Ideoikaa viikon kasvislisäkkeet perheelle!
7 päivää ja tarkoitus olisi noudattaa suosituksia: lautasmalli ja kasviksia 500 g päivässä. Kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta. Mitä kasvislisukkeita tekisin ja mitä niihin ostetaan ja kuinka paljon?
Kommentit (7)
Salaatteja, siis erilaisia. Paprikaa leivälle, tomaattia ja kurkkua. Uunijuureksia, ruokiin lisättyjä kasviksia jne. Kukkakaaligratiinia jne.
Tosi vaikea sanoa. Perinteinen lautasmalli tuntuu olevan se, että puolet lautasesta on täynnä ”salaatti-tomaatti-kurkku” tai porkkanaraastetta, jos oikein villiksi meinaa heittäytyä. Kasvisruokapäivänä einespinaattiletut ja teollista hilloa.
Parsakaalimuusi, uunijuurekset, juuresranskikset (porkkana ja palsternakka, pakastealtaasta löytyy), intialaisittain maustettu kukkakaaligratiini, paistettu punakaali, spaghetiksi leikattu kesäkurpitsa (en muista paistetaanko vai keitetäänkö vai sekä että).
Tietty salaattikin käy, sitä nyt osaa tehdä ilman vinkkejäkin. Mutta itse tykkään näistä lämpimistä kasvislisukkeista. Kun jättää perunat, riisit ja makaronit pois, niin kasviksia tulee syötyä tarpeeksi. Vähärasvaisia ne ei saa olla, muuten jää nälkä. Parsakaalimuusiinkin voi lorauttaa kermaa ja laittaa voita sekaan.
Sitten on vaihtoehtona myös ruuat, missä ne kasvikset tulee valmiiksi. Siskonmakkarakeiton voi tehdä ilman perunoita ja käyttää perunoiden sijaan keittojuureksia (pakastealtaasta). Gruusialainen kaalilaatikko on työläs, mutta voi tehdä isomman satsin kerralla ja syödä useammalla aterialla. Kalakeiton voi tehdä niin, että laittaa pelkkiä porkkanoita (ja vähän sipulia). Borssissa on reippaasti punajuuria.
Minä olen myös tykännyt ihan näistä joulun laatikoistakin, usein teen niitä pitkin joulukuuta. Lanttulaatikko on hyvä lisuke vaikka ankan kaveriksi.
Valkosipulinen lehtikaali, uunijuurekset pähkinöillä ja fetalla, sienimuhennos. Noi tuli näin äkkiä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Pakasteherneistä hernesosetta.
Miksi ne herneet pitäisi soseuttaa. Vauvan ruoka on ällöä.
Herneet kokonaisina siis.
Perunaa porkkanaa lanttua herkkukurkkua sipulia puolukkaa, niistä saa jo monelaista evästä.