Uskaltaisitko sitoutua 1.5 vuoden määräaikaiseen työsopimukseen?
Kommentit (17)
Olen tehnyt sellaisia. Tosin olen tuntenut työnantajan ja tiennyt, että jos haluaisin, ei olisi mitään vaikeutta päästä sopimuksesta eroon.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:40"]
Tottakai. Kyllä sinä pääset siitä irti. Työnantaja ei voi irtisanoa sinu
[/quote]
Ei välttämättä voi irtautua helposti. Sitoo nimittäin työntekijääkin. Voi työstä riippuen johtuen joutua vaikka vahingonkorvauksiin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 10:40"]
[/quote]
Ei välttämättä voi irtautua helposti. Sitoo nimittäin työntekijääkin. Voi työstä riippuen johtuen joutua vaikka vahingonkorvauksiin.
[/quote]
Meillä työntekijän toiveesta on purettu työsopimus. Määräaikaisia on paljon
Kyllä tietysti, vaikka periaatteessa voin paremmin silloin kun tiedän että mulla on aina takaovi auki, ettei mulla ole täysin palloa jalassa (vakituinen luonnollisestikin antaa aivan toisen vapauden) mutta tottakai, jos työ olisi kelpoista ja haettuani saisin sen. Ja aika harvassa on varmaankin sellainen työnantaja, joka riitauttaa asian, jos työntekijän onkin pakko lähteä eteenpäin saadessaan vaikka uuden työn tms. Riitauttaminen ei millään tavoin tuo hyvää karmaa firmalle näinä aikoinamme. Ja kyllä tulijoita on.
Tottakai? Sehän on vain puolitoista vuotta!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:00"]
[/quote]
Se on pitkä aika, aina voi tulla asioita, joita ei millään voi sillä hetkellä tietää kun nimensä papereihin laittaa.
Jos toisena vaihtoehtona työttömyys, niin kyllä.
Onhan siinä koeaika? Luultavasti koeaikana huomaat onko paikka sellainen että uskallat sitoutua noin pitkäksi aikaa.
Oikeestiko puolitoista vuotta on teistä muka pitkä aika? Mulle se toisi just turvaa, että olisi noinkin pitkäksi aikaa työtä. Vai onko tässä nyt joku muu asia, jota en ole ymmärtänyt?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:00"]
[/quote]
Se on pitkä aika, aina voi tulla asioita, joita ei millään voi sillä hetkellä tietää kun nimensä papereihin laittaa.
[/quote]
Jokainen käsittää ajan kulun eri tavalla. Minulle se on lyhyt aika ja olen 25-vuotias.
Olen ilosta kiljuen ottanut vastaan tuollaisen työurani alussa. Tiesin että sillä paikkakunnalla aion joka tapauksessa olla, ja se oli koulutustani vastaavaa työtä ihan ok palkalla ja hyvämaineisella työnantajalla. Ennen työsuhteen loppua minut valittiin toiseen vakituiseen työsuhteeseen, sama ala mutta eri työnantaja. Sanoin minut valinneille että otan työn vastaan jos saan vapautuksen edellisestä. Sitten kysyin päälliköltäni että voisiko minut vapauttaa siitä sitoumuksesta koska olisin nyt saamassa vakityön minkä hän varmaankin ymmärtää. Hän sanoi että hyvä että ymmärrän että määräaikainen sitoo meitä molempia, mutta että se on aivan ymmärrettävää ja saan vapautuksen. Sovimme tietenkin milloin molemmille työnantajille sopii että vaihdan.
Vanhalle työnantajalle oli siis porukkaa tulossa jonoksi asti, he käyttivät paljon määräaikaisia, eivätkä he jääneet pulaankaan kun lähdin.
Tein itse vuosi sitten 2,5 vuoden määräaikaisen sopparin. Jos haluan lähteä ennen tuon ajan päättymistä, lähden. Jos työnantaja yrittää riitauttaa sopimuksen purun, sinä voit riitauttaa määräaikaisuuden perusteen. Määräaikaisuuksilla ei meinaan useimmiten ole hyväksyttävää perustetta ja jos perustetta ei ole, sopimusta voi kohdella kuin vakituista sopimusta. Ja oon ollut aiemmin liitossa töissä, tää on faktaa. Ei ole koksaakn tulluy vastaan tapusta jssa öynantaja olisi alkanut viemään sopimuksen aimminen päättänyttä työntekijää oikeuteen, vaikka uhkailua joskus onkin ollut.
Itse olen ennen vakituista duunia tehnyt pitkään määräaikaisilla sopimuksilla hommia ja niistä olisi kyllä aina voinut irtisanoutua kesken kauden, jos tarvis. Ei kukaan työnantaja halua pitää väkisin työntekijää, joka ei halua siellä töissä olla, ei sellainen henkilö hyödytä työntantajaa lainkaan. Isoissa firmoissa asia ei varmasti muodostu ongelmaksi, erikseen on sitten nää pienet perheyritykset, joissa kaikki ei aina mene niin kuin Strömsössä.
Minulta kysyttiin eräässä työhaastattelussa, voinko varmasti sitoutua siihen kahdeksi vuodeksi. Vastasin, että voin ja se taisi olla väärä vastaus. Valituksi tullut oli siinä vain muutaman kuukauden.
Ennen monet määräaikaiset olivat jotain työllisyysvaroin tuettuja. Niistä pääsi sillä eroon, että tueton työ vapailla työmarkkinoilla oli aina etusijalla.
Minun mielestäni irtisanomispykälä pitkissä määräaikaisissa pitäisi olla itsestään selvää. Se oikeus on tietenkin kummallakin osapuolella, mutta tilannehan voi parissa vuodessa hyvinkin muuttua.
No mun alalla ei muuta oikeastaan olekaan kuin määräaikaisuuksia ja tällä hetkellä max. 3 vuotta, joten ei ole paljon vaihtoehtoja.
Voihan työntekijä jäädä äitiyslomallekin tai sairastua vakavasti tai voi tapahtua ihan mitä vaan.