Vanhemmat, nuoren kesätyöhaku. Paljonko autoitte?
Kuinka paljon autoitte teinejänne kesätyöpaikan haussa?
Vai pitääkö tällaiset asiat mielestänne antaa teinin hoitaa itse?
Nuoren ikä ja saiko hän kesätöitä?
Kommentit (13)
Soittelin pariin yritykseen ja tytär 17v pääsi kesätöihin! Hienoa! Hän itse myös innoissaan asiasta!
En ikinä ota kesätöihin nuorta, jonka äiti tai isä kysyy nuorelle töitä.
t. Työnantaja
Mun äiti auttoi viime kesänä veljeäni ihan älyttömästi (silloin veli oli jo 18v). Lähetti jopa joitakin hakemuksia ja kertoi minne paikkoihin haet ja mistä löytyy hakemukset. Sai töitä mäkkäristä ja sielä on sitten ollut abivuoden nyt iltaisin ja viikonloppuisin töissä ja ilmeisesti on ensi kesänkin.
Musta ihan älytöntä että vanhemmat tekee sitä työnhakua lapsen puolesta. Itse ainakin sitten kun oma lapsi(/lapset??) on sen ikäinen niin voi kyllä ehdotella minne kannattaa hakea ja käyttää kaikkia omia suhteita mitä mahdollista mutta yhden yhtä hakemusta en täytä tai cv:tä kirjoita hänen puolestaan. Jos ei itsestään saa nuori sitä irti niin sitten mun puolesta olkoot rahattomana koko kesän. Mutta sitten on turha multa pyytää jätski tai bensarahaa. Eriasia on tietysti jos on hakenut moneen paikkaan eikä ole päässyt. Se ei ole nuoren vika.
Autoin parantelemaan CV:tä ja hakemusta, kunhan olivat ensin yrittäneet itse. Lisäksi linkkailin silmiini osuneita ilmoituksia, itse hakemisen saivat kuitenkin hoitaa itse. Harjoittelimme myös nuoremman (14) kanssa haastattelutilannetta ja kertailtiin vanhemmankin (17) kanssa, mitä kannattaa kysellä yms. haastattelussa. Molemmat saivat kesätöitä mieluisista paikoista.
Soitin parille tutulle työnantajalle ja tarjosin nuorta töihin. Sen jälkeen nuori soitti itse ja sopi tapaamiset jne.
Miksi vanhempi ei saa pohjustaa työnhakua, kun nyt on erilaisia työnetsijöitä jne., joiden päätoimena on etsiä työttömille töitä? Samaa lopputulosta tavoitellaan ja molemmissa tapauksissa soittaja/yhteydenottaja ei itselleen töitä etsi. Lisäksi kun vanhempi soittaa, niin sitä voi sitten loppupelissä syyttää siitä, jos nuori ei ollutkaan kunnollinen.
Samalla tavalla palkkaan omaan yritykseen kesäksi pari nuorta eli vanhemmat tai aikaisemmin meillä töissä ollut soittaa ja "takaa" nuoren olevan OK. Vasta sitten otan yhteyttä nuoreen.
En auttanut, töiden haku on hoidettava itse. Täyttää juuri ennen kesää 18v eikä saanut kesätyöpaikkaa.
Mun äiti tuskin vielä edes tietää minne kaikkialle olen hakenut ja miten :D CV:t ja kaikki olen tehnyt ihan itse alusta asti. Äitiin on tosi hyvät välit jne, mutta pärjään itsekkin.
t. 16v
En ole joutnut puuttumaan tähän asiaan, itse on teini työnsä etsinyt, hyvä niin. En ymmärrä, ettei muka teinit osaa itse hakea töitä...
Autoin hakemuksen viimeistelyssä ja yhdessä mietittiin paikkoja mistä voisi kysellä kesätöitä. Varsinaisen kysymisen ja yhteydenoton hoiti itse, ikää 16.
Silloin kun itse 7vuotta sitten hain ensimmäisiin kesätyöpaikkoihin (olin 15v) niin itse sai soitella, käydä töitä kyselemässä ja CV:nsä vääntää. Ja siitä lähtien en ole ollut työttömänä kuin yksittäisiä kuukausia, kun on aina löytynyt lisää töitä ja koulunkin (aikaisemmin lukio ja nyt amk) ohella olen töitä tehnyt. En ymmärrä vanhempia jotka soittelevat lapsensa puolesta. Vanhempani nyt nuoremmille sisaruksilleni soittelevat paikkoja valmiiksi, toisaalta sapettaa, mutta toisaalta itsepä opin hommani silloin nuorempana hoitamaan.
Olen itse yrittäjä ja palkkasin viime kesänä 17-vuotiaan pojan kesätöihin, joka lipsautti myöhemmin, että hänen äitinsä oli kirjoittanut koko hakemuksen ja lähettänyt kaiken kukkuraksi saman copy-paste hakemuksen moneen paikkaan. Tuli vähän sellainen harmillinen fiilis sen puolesta, että hakijoiden joukossa olisi varmasti ollut myös sellaisia, jotka oikeasti paikan olisivat halunneet. Haastattelussa poika oli kuitenkin asiallisen ja ahkeran oloinen, mutta hänen oikea luonteensa tuli ilmi vasta muutaman työpäivän jälkeen.
Rakkaat äidit, älkäähän siis työstäkö jälkikasvunne hakemuksia, vaikka kuinka olisi vaikea työllisyystilanne! Vinkkejä ja apua saa antaa, mutta älkää sortuko tekemään kaikkea nuorten puolesta. Se kostautuu myöhemmin siten, että tulevaisuudessa nuorten on entistä hankalampaa nähdä vaivaa hakemusten kirjoittamisen eteen ja työnhausta tulee haasteellisempaa.
Itse haki ja nyt on kaksi duunipaikkaa. T. 15-vuotiaan äiti
Autoin paljonkin. Tein nuoren (16v) kanssa hänelle CV:n, mietimme paikkoja mihin hän voisi hakea, osan hakemuksista täytti nuori itse, osan minä. Hakemuksia lähti varmaan 100 kappaletta.
Pääsi kahteen haastatteluun ja toisessa tärppäsi.
Perustelen auttamiseni sillä, että töitä on tänä päivänä tosi vaikea saada. Ennen pääsi helposti suhteilla iskän tai äiskän työpaikalle töihin. Tai riitti kun soitti viiteen paikkaan ja sai lähes varmasti jostain niistä töitä.