Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästätkö lapsellesi?

Vierailija
15.01.2022 |

Ja millaisia summia?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa säästää lapselle rahaa. Kun lapsilisä vielä tuli, niin ihan elämiseen meni se rahat. Nyt säästän rahaa abin keväisiin yo-juhliin. Sillä tavalla autan lasta, että olen vähitellen kerännyt astioita yms. Siis tyttären maun mukaisia toki.

Vierailija
2/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästin, aloitin ennen kuin he oli edes koulussa. Pikkusummista tuli ihan kiva pesämuna siihen, kun he olivat muuttamassa pois kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme rahastoa, yksi itselleni ja yksi molemmille lapsilleni. Ne on siis mun nimissä. Kun lapset aikanaan lähtevät omilleen, mietitään miten tehdään. Annanko verovapaasti kolmen vuoden välein, maksanko laskujaan vai miten. Satasen kuussa olen laittanut, ihan ok summa on jo molemmille kasassa ja muutama vuosi vielä aikaa.

Vierailija
4/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tällä hetkellä, vanhin lapsi on 7-vuotias. Meillä on hyvin aikaa kerryttää sen verran omaisuutta, että voimme tukea lapsia taloudellisesti kun sitä tarvitsevat ja tällä hetkellä sen suhteen näyttää erittäin hyvältä. Tämän ikäisille lapsille mielestäni sopii hyvin ostaa tarvittavat ja maksaa mm. harrastusmaksuja. Ei ole mielestäni välttämätöntä kerryttää lapselle rahaa tulevaisuutta varten jos uskoo, että on joka tapauksessa varaa auttaa tarpeen tullen. Kaikille lapsillehan ei suoraan rahaa voi edes antaa. Tiedän yh-miehen, joka laittoi poikansa lapsilisät rahastoihin ja antoi potin 18-vuotislahjaksi. Kaikki tuhlasi ja poika asusteli kotona melkein kolmekymppiseksi ja yhä aivan p.a., ei tule omillaan toimeen. Tilannetajua ainakin tarvittaisiin.

Vierailija
5/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tällä hetkellä, vanhin lapsi on 7-vuotias. Meillä on hyvin aikaa kerryttää sen verran omaisuutta, että voimme tukea lapsia taloudellisesti kun sitä tarvitsevat ja tällä hetkellä sen suhteen näyttää erittäin hyvältä. Tämän ikäisille lapsille mielestäni sopii hyvin ostaa tarvittavat ja maksaa mm. harrastusmaksuja. Ei ole mielestäni välttämätöntä kerryttää lapselle rahaa tulevaisuutta varten jos uskoo, että on joka tapauksessa varaa auttaa tarpeen tullen. Kaikille lapsillehan ei suoraan rahaa voi edes antaa. Tiedän yh-miehen, joka laittoi poikansa lapsilisät rahastoihin ja antoi potin 18-vuotislahjaksi. Kaikki tuhlasi ja poika asusteli kotona melkein kolmekymppiseksi ja yhä aivan p.a., ei tule omillaan toimeen. Tilannetajua ainakin tarvittaisiin.

Minä olen iloinen, että aloitin säästämisen ajoissa. Siinä vaiheessa, kun lapset oli viimeisiä aikoja kotona, ei minulla olisi ollut varaa auttaa yhtään. Niin ne tilanteet muuttuu vaikkei osaisi kuvitella.

Vierailija
6/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän ja muista vastaajista poiketen tehtiin jo muutaman kuukauden ikäiselle lapselle säästötili. Silloin se kannattaa säästää kun lapset on pieniä ja "halpoja" kun kirpparivaatteet riittää, ei ole harrastuksia eikä tarvitse pelejä ja vehkeitä. Vauvan kanssa lapsilisistä jää joskus jopa pari kymppiä käyttämättä jonka sit laittaa säilöön myöhempää käyttöä varten. Itse maksan lapsilisillä vain vaipat ja välttämättömät vaatteet, ruoka menee vanhempien pussista. Loput rahat sit säästöön.

Vierailija
7/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Yksi lapsi ja saa kaiken mitä meistä jää. Tietysti kaiken maksan siihen saakka, että itse pystyy.

Vierailija
8/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,rahastoihin. Tietyin väliajoin lahjoitan sitten rahaa. Saa maksaa asuntoaan tai ostaa uusia kodinkoneita yms. Köyhältä ei juuri jää perintöä.

Aikoinaan maksoin opiskelut,korkeakouluun asti.

Nyt tuen taloutta.

Niin ja hei,onnistuu vaikka on pienet tulot,laitat vaikka 20-50euroa kuukausi,ei sitä summaa huomaa edes että puuttuu jostain.

Vierailija
9/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsille ei ollut varaa säästää mutta lastenlapsille laitoin juuri rahastoon 2000e jokaiselle. On sitten pesämuna 15-12v kuluttua kun lähtevät opiskelemaan

Vierailija
10/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

40/kk 2 vuotiaasta asti ja kun sain äitini perinnön laitoin silloin sen verottoman määrän (3000) kertaalleen täyteen. Rahastossa on ekat erät jo tuplaantuneet.

Alunperin oli ajatus että on varaa lukioon jos omat tulot loppuu. Mutta siihenhän niitä ei enää tarvita. Ajokorttia, opiskelua, asuntoa varten sitten... Lapsesta on tullut ihan fiksu rahankin suhteen, mutta jos vetää 18v päivänä koko summan sileäksi, niin ihan heti ei lisää tule.

Vierailija
11/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme rahastoa, yksi itselleni ja yksi molemmille lapsilleni. Ne on siis mun nimissä. Kun lapset aikanaan lähtevät omilleen, mietitään miten tehdään. Annanko verovapaasti kolmen vuoden välein, maksanko laskujaan vai miten. Satasen kuussa olen laittanut, ihan ok summa on jo molemmille kasassa ja muutama vuosi vielä aikaa.

Kärsiikö kysyä, mimmoinen se ok summa noin suurin piirtein on? Siis puhutaanko kymmenistä tuhansista vaiko sadoista tuhansista?

Vierailija
12/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40/kk 2 vuotiaasta asti ja kun sain äitini perinnön laitoin silloin sen verottoman määrän (3000) kertaalleen täyteen. Rahastossa on ekat erät jo tuplaantuneet.

Alunperin oli ajatus että on varaa lukioon jos omat tulot loppuu. Mutta siihenhän niitä ei enää tarvita. Ajokorttia, opiskelua, asuntoa varten sitten... Lapsesta on tullut ihan fiksu rahankin suhteen, mutta jos vetää 18v päivänä koko summan sileäksi, niin ihan heti ei lisää tule.

Tuohon 40 euroon päädyin sillä, että sen verran voi hukata ihan mihin vain ilman että edes huomaa käyttörahoissa. Olisi varaa säästää enempikin, mutta säästän mieluummin itselleni ja pidän kontrollin itselläni.

sama

Vierailija
13/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästän. Laitan 50 euroa kuukaudessa rahastoon, joka on lapsen nimissä.

Vierailija
14/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsiikö kysyä, mimmoinen se ok summa noin suurin piirtein on? Siis puhutaanko kymmenistä tuhansista vaiko sadoista tuhansista?

Muutamasta kymmenestä. Osakkeilla olisi varmaan saanut paremman tuoton mutta mä en niistä ymmärrä niin valitsin aikanaan pitkän tähtäimen yhdistelmärahastoja. Arvonnousu on sellaiset 65-70%.

15/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän.

Perintö piti laittaa rahastoon, koska suorat osakeostot lapsen rahalla vähän no-no.

Lapsilisillä ja muutenkin ostetaan osakkeita. Kotimaisia peruskallioita ja jenkkipuolen "osinkoaristokraatteja" sekä ruotsalaista Cibusta, joka maksaa osinkoa kuukausittain.

Tarkoitus on, että korkoa korolle pääsee jylläämään ja että tarvittaessa voi aikuisena olla jaksoja osingoilla esim. jos haluaa olla mahdollisen lapsen kanssa kotona pitempään.

Vierailija
16/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran pitää omaa lastansa tuntea ja tietää oman kasvatustyönsä tulokset ja pystyy miettimään kannattaako se raha antaa noin. Kyllähän tuo kertoo täysin lepsusta kasvattamisesta jos poika sai tuon jälkeen vielä elellä kotonakin toimettomana.

Me säästetään tietty summa noin annettavaksi ja loput sitten varmaan verovapaasti muutaman vuoden välein kun nähdään miten aikuisuus ja rahankäyttö lapselta sujuu.

Rahanmeno ei ole samaa alle 7-vuotiailla kuin 15-vuotiailla niin omasta palkasta saa huonommin säästettyä ylimääräistä sitten kun lapsi on 15-v.

17/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erittäin tärkeää lähteä tukemaan lasta taloudellisesti viisaaksi ajoissa! Se on ihan erillinen asia siitä, kerrytetäänkö lapselle omaisuutta vai ei, mutta todella moni nykylapsi tulee saamaan esim. isovanhemmilta perintöä niin nuorina, että pitää olla kykyä sietää se, että on rahaa. Ja toisaalta pitää saada taitoja torjua erilaisia houkuttimia, vippifirmoja ym.

Meillä tosiaan lapsi perinyt jo rahaa ja senkin takia täytyy opettaa, ettei just kävisi mitään täysi-ikäisenä.

Vierailija
18/18 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen iloinen, että aloitin säästämisen ajoissa. Siinä vaiheessa, kun lapset oli viimeisiä aikoja kotona, ei minulla olisi ollut varaa auttaa yhtään. Niin ne tilanteet muuttuu vaikkei osaisi kuvitella.

Meidän tapauksessamme on selkeästi suurempi todennäköisyys sille, että tulomme ovat jopa moninkymmenkertaiset lasten tullessa täysi-ikäisiksi, joten en todella ole huolissani siitä, ettei lapsilla ole nyt omia rahastoja tms. Tottakai viimeistään lasten kanssa kannattaa yrittää saada talous kestävälle tasolle, jotta tilanteen huonontuessa on mahdollista nyhjäistä jostakin. En ole varsinaisesti säästänyt lapsia varten tiettyjä summia, mutta myös lapsia varten tietysti kerrytetään omaisuutta. Tuli vain tuo tuttavamies aloituksesta mieleen vaikka aika harva nuori pesämunaansa niin menee sössimään. Omat vanhempani taas eivät pystyneet taloudellisesti tukemaan vaikka olisivat halunneet, mutta heille sattui sellaista mielisairautta, ettei mikään korvaa ja koko yhtälö oli melkoinen euro jackpotin päävoitto. Kaikkeen ei tietenkään voi varautua, mutta omalla tavallaan voi ainakin yrittää.