.

Esim. kerran tämä toinen nuori oli saanut jäätelökiskalta kesätyön (on siis ihan aikuinen, vaikka kuulostaa teinin kesätyöltä). Tästä puhuttiin pitkään miten vastuullinen ja hyvä nuori on kyseessä ja miten tarkkaa on laskea niitä kiskan rahoja sitten. Eipä tullut koko keväänä edes maininneeksi että toinen serkkuni oli saanut oman alansa työpaikan ja toimi siellä "kesäjohtajana"...

Samaten nyt serkut ovat kumpikin vakiintuneet parisuhteisiin, ja kuten arvata saattaa on toisessa kumppanissa kaikki pielessä, vaikka ihan normaalilta vaikuttaa. 

[/quote]

Joo, sehän siinä on et se toinen ei voi ikinä voittaa. Se ei ikinä tule saamaan samanlaista hyväksyntää sellaisena kuin hän on. Vaikka tekis mitä. Aina toinen on parempi. Surullista. 

Vierailija
4/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja sisaruksillani oli lapsuudessa sama ongelma. Isoäitimme jaksoi aina korostaa, kuinka ihania, kauniita ja fiksuja serkkumme ovat meihin verrattuna. Serkut olivat kuulemma paljon lahjakkaampia ja kaikin puolin ylivertaisia meihin nähden. Kummasti teini-iässä vierailut mummolaan ensin vähenivät, kunnes lopulta loppuivat kokonaan. Isosiskoni puhuu mummon kanssa kerran vuodessa puhelimeen, kun tämä soittaa. Minä en enää edes vaivaudu. En tarvitse ketään mollaamaan minua. Nyt aikuisiällä olemme kaikkien sisarusteni kanssa korkeasti koulutettuja, hyväpalkkaisia ja meillä kaikilla on ihanat perheet. Serkkumme sen sijaan eivät ole hankkineet kunnon koulutuksia (yksi on yhä 10 vuoden jälkeen lukion penkillä!), he ovat velkaantuneet ja raatavat ns. "paskaduuneissa". Kukaan heistä ei välitä käydä enää mummolassa muuta kuin silloin kun tarvitsevat tältä rahaa.

Vierailija
5/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:55"]

Usein tyttärien lapsista tulee läheisemmät kuin poikien lapsista sillä poikien lapset käy enemmän siellä äitinsä vanhempien luona.

[/quote]

Oma äitini on kuollut, joten tämä on lasten ainoa mummo ja isänikin on jo vanhuuden heikentämä ja asuu kauempana. Minua surettaa lasteni puolesta kyllä ja näen, että asia vaivaa lapsianikin.

Anoppini tuntien pelkään pahoin, että jos hänelle puhuu asiasta, hän kieltää kaiken ja siitä sitten vasta draama paisuukin :(

-ap

[/quote]

No, voithan sanoa, että sinun kokemuksesi/lasten kokemus on, että mummo pitää enemmän Tiinasta ja puhuu lapsille ikävästi. Jos kiistää, niin sanot, että selvä, mutta lasten kokemus on kuitenkin tämä ja että sen takia vierailut ovat heille raskaita.

Tai voit antaa välien hiipua ilman konfrontaatiota. Lapsille voit selittää, että jotkut aikuiset eivät osaa olla reiluja, ehkä siksi, että heille ei ole oltu reiluja kun olivat lapsia. Ja että heissä ei ole mitään vikaa, vika on mummon käytöksessä.

Kannatan itse vaihtoehtoa 2. Ikävä kyllä vanhaa ihmistä tuskin saatte muuttumaan. Eli tilanne on valitettavasti se, että teillä on yksi huono mummo. Sukulaisten puheista ei kannata välittää. Keskittykää niihin ihmisiin elämässänne, joiden kanssa suhteet ovat hyvät ja jotka kohtelevat lapsianne hyvin.

Vierailija
6/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:12"]

Jos lapset vaikka menisi kesäksi töihin, saisi kokeista kymppejä ja olisi muutenkin isoäidille ilona?

[/quote]

Kyllä se on niin että mummun rakkaus on ansaittava koulumenestyksellä.

Lisäksi kesätöihin nykyään "mennään". 

Vierailija
7/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä anopille mistä kenkä hiertää

Vierailija
8/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä vaikka tää sun kirjoittama teksti sille, katotaan alkaako käytös muuttua.

Vierailija
9/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa, mitä tilaa - mummotkin.

Vierailija
10/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitäköhän? Ootko ihan urpo vai etkö tajua omia aloituksiasi? Miksi ihmeessä edes pohdit aikuisten lastesi menemisiä tai ei-menemisiä? Jos ei hullu mummo tajuu niin olkoon Tiinan kanssa, toope.

Vierailija
11/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kertoo äidilleen miksi, näin hoituu

Vierailija
12/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapset ole aikuisia, vaan 15, 15, 16 ja 17. Toisekseen anoppi motkottaa lapsistamme pitkin sukulaisia ja pelkään, että se vaikuttaa jo kaikkien muidenkin mielipiteeseen lapsistamme. Onhan se ikävää ja myös epäreilua.

-ap

Vierailija
13/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa.. Eipä näihin oikein voi kommentoida, kun ei tiedä anopin versioita.

Vierailija
14/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään haluasi paikkaan jossa ei kohdella arvostavasti ja tasavertaisesti.

Harventakaa kyläilyjä.

Toki jos mummo itse tätä ihmettelee nostakaa kissa pöydälle ja puhukaa asiat selviksi.

Yksi kysymys mummolle suoraan että miettisi itse tykönään mistä tämä johtuu. Toinen kysymys miksi Tiina on aina mummon puheissa. Ei se Tiinankaan sisaruksen asema ole herkullinen, sisarus mummon lellillikki ja ilmeisesti toinen jää huomiotta.

Usein tyttärien lapsista tulee läheisemmät kuin poikien lapsista sillä poikien lapset käy enemmän siellä äitinsä vanhempien luona.

Vierailija
15/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:54"]

No jaa.. Eipä näihin oikein voi kommentoida, kun ei tiedä anopin versioita.

[/quote]

Missä ketjussa saadaan lukea kaikkien osapuolten versio ja silti kommentoidaan. Miksi yhtäkkiä tässä ketjussa kommentoiminen on mahdotonta. My ass.

Vierailija
16/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 16:55"]

[/quote]

Oma äitini on kuollut, joten tämä on lasten ainoa mummo ja isänikin on jo vanhuuden heikentämä ja asuu kauempana. Minua surettaa lasteni puolesta kyllä ja näen, että asia vaivaa lapsianikin.

Anoppini tuntien pelkään pahoin, että jos hänelle puhuu asiasta, hän kieltää kaiken ja siitä sitten vasta draama paisuukin :(

-ap

Vierailija
17/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti tällaista sattuu:/ ja ilman toisen osapuolen syytä. Kaikkemme ollaan tehty, että välit olisivat asialliset, mutta ei. Täytyy ottaa huomioon, että viattomat lapsethan tässäkin näyttävät kärsivän.

Vierailija
18/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että anopilta on alzheimer. Mun mummulla ekat oireet juuri tuollaisia.

Vierailija
19/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 17:04"]

Mä sanoisin, että anopilta on alzheimer. Mun mummulla ekat oireet juuri tuollaisia.

[/quote]

Ihan tosi? Hui. Hän on kyllä viime kuukausina ollut unohtelevainen.

-ap

Vierailija
20/30 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että anoppi myös puhuu ohi lasten eli kyselee sinulta lasten suunnitelmista :)

Anoppiprovoilija päätti näköjään siirtyä vähän isompiin lapsiin tällä kertaa. Varmaan sen anopin on pakko Tiinasta puhua, kun ap:n lapset ei ole mitään. Esimerkin voima on ihmeellinen, mutta ei näköjään tehoa ap:n lapsiin - joita ei edes oikeasti ole, kunhan on tämä jatkuva anoppiviha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi