Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi ajaa se ajokortti

Vierailija
05.05.2015 |

Nuorempana ei ollut rahaa ja nyt ei rohkeutta. Ollaan miehen kanssa harjoiteltu ja tuloksella: voisin osallistua Suomen surkeimmat kuskit ohjelmaan! Mies ehdotti jos suorittaisin inssin automaattivaihteisella (kun en hallitse manuualia) korttiin tulisi tällöin merkintä, että saisin ajaa vain automaattivaihteisia. Miehen mukaan ei haittaa koska voisimme ostaa minulle automaattivaihteisen auton. En vain uskalla mennä rattiin! En osaa mitään vaikka mies ja veli molemmat ovat koittaneet opettaa. Auto olisi järkevä, lapsiakin ärsyttää mennä julkisilla treeneihin silloin kuin mies ei ehdi heitä viemään.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä manuaalissa on niin hankalaa?

Vierailija
2/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:43"]Mikä siinä manuaalissa on niin hankalaa?
[/quote]
Naiset ei osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene autokouluun

Vierailija
4/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaan autokouluun! Minullakaan ei ollut nuorena rahaa ja sitten en enää uskaltanut. Olin 32v kun autokouluun lopulta uskaltauduin. En ollut edes koskaan istunut kuskin paikalla autossa. Ensimmäisten tuntejen jälkeen tuntui ettei siitä todellakaan tule mitään. Pelkään/inhoan kaikkia koe tilanteita ja pelkäsin sitä inssiä aivan järjettömän paljon. Tuon älyttömän jännityksen vuoksi pääsin inssin läpi vasta kolmannella kerralla vaikka ajotunnit meni jo ihan hyvin.
Itsekkään en tykkää manuaali autolla ajaa koska meillä on automaatti enkä ole juurikaan muulla inssin jälkeen ajanut.
Kyllä se manuaali on minusta vain paljon helpompi ajaa :). Suosittelen kuitenkin menemään sinne autokouluun. Pidän ajamisesta paljon ja olen ihan hyvä kuski.

Vierailija
5/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:51"]Mene vaan autokouluun! Minullakaan ei ollut nuorena rahaa ja sitten en enää uskaltanut. Olin 32v kun autokouluun lopulta uskaltauduin. En ollut edes koskaan istunut kuskin paikalla autossa. Ensimmäisten tuntejen jälkeen tuntui ettei siitä todellakaan tule mitään. Pelkään/inhoan kaikkia koe tilanteita ja pelkäsin sitä inssiä aivan järjettömän paljon. Tuon älyttömän jännityksen vuoksi pääsin inssin läpi vasta kolmannella kerralla vaikka ajotunnit meni jo ihan hyvin.
Itsekkään en tykkää manuaali autolla ajaa koska meillä on automaatti enkä ole juurikaan muulla inssin jälkeen ajanut.
Kyllä se manuaali on minusta vain paljon helpompi ajaa :). Suosittelen kuitenkin menemään sinne autokouluun. Pidän ajamisesta paljon ja olen ihan hyvä kuski.
[/quote]

Siis automaatti on paljon helpompi ajaa kuin manuaali.

Vierailija
6/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on about samanlainen tausta. Kortin saatuani olin edelleen tositosi epävarma ja ajoin lähinnä pakon edestä. Sitten työmatka alkoi olemaan sellainen, että piti alkaa ajamaan. Hakeuduin ensiksi helppoihin ajotilanteisiin ja vältin vaikeita paikkoja. Pikkuhiljaa olen alkanut ajamaan työmatkat kehäteillä ruuhkassa ja olen mielestäni järkevä ja hyvä kuski. Silti käteni ovat edelleen ihan hikiset, kun olen työpaikan pihalla. 

Mutta kyllä kannatti. Edelleen harmittaa, ettei ajaminen suju täysin suvereenisti, mutta odotan aikaa, kun niin käy. Liikkumisen vapaus on kyllä iso plussa ja ajattelen, että mulla on loppuikä aikaa hankkia kokemusta ja itseluottamusta ja nyt  olen matkalla siihen..

Vierailija
7/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä nyt miehesi epävirallisella opastuksella mitään opi. Mene sinne autokouluun, jos asia vaivaa. Ajattele nyt, miten monella täysin vajaalla räkänokalla on kortti. Ei se ole mitään tähtitiedettä.

Valitse autokoulu, jonka käytössä on harjoittelukenttä, ettei heti tarvitse mennä liikenteen sekaan. Vaikka ei sekään niin paha ole - opettajalla vieressä on myös jarru ja kytkin ja hän on tottunut neuvomaan, auttamaan ja sopivasti haastamaan. Minun ajo-opettajani muistutti minua välillä, että joka ikinen hänen oppilaansa on oppinut ajamaan ennemmin tai myöhemmin. Jopa minä opin. Välillä itketti ja kiroilutti, mutta kolmannella kerralla inssi meni läpi. Nykyään rakastan ajamista ja olen siinä taitava.

Kytkintä ja vaihteita on ihan helppo käyttää, kun sen kerran oppii. Ajaessa niiden käytölle herkistyy ja motoriikka alkaa pelata. Ei kannata lähteä tuolle automaattivaihdelinjalle, se rajoittaa niin paljon jos ei saa ajaa muunlaisiakin koslia.

Onnea ja kannustusta matkaan.

Vierailija
8/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan nro 7. Ajoin kortin eka 25 v., mutta jäi yli 15 vuotta taukoa. Ei ollut mahdollisuutta ajaa, asuin keskellä Hkiä jne. Nyt asumme maalla ja asuttuani 2 v ilman autoa (sujui sekin, mutta vaati hieman suunnittelua), otin tunteja ja nyt olen muutaman kerran ajanut 40 km työmatkankin. En tosin aja vielä liukkailla, ja vielä jännittää, mutta meidän pienen paikkakunnan keskustassa autoilu sujuu jo rutiinilla. Oi sitä vapautta! Lastenkin kanssa helpompaa.

Minullekin oli vaikea vanhan auton manuaali, mutta miehen uudella automaattivaihteisella sujuu, ei sammu risteyksiin jne. Suosittelen automaattia, huomio vapautuu liikenteen seuraamiseen ajohallintalaitteiden sijasta. Mutta yllätys yllätys: hieman ajettuani, ja olemme pohtineet, että vaihtaisimme sen vanhan romun (kakkosauto) vm. 96 uuteen automaattivaihteiseen, niin tuntuu, etten haluakaan. Ajettavuus vanhalla manuaalilla on jotenkin jämäkämpi ja aidompi. Tosin valtatielle en mielellään vanhuksella lähde.

Kyllä se kuule siitä! Ajat vaikka vaan omalla kylällä, sekin on jo paljon. Ja rohkeus siinä kehittyy! Nykyisin luotan enemmän itseeni eli pidän itseäni huolellisempana ja turvallisempana kuskina kuin esim huithapelia naapuria, jonka kyydissä ennen kuljin autottomana ja kortittomana...;)

Vierailija
9/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:57"]

Ethän sinä nyt miehesi epävirallisella opastuksella mitään opi. Mene sinne autokouluun, jos asia vaivaa. Ajattele nyt, miten monella täysin vajaalla räkänokalla on kortti. Ei se ole mitään tähtitiedettä.

Valitse autokoulu, jonka käytössä on harjoittelukenttä, ettei heti tarvitse mennä liikenteen sekaan. Vaikka ei sekään niin paha ole - opettajalla vieressä on myös jarru ja kytkin ja hän on tottunut neuvomaan, auttamaan ja sopivasti haastamaan. Minun ajo-opettajani muistutti minua välillä, että joka ikinen hänen oppilaansa on oppinut ajamaan ennemmin tai myöhemmin. Jopa minä opin. Välillä itketti ja kiroilutti, mutta kolmannella kerralla inssi meni läpi. Nykyään rakastan ajamista ja olen siinä taitava.

Kytkintä ja vaihteita on ihan helppo käyttää, kun sen kerran oppii. Ajaessa niiden käytölle herkistyy ja motoriikka alkaa pelata. Ei kannata lähteä tuolle automaattivaihdelinjalle, se rajoittaa niin paljon jos ei saa ajaa muunlaisiakin koslia.

Onnea ja kannustusta matkaan.

[/quote]

höpöhöpö. Miehen tai jonkun muun opettamalla sitä ajoa just oppii. Ei muuta kuin jonnekin syrjäiselle parkkikselle ajeleen vaan illalla tai yöllä. Ja vispaamaan niitä vaihteita ja muuta käsittelyä niin kauan että se sujuu. Autokoulussa helpompaa olla ja oppia sitä liikennekäyttäytymistä, kun ei tartte keskittyä siihen sammuuko auto valoihin vai.

Vierailija
10/10 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää, kortin saa melkeinpä kuukaudessa kahdessa, ja automaattivaihteisella ajotunnit menevät helposti. Rohkeasti autokouluun vain:) suoritin itse kortin vasta 30v, ja hyvät kokemukset jäi. Valitset autokoulun vain sen mukaan mistä parhaimmat arvostelut olet kuullut, hyvä palaute harvoin tulee turhasta. Ja muista että jos ajo-opettajan kanssa kemiat eivät pelaa, aina voi ja pitääkin vaihtaa opettajaa. Autokoulussa ei olla kuten oikeasti koulussa, vaan siellä olet kuitenkin ennenkaikkea asiakas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä