Valitkaa mulle seinän väri!
Nyt kyllä tutut tunnistavat, mutta täältä saa varmaankin niin paljon enemmän kommentteja kuin Facebookista, että päräytänpä kuvan ja kysymyksen tänne. Oheisessa Aijaa-linkin kuvassa on siis valikoima kotini tekstiilien kuoseista ja väreistä. Viininpunaista ja murrettua oranssia tasapainottaa isoilla tekstiilipinnoilla tumma harmaa. Lisäksi löytyy lämpimään taituttuvia murretun vihreän sävyjä mm. matosta. Huonekalut ovat valkoiset. Pari mustaa on. Nyt pitäisi maalata uuden kodin seinät jollakin muulla kuin tylsällä ja kylmällä maalarinvalkoisella. Mikä väri tai sävy sopisi? Mikä olisi sekä lämmin (=avartava) että tekstiilien värikirjoa rauhoittava vaihtoehto? Millä itse maalaisitte? Ehdottakaa värejä vaikka tuosta Tikkurilan Tunne Väri -värikartasta, joka on tässä alhaalla linkkinä.
Olemassa olevat tekstiilit Aijaassa.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:18"]
Sori mutta nuo sun tekstiilien värit ei sovi ollenkaan yhteen, käyttäisit ammattilaista
[/quote]
Mitkä ovat sinun silmiesi mukaan ap:n laittaman kuvan värit ja mitkä niistä riitelevät keskenään? Kysyn mielenkiinnosta, kun eri ihmiset näkevät värisävyt niin eri tavoin. Ja olihan vähän aikaa sitten se outo juttu mekosta, jonka eri ihmiset näkivät keskenään ihan eri värisenä.
Minä näen ap:n kuvassa punaisen sävyn, jossa on mukana vähän sinistä ja oranssin sävyn, jossa on mukana vähän punaista tai ruskeaa. Lisäksi näen siniharmaan ja vaaleamman harmaan. Ja yhdessä kuvassa ruohonvihreää. (Jälkimmäinen on mielestäni hieman outo lisä muuhun värimaailmaan.)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 19:07"]
Laivastonsininen.
[/quote]
Esimerkiksi tämä Regatta-niminen sävy vai jokin vielä tummempi? Sinistä olen harmaan lisäksi miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Miten saisi varmistettua, ettei tule liian synkkää?
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 19:07"]
Laivastonsininen.
[/quote]
Esimerkiksi tämä Regatta-niminen sävy vai jokin vielä tummempi? Sinistä olen harmaan lisäksi miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Miten saisi varmistettua, ettei tule liian synkkää?
Ap
[/quote]
Mun ruudulla toi taittaa liikaa vihreään.
Minäkin olen sitä mieltä, etteivät kaikki linkkittämäsi kuvan sävyt sovi keskenään yhteen. Erityisesti ylimmän rivin keskimmäisessä kuvassa punaisen sävyt ovat liian kirkkaat ja pinkkiin vivahtavat sopiakseen kunnollisesti yhteen noiden oranssien kanssa. Muuten valmiina olevat värit ovat ok. Itse siis karsisin tekstiileistä kirkkaat/vaaleammat punaiset ja maalaisin sitten seinät sinertävällä vaaleanharmaalla. Toki joskus voi sisustukseen tuoda mielenkiintoa se, että jokin sävy vähän hankaa vastaan, mutta tällaisen toteuttaminen onnistuneesti vaatii taitoa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:39"]
Kiitti kommenteista ja mielipiteistä! Harmaa olisi yksi vaihtoehto, mutta harmaankin sävyjä on niin lopputomasti. Kannattaisiko enemmin jokin lämmin harmaa vai kylmä?
[/quote]
Suosittelen ihan harmaa-asteikolta sopivaa tummuutta. Perusharmaa ei sitoudu mihinkään erityisesti, mutta sopii kaikkeen. Perusharmaa on kylmä/lämmin määrittelyssä sekä/että.
Jos valitset harmaasävyn omasta väripaletistasi, sitoudut juuri siihen palettiin. Perusharmaalla voit muuttaa sisustuksesi värimaailmaa rajattomasti.
Suosittelen myös ensin hankkimaan pienimmän mahdollisen purkin, jolla voit testata valintasi onnistumista. Maalikarttojen sävyt ovat vain suuntaa-antavia.
Me maalattiin tuolla ajopuulla kaksi olkkarin seinää, ja näyttää ihan sairaan hyvältä :)
Tumman vihree tai sellainen antiikinvihree. Tai sitten oranssia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:23"]
Me maalattiin tuolla ajopuulla kaksi olkkarin seinää, ja näyttää ihan sairaan hyvältä :)
[/quote]
Onko toi Ajopuu kuinka tumma? Onko enemmän märän asvaltin/kallion värinen vai kuivan? En nyt keksinyt mitään muuta mihin verrata. :) Varmaan siis riippuu valaistuksestakin. Meillä tän uuden kodin olohuone on huonekorkeuden ja isojen ikkunoiden takia melko valoisa.
Joku heitti vihreän, joka vastavärinä sinänsä ihan mukavasti ja tehokkaasti juttelee oranssin kanssa. Vanhassa kodissa olikin haalean vihreällä maalatut seinät. Mä tykkäsin, mies ei. Haluan ottaa mihen maun huomioon. Ja nyt oikeastaan haluaisin itsekin jotakin neutraalimpaa, vaikka tykkäänkin siitä metsän ja ulkoilman tunnelmasta, joka vihreästä tulee.
Ap
Lisäys: maalauskohde on siis olohuone.
Ap
Ainoa väri, mikä sopii kaikkeen hyvin, on harmaa. Harmaassa on kaikki värit.
Sori mutta nuo sun tekstiilien värit ei sovi ollenkaan yhteen, käyttäisit ammattilaista
Kiitti kommenteista ja mielipiteistä! Harmaa olisi yksi vaihtoehto, mutta harmaankin sävyjä on niin lopputomasti. Kannattaisiko enemmin jokin lämmin harmaa vai kylmä?
Enkä yhtään epäile, että jonkun mielestä tekstiilini ei värit eivät sovi yhteen. Yhdistelmä on aika voimakas eikä varmastikaan miellytä kaikkia. Perusvärit ovat siis viininpunainen ja murrettu oranssi, jotka tulevat toisesta matostani. Kuva maton sävyistä on alkuperäisen viestin linkin takana olevassa kuvassa oikeassa yläkulmassa. Nämä sävyt sitten toistuvat muissa tekstiileissä. Minun värisilmääni (kuten mattoni suunnittelijankin silmään) ne käyvät yhteen. Violettiin taittuvia punaisen seävyjä ja oranssia on yhdistetty onnistuneesti mm. seuraavissa Värilastuissakin:
En aio vaihtaa kotini värimaailmaa vaan ainoastaan maalata olohuoneen seinät värillä, joka sopivasti tasapainottaisi sisustuksen väriläiskiä. Noiden lastujenkin mukaan varma valinta olisi jokin harmaa tai ruskea. Epäröin kuitenkin nimenomaisesti sitä, menenkö enemmän vaikkapa noiden kolmos- ja ykstoista-numeroisten lastujen kylmään suuntaan vai nelosen lämpimämpään maailmaan. Minulla se käsitys, että kylmä harmaa pienentää tilaa. Onko tämä totta? Kokemuksia?
Ap
Minä maalisin tällä http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/varit/varikartat_sisamaalaukseen/symphony_2436_-varikartta/v484.2408.xhtml
Tasapainoittaa kirkkaita värejä ja on kaunis väri muutenkin luonnossa.
Väriä on käytetty mm. tässä kohteessa
http://www.asuntomessut.fi/tampere-2012/muurametalot-villa-vuorela
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 18:43"]
Minä maalisin tällä http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/varit/varikartat_sisamaalaukseen/symphony_2436_-varikartta/v484.2408.xhtml
Tasapainoittaa kirkkaita värejä ja on kaunis väri muutenkin luonnossa.
Väriä on käytetty mm. tässä kohteessa
http://www.asuntomessut.fi/tampere-2012/muurametalot-villa-vuorela
[/quote]
Hei, jes kiitos! Onko tuo Ajopuu sama sävy, joka näkyy noissa linkkaamasi kohteen kuvissa lastenhuoneen (värikäs matto) seinässä? Ilmeisesti, kun kohdetiedoissa lukee, että MH2 ja 3 on maalattu sillä. Eikä ole paha tuo ykkösmakkatin Vulkaniitti-niminen sävykään (S486). Hmm. Hienoa, että on mahdollista nähdä väri jossakin kohteessa (Tikkurilan värisuunnitteluohjelma on valmiine kuvineen jotenkin kökkö).
Ap
Laivastonsininen.