Erikoiset väliviivalliset nimet - miksi näitä annetaan?
Käytän tässä nyt esimerkkinä keksittyjä nimiyhdistelmiä, jotta kukaan ei loukkaantuisi oman nimensä mainitsemisesta. Miksi vanhemmat antavat lapsilleen väliviivallisia nimiä, jotka eivät ole "vakiintuneita"? Tyyliin Tinja-Hannele, Katri-Adessa tai Ville-Vihtori.
Säännöllisesti törmää tällaisiin yhdysnimiin, jotka eivät ole mitenkään vakiintuneita eli kirjoitustapaa saa arvailla. Itse myös koen, että monia erikoisempia nimiyhdistelmiä on vaikea muistaa. Aina joutuu kysymään, oliko se nyt Katri-Adessa vai Katriadessa ja kutsutaanko Katriksi, Adessaksi vai Katri-Adessaksi?
Tietyllä sukupolvella on Sirkka-Liisat ja Marja-Leenat, jotka on niin yleisiä, että todennäköisesti osaa kirjoittaa väliviivalla nimen automaattisesti (vain murto-osa kirjoitetaan Sirkkaliisa tai Marjaleena). Näissä erikoisemmissa väliviivallisissa nimissä ei voi samalla tavalla olla varma.
Miksi näitä erikoisia väliviivallisia nimiä annetaan? Jos sinulla on sellainen, mitä ajattelet nimestäsi? Jos olet antanut lapsellesi tällaisen nimen, miten päädyit yhdistämään kaksi hyvin erilaista nimeä?
ap
Kommentit (7)
erikoisuuden tavoittelua nykyaikana.
Vanhemmasta se nimiyhdistelmä kuulostaa kivalta. Tiedän suvun, jossa on tapana antaa kaikille naisille tuollainen nimiyhdistelmä.
Isä päätti yhden nimen. Äiti toisen. Yhdistivät nuo nimet.
Ihan ok nimiä mielestäni. Mutta omituisia toisena nimenä. Tyyliin Pinja Tytti-Hannele. Jotenkin kuulostaa kömpelöitä.
Tiedän ihmisen, jolla on kaikki etunimet tuollaisia yhdistelmiä. Siis sellainen Ruusu-Unelma Tiina-Elina Kirsi-Karoliina.
Ei taida mahtua virallisiin asiakirjoihin kunnolla tuo nimi...
Alapeukuttajat on näitä tuplanimien antajia
Mulla on toisena nimenä tällainen kaksiosainen nimi. Oon inhonnut tuota nimeä jo lapsena ja inhoan yhä. Aina saa olla sanomassa "kirjoitetaan putkeen, alkukirjain isolla ja loput pienellä, ei väliviivaa". Kaikenlisäksi nimi on väännös yleisemmästä yhdysnimestä, nimi muutettu tavalla Marjo-Riitan sijaan olen Marjo-Riikka. En tajua, mitä vanhemmat ovat ajatelleet. Äidistä tuo nimiyhdistelmä on tosi kaunis, minusta ei. En kuitenkaan jaksa vaihtaa, kun ei ole kutsumanimi vaan toinen nimi virallisissa papereissa.