Keneen yhteys, kun toimitaan TES:n vastaisesti?
En kuulu liittoon, mutta maksan kassalleni lakipalvelusta. Voinko silti kysyä neuvoja liitosta?
Esimies toimii TES:n vastaisesti eikä ota minua tosissaan. Tuntuu, että esimies tahalleen kiusaa varsinkin minua, esim. työvuorolistoja laatiessa. Kun haluan hänen toimivan TES:n mukaisesti, tulee aina esille minun kyvyttömyys toimia tiimissä ja yt-neuvotteluiden jälkeisessä mainingissa. Olen ollut aina tiimipelaaja, mutta esimies on juuri vaihtunut ja varsinkin nyt yt-neuvotteluiden mainingissa haluan toimia TES:n mukaisesti ja tasapuolisesti kaikkien hyväksi.
Olenko yhteydessä pääluottamusmieheen ja mitä kaikkea voin hänelle kertoa? Auttaako hän minua, vaikken kuulukaan liittoon?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:25"]
Mikä kassa hoitaa lakipalveluita? Käsittääkseni kassan toimintaa säätelee laki, ja ne hoitaa vain työttömyyskorvaukia.
[/quote]
Ilmeisesti muutakin, kun samalta suunnalta tuli apuja laittomaan toimintaan muutama vuosi sitten.
Luottamusmieheen yhteys. Ja tällaisissa tilanteissa se liittoon kuuluminen ehkä kannattaa..
Miksi liitto neuvoisi sinua jos et sinne mitään maksa? Ei se mikään hyväntekeväisyyslaitos ole.
Tiettyyn rajaan saakka luottamusmies autaa, tosin riippuu luottamusmiehestä.
Luottamusmies ei voi edustaa sua, jos et kuulu liittoon. Mutta voit liittyä, ja palvelut alkaa heti.
Kuulun erääseen liittoon ja jos sinne asiasta soittaa niin ihan ympäripyöreetä puhetta tulee.Lopputulos: Ihan sama jos et ois soittanukkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:38"]
Ei sen TES:in kuuluisi edes sinua koskea, jos et kuulu liittoon.
[/quote]
Työsopimuksessa lukee, mitä TES:ta noudatetaan. Kuului työntekijä liittoon tai ei. Enhän mä olis muuten mitään sopparia allekirjoittanut, jos minun kohdallani ei TES:ta noudateta, muiden 500 työntekijän kohdalla kyllä?
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 19:39"]
Luottamusmies ei voi edustaa sua, jos et kuulu liittoon. Mutta voit liittyä, ja palvelut alkaa heti.
[/quote]
Jossain määrin eivät auta, jos olet tyyliin viikko sit liittynyt... Hirveän ihanaa
Tessiä noudatetaan myös vapaamatkustajiin mutta luottarin apua et välttämättä saa.
Itse olen luottari ja siitähän maksetaan pieni korvaus. Koen että olen siinä roolissa liittoni edustaja työpaikalla
ja tarjoan apuani niille jotka maksavat liiton jäsenmaksua. Mikä idea liittoon kuulumisessa olisi
jos samat palvelut saisi maksamatta jäsenmaksua?
Jos et halu liittyä liittoon, niin aina voi myös hankkia yksityišen lakimiehen auttamaan. Entinen työkaverini hankki asianajajan itse.
Ytk-kassan ohella voi liittyä myös ytk-yhdistykseen jonka kautta lisäoikeusturvavakuutus joka kattaa mm. Laittomat irtisanomiset.
Mikä kassa hoitaa lakipalveluita? Käsittääkseni kassan toimintaa säätelee laki, ja ne hoitaa vain työttömyyskorvaukia.