Työkkärissä merkitään liian helposti ihmisiä "toivottomiksi tapauksiksi".
Olin pitkäaikaistyötön. pitkätyöttömyysaika laukaisi minulla masennuksen, jonka vuoksi olin psykiatrialla avohoidossa. Työkkärissä minut laitettiin työelämäpalvelun asiakkaaksi, ja siellä taas minulle kerrottiin, että ensisijaisesti minulle etsitään kuntouttavan työtoiminnan paikkaa, mutta työkokeilukaan ei ole täysin pois suljettu, jos vain paikka löytyy.
Kun näitä "työllistymistä edistäviä" ihmisiä tapasin, he puhuivat aina siitä kuntouttavasta työtoiminnasta. Jos mainitsin, että olen katsellut myös oikeita työpaikkoja, ja työvoimakoulutuksia, sain vastaukseksi: "Voithan sinä niitä katsella, mutta kyllä tämä kuntouttava työtoiminta on minun mielestäni se sinun juttusi." Kyllähän minä pari lyhyttä pätkää niissä kuntouttavissa olinkin, ja ahdistuin niissä niin, että vuosi meni toipuessa.
Sitten muutimme puolisoni työn perässä toiselle paikkakunnalle. Meni alle puoli vuotta, kun sain ensimmäisen akateemista koulutustani vastaavan työpaikan, määräaikaisen tosin.
Eli en minä sitten niin toivoton tapaus ollutkaan, kuin ne TYP:n ihmiset väittivät.
Ja ikävuosia minulla on niin paljon, että senkin puolesta jo kuulun ns. vaikeasti työllistettäviin.
Kommentit (3)
Ei minua ainakaan haittaa. Saan olla ihan rauhassa eikä kukaan ota yhteyttä kuin ehkä kerran vuodessa. Ei tule työtarjouksia eikä pidä mennä kuntouttaviin tai työkokeiluihin. Rentoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeasti ns. toivoton tapaus työkkärille, niin sinua ei yritetä lähettää kuntouttavaan. Ainakaan montaa kertaa peräkkäin, koska katsotaan että et pärjää siellä.
Tragikoomista on että tuo asema on tavallaan tavoiteltava koneistossa. Kukaan ei häiritse.
No, eipä ne viimeiseen 1,5 vuoteen häirinneetkään. Ja uudella paikkakunnallakin sain olla rauhassa TE-toimiston suhteen.
Saa nähdä, mitä tapahtuu, kun ilmoittaudun pätkätyön päätyttyä taas työkkärin asiakkaaksi. Tuleeko minusta potentiaalinen työllistettävä?
Jos olet oikeasti ns. toivoton tapaus työkkärille, niin sinua ei yritetä lähettää kuntouttavaan. Ainakaan montaa kertaa peräkkäin, koska katsotaan että et pärjää siellä.
Tragikoomista on että tuo asema on tavallaan tavoiteltava koneistossa. Kukaan ei häiritse.