Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7v poika ei korjaa omia jälkiään; vaatteita, leluja, ym.

Vierailija
10.05.2015 |

Rehellisesti, miten on, kun 7v poikanne tulee ulkoa sisään, laittaako takin ja hatun naulakkoon, kengät siististi, hatun ja hanskat paikoilleen? Siivoaako lelut leikin jälkeen?

Meidän poika ei. Naputan ihan koko ajan täysin levällään olevista vaatteista ja tavaroista. Kun pyydän siivoamaan vastaa aina "ihan kohta". Silti tavarat jää lojumaan, saatan sanoa 20-30 kertaa, on ollut tarrapalkintoja, rangaistuksia, ym. Mikään ei tunnu auttavan. Lopulta en itse jaksa katsoa kun tavarat on miten sattuu ja laitan itse paikoilleen. Ehkä siinä on se virhe, mutta en vaan siedä elää itse kaaoksen keskellä. Joskus olen kerännyt kaikki levällään olevat vaatteet ja lelut yhteen jätesäkkiin ja pojan huoneen nurkkaan. Vaatteet on siellä märkinä lelujen ym seassa. Ei ole auttanut.

Onko muiden pojat tuollaisia, onko vain luonnekysymys vai laiskuutta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäs kokeillen semmosta että kun lelut on pitkin lattiaa niin käsket korjaamaan ne paikoilleen. Jos ei ensimmäisellä kehotuksella ala tapahtua niin keräät lelut jonnekkin jemmaan, ei lapsen huoneeseen vaan kokonaan pois ulottuvilta. Sitten kun lapsi alkaa kerätä tavaransa leikkien jälkeen niin sitten saa jemmasta leluja pois.

Vierailija
2/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiselle lapselle pitää antaa risua ja oikein olan takaa! Kyllä alkaa lelut mennä paikoilleen kun tietää että jos on paikat sikinsokin, niin peppua punottaa monta tuntia sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööm no en tiedä mutta mun 2,5v laittaa aina kengät hyllyyn, vaippansa roskiin ja hatut/pipot hyllyyn. Leluja ei kerää. Eli tämän perusteella sanoisin että harjoitelkaa.

Vierailija
4/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just 6v täyttänyt poika. Lelut kyllä osaa kerätä paikoilleen, siinä missä 2 vuotta nuorempi velikin. Myös takki menee naulakkoon kyllä, mutta kengät yleensä jää lojumaan "tien tukkeeksi". Meillä on eteisessä kopat pipoille ja hanskoille ym. Ja pojat osaavat laittaa nekin paikoilleen. Eteisestä löytyy myös oma naulakko lapsille, naulakko on matalammalla, kuin aikuisten naulakko. 

Lelulootissa on kuvat jne. Toki, joskus leikit saa jäädä levälleen (esim. joku Lego rakennelma tai Brion junarata tms.), niitä ei tarvitse aina kerätä pois.

Vierailija
5/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittelepä omat tavarat pitkin poikin niin kokeile huomaako?

Vierailija
6/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oot pilannu kun siivoit sen jäljet ja katot tollasta "ihan koht" touhua. Vaatteet laitetaan heti ja piste. Seisot siinä vieressä et mihinkään ei mennä ennen! Helpotat kaikkien elämää ku on säännöt ja niistä pidetään kiinni.

7/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 20v. ja tytär 18v. eivät vieläkään siivoa pyykkejänsä eikä lelujansa . Äiti hoitaa ja pappa betalar.

Vierailija
8/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehtii joo tavaroistaan. Mutta ollaan mietitty jokaiselle tavaralle paikka ja jokaiselle vaatteelle paikka vaatekaapista, ja olen piirtänyt niistä tarrat ja liimannut paikoilleen. Jotenkin näinkin yksinkertainen juttu auttoi lasta siivoamaan. Toinen juttu on se, että aivan kuten aikuisellakin on joskus vaikeuksia puolipitoisten vaatteiden kanssa, niin lapsikaan ei aina osaa arvioida pitääkö vaate laittaa pyykkiin vai ei, ja sitten se vaate jää pyörimään lattialle tai tuolin selkänojalle. Meillä kaikki vaatteet laitetaan päivän päätteeksi huoneessa olevaan pyykkikoriin, ja minä sitten katson pyykkiä pestessäni mikä menee pyykkiin ja mitä ei vielä tarvitse pestä.

Mutta, luonnekysymys, pienempi sisarus ei voisi vähempää välittää vaikka eläisi keskellä kaatopaikkaa. :)

Vierailija
9/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10-vuotias poika on ihan samanlainen... sitten vielä raivostuu jos pyydän jotain tekemään :/

Vierailija
10/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kohta 50. Arvaa korjaako se jälkiään...

Vierailija
11/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tepsi se, että kun olin aikani naputtanut, kerroin lapsele, että kerään säkkiin joka ikisen lelun joka ei löydä leikkien jälkeen omalle paikalleen hyllyyn. Ja säkin vien varasoon, lelut saa sitten takaisinkun on oppinut pitämään järjestystä. Vajaa puoli säkkiä ehti täyttyä.

Vierailija
12/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Itsehän sä sen mukulas teit, joten sun siitä kuuluu huolehtiakin.

Vierailija
13/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tarvitsee apua siivoamiseen. Taidat olla liian vaativa

Vierailija
14/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika badass lapsi sulla.Eiköhän Se ole kieltää kaikki kiva niin kauan kunnes alkaa siivoamaan.Ei karkkia,ei mtn kivaa kunnos lupaa siivota.Ankarat keinot käyttöön,kyllä 7 veen tulee jo tajuta että Se on töitä ja siivousta kehdosta hautaan!

Vierailija
15/15 |
10.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vastaan, kun lapsi tulee sisälle ja odota, että hän laittaa vaatteet paikoilleen, ennen kuin tulee sisälle. Tai muuten, kun sanot asiasta, vahdit, että se tapahtuu ennen kuin mitään muuta aletaan tekemään. Tuommoinen kymmenien kertojen sanominen kuulostaa vain jatkuvalta mäkättämiseltä, etkä tule edes kuulluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan