1v+, ruokaa KIRJAIMELLISESTI ohjeiden mukaan?
Otsikointi ontuu aika pahasti, mutta...
Ihmetyksenä minulla on sellainen asia, että muuttavatko tosiaan perheet vauvan kasvettua taaperoksi ruokailutapansa terveellisemmiksi, niin että taapero voi syödä samaa ruokaa kuin muut? Vai syötetäänkö taaperolle samaa " epäterveellistä" ruokaa mitä vanhemmat syö?
Meillä siis tilanne seuraava: perheessämme on isä 37, äiti 27 ja poika 1v ja vähän päälle. Mieheni kanssa olemme oikeita herkkusuita, rakastamme hyvää ruokaa, jossa useimmiten on kermaa, eläinrasvaa yms. paljon. Normaalipainoisia olemme kumpikin, ennemminkin lähempänä hoikkia kuin " pulleita" , joten omia syömisiämme ei ole juuri tarvinnut " kaloreiden" kannalta miettiä.
Nyt vaan kun taaperon pitäisi siirtyä jo " kotiruokaan" , niin tuntuu, että harvemmin samaa ruokaa, mitä itse syömme voi antaa. Siis neuvolan ohjeiden mukaan. Vaikka kuinka yritän katsoa kaupasta sellaisia aineksia ruoanlaittoon, jossa:
a) ei ole suolaa liikaa
b) ei ole eläinrasvaa liikaa
niin silti rasva- ja suola-arvot ylittyvät yms...
Niinpä useimmiten käykin, että taapero joko syö:
a) valmispurkkiruokaa
b) tehdään eri ruoka
Näitä itse esim. syömme, mitä neuvolan mukaan EI saa taaperolle syöttää:
-Oivariinia
-valkosipulia
-sipulia
-normaalia ruisleipää (jossa suolaa yli 0,7%)
-normaaleja jugurtteja (jossa sokereita yms.)
-mehuja
-leikkeleitä (kinkkua yms)
-nauta-sikajauhelihaa
-sisäfilepihvejä
-yms...
Ja meillä ei (vanhemmilla) ole ruoka-aikoja, taapero syö kyllä kellon tarkkuudella 5 kertaa päivässä (milloin syö...). Mies kun on yrittäjä, (=pitkät päivä) niin yhteiset ruokahetket ei yksinkertaisesti ole mahdollisia useinkaan.
Ja kyllä olemme jo tinkineetkin omista " ruokanautinnoistamme" terveelliseempään suuntaa, mutta liika on liikaa... Neuvolan ohjeiden mukaan emme saisi syödä enää mitään mitä syömme tällä hetkellä.
Mitenkäs muilla? Noudatatteko neuvolan ohjeita kirjaimellisesti? Eli muutatte omat syömistapanne täydellisesti?
hämmentynyt tuiskuneiti79 + kovaa vauhtia kasvava poika 1v+
Kommentit (16)
meillä lapset ovat viimeistään 1-vuotissynttäreiden aikaan siirtyneet samaan ruokaan muun perheen kanssa. Siis kirjaimellisesti samaan ruokaan. Kyllä mä nyt katon etten perheen ruokaan ihan hirveesti suolaa heitä mutta sipulista, valkosipulista, ruisleivästä ja kaikesta muustakin lapset ovat tykänneet. Asumme tosin Saksassa eikä minulla sellasia paineita ole ollut, koska vauvanruuassakin on aavistus suolaa enkä mä ole tuollaista listaa koskaan nähnytkään, mistä mainitsit.
Meillä syödään kaikkea maan ja taivaan välillä, yritän kuitenkin ihan itsenikin takia että ruokamme on perusterveellistä (josku voi tehdä epäterveellisempää). Jos syömme pizzaa niin lapsetkin syövät pizzaa. Lapset ovat nyt 7v, 3v ja 1v5kk ja kaikki hoikkia, terveet hampaat ja kaikilla myös hyvä vastustuskyky.
-Oivariinia
-valkosipulia
-sipulia
-normaalia ruisleipää (jossa suolaa yli 0,7%)
-normaaleja jugurtteja (jossa sokereita yms.)
-mehuja
-leikkeleitä (kinkkua yms)
-nauta-sikajauhelihaa
-sisäfilepihvejä
Meillä reilu 1v syö tuosta listasta valkosipulia, sipulia, ruisleipää, jugurttia ja nauta-sikajauhelihaa. Leikkeleistä ei tykkää. On tarjottu kinkkua. Maitotuotteita käytetään ruuanlaitossa aika vähän, kun on allergiaa, joten se ei ole esteenä samojen ruokien syömiselle (ja tässä vaiheessahan niitä saa olla jo ruuassa). Pihveihin ei vielä 4 hammasta taida riittää, joten niitä ei ole annettu. Mikä ihmeen lista se sieltä neuvolasta on annettu? Meiltä vaan kysyttiin, että syökö samaa ruokaa. Kun vastattiin, että suurinpiirtein, niin terkkari oli tyytyväinen!
meillä poitsu 1v3kk syö samaa ruokaa kuin mekin. laitan vain vähemmän suolaa ruokaan valmistusvaiheessa, kukin lisätköön sitä sitten mielen mukaan! jos tehdään tulista tai kovin maustettua (jalapenot yms..) silloin poika saa purkki ruokaa!
pojalle maistuu valkosipulit, sipulit, oliivit jopa olen antanut maistaa aura- ja fetajuustoakin ja kaikki uppoaa. myös ne kinkut.. jukurttia meillä syö kaikki maustamatonta johon laitetaan marjoja tai hedelmiä.. miksi lapsi ei saisi maistella jos itse tykkää. joo ja ruokaa laitetaan kyllä siitä sika-nauta jauhelihasta meilläkin.. eipähän ainakaan tule nirsoa ruoan suhteen!
kalliiksi tulisi laitella monia eri ruokia joka päivä.. eiköhän tässä maalaisjärjellä pärjää..
ai niin ja meilläkin sanottiin neuvolassa että vellit pitää jättää pois, mutta silti poitsu saa iltavellinsä vieläkin..
ninnu ja poju
ei oo neuvola kieltäny mitää antamasta, ainoastaa että suolankäyttöä välttää, mutta suolaa en muutenkaan ruokaan käytä, kun käytän paljon muita mausteita..
meillä siis samoja ruokia syyään ku ennenki ja poika syö niitä kans, sipulia ja valkosipulia käytetään lähes kaikissa ruoissa, ruisleipää syyään enempi ku vaaleaa, siihen pääle oltermannia, kinkkuleikkeleitä ja suolakurkkua, myös pojalle, normaalit jugurtit ja viilikset aamuin illoin, pillimehua sillo tällön, marinoidut kanat, lihat... nakkia syö suoraa paketista (jota ei sais kuulema antaa ku 1kpl/vko), hampurilainen on pojan suurta herkkua, paha kieltää poikaa syömästä jos itse syö samaa ruokaa vieressä, koitettu on että söis poika eriruokaa, mutta ei se kelpaa..
voisipa siis sanoa että tuon listan mukaan me syödään tosi epäterveellisesti koko sakki.. =(
poika on terve ja hoikka ja tyytyväinen eikä neuvolassakaan kyllä moittinut ku kysyi, minkälaisia ruokia syödään
vaikuttaa etttä jokaisessa neuvolassa sanotaa ruokailusta ja kaikista asioista erilailla..
jokainen tekee niinku parhaaksi näkee, meillä näin ja tämä toimii..
piipii ja pienimies 1.5v
Meilläkään ei ole annettu muuta ohjetta kuin että vähäsuolaista ja sen ymmärsin niin, että koska käytän ruuassa normaalisti suolaa, se on ok myös lapselle.
Tuosta listasta, sipulia löytyy kyllä aika monesta valmisruokapurkista vauvoille/taaperoille. Olen ainakin käyttänyt sipulia, valkosipulia, sika-nautaa jo alle 1-vuotiaalle. Minusta voit huoletta antaa taaperollesi samaa ruokaa kuin itse syötte. Se mitä kerroit teidän perheen ruuista, kuulostaa ihan normaaleilta ruuilta, eikä miltään lihapiirakka, nakki, ranskaliset joka päivä ;)
Jäin lähinnä miettimään tuota että miehesi on 37v ja yrittäjä. Sain tekstistäsi sellaisen kuvan että miehen elämä on aika ressaavaa ja ei oikein ehdi syödäkään rauhassa. Lisäksi mainitsit että paljon kermaa ja rasvaa yms. kulinaristisiä nautintoja. Tässä vaiheessa minulla alkoi soida herätyskello päässä = aika tyypillinen tausta alle 50v miehen sydäninfarktille. Anteeksi että maalasin pahoja kuvia seinälle. Normaalipaino on hyvä juttu, mutta se ei aina kerro ihan kaikkea. Kannattaisikohan nyt panostaa ennaltaehkäisyyn ja muuttaa vähän ruokatottumuksia. Voihan sitten esim. aina sunnuntaisin pitää kulinaristipäivää. Ja muut päivät syödä terveellisemmin. Meni nyt ihan ohi aiheen. Sorry.
Aiheeseen. Meillä ei suolaa lisätä ruokaan. Niinpä olenkin antanut syödä kaikkia leipiä suolapitoisuutta tutkimatta. Ihmisen makuaisti tottuu suolattomaan ruokaan alle kahdessa viikossa. Jugurtteja meillä ei paljoa syödä kun sisätävät niin paljon sokeria. Jugurtin sijaan maitorahkaa, mihin on sekoitettu jotain hedelmiä tai marjoja ja vähäsen sokeria, kuluu paljon.. Valkosipulit ja sipulit menee sujuvasti alas taaperolta. Itse juon mehua aamupalalla ja silloin taaperokin saa sitä halutessaan. Muuten janojuomana on vesi. Mehujen lipittäminen kun ei tee hampaille hyvää. Mehujen tilalla otetaan hedelmät kokonaisina, niin tulee samalla sitä kuituakin. Leikkeleet valitaan pienellä rasva ja suolamäärällä, taapero syö niitä aina leivän päällä. Nauta-sikajauhelihasta meillä tehdään jonkin verran ruokia mitä taapero myös syö.
En ymmärrä miksei taapero voisi syödä jauhelihaa, sisäfilettä, sipuleita, leikkeleitä. Ei meidän neuvolassa ole niitä kielletty, jollei ne lapselle mitään allergisia tai vatsaoireita tee. Valaiskaa minua, miksi noita ei saisi syödä.
Oma paheeni on makea. Keksiä, jäätelöä yms. tulee syötyä salaa, lasten nukkuessa. ;-)
Lila75 ja tytöt pian 2v ja 6kk
Onhan sitä tosiaan noissa vauvanruokapurkeissakin. Mehut, makeat jugurtit ja leikkeleet eivät kuulu meidän 1 veen ruokavalioon, muut mainitut kyllä. Yleensä teen ruuan ensin vähäsuolaisena ja vähämausteisena, otan taaperon ruuan erikseen ja lisään sitten muun perheen ruokaan mausteita ja suolaa. Ei kaikkia neuvoja tarvitse ihan kirjaimellisesti ottaa, suurin osa on suosituksia eikä kaikkia ihan helposti pysty kukaan noudattamaan. Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.
Siis nuo ohjeethan ovat ihan pätevät kaikelle väestölle eli vältellään kovia eläinrasvoja tyyliin vaihdetaan se sika-nautajauheliha paistijauhelihaan ja silleen.
Meillä poika on vasta 11 kk, mutta annan meidän ruokia sovellettuina, koska syömme muutenkin paistijauhelihaa ja käytämme ruoanlaitossa öljyä voin ja kerman sijaan. Lisään suolan meidän ruokaan jälkikäteen (ja muut tujummat mausteet).
Meillä on miehen kanssa sen verran rahvaanomaiset ruokatottumukset, että poika voi syödä samoja makaroonilaatikoita meidän kanssa.
Nakkeja ja leikkeleitä en kyllä aio antaa, koska en halua nitraatteja poikaani ympätä (ja onhan niitä Vatajan " terveysnakkeja" tarvittaessa).
Nakit ja makkarat sisältävät, mutta onko niitä nitraatteja myös näissä kalkkuna ja kana yms. leikkeleissä missä lihapitoisuus on noin 97% ??
Lila75
Ihan noin pikahakuna netistä löysin tiedän, että nitraatteja (E250) on kaikissa kestoleikkeleissä ja makkaroissa, koska se estää tehokkaasti bakteerien muodostumista ja parantaa lihan väriä.
Tuskin se nyt niin pilkun päälle on, ohjeetkaan. Siis tietenkin pitää pitää järki kädessä, ettei syötä pienelle lapselle kaikkea tosi suolaista jne., mutta eihän tossa listassa ollut varsinaisesti mitään " vaarallista" ! Siis miksei esim. sais jogurttia syödä??
Meillä lapset syövät kyllä samaa ruokaa kuin aikuisetkin, jos sattuu olemaan ruoka valmista siihen aikaan kuin heillä on ruoka-aika. Jos ei ole, syövät purkkiruokia.
Ihan maalaisjärjellä tässäKIN asiassa saa ajatella...
T: Piia sekä Elias 3v8kk ja Sanni ja Oskari 1v2kk
En nyt ihan ymmärtänyt...
No, joka tapauksessa meillä lapsi siirtyi 1v. iässä syömään perheen kanssa samaa ruokaa. Jos joskus epäilin, ettei meidän ruoka uppoa, niin ostin purkin varuiksi kaappiin. Mutta siis pääsääntöisesti samalla ruoalla oli lapsi siitä lähtien.
Se mikä meidän ruokailutottumuksissa muuttui, oli suolan ja kasvisten+vihannesten käyttö. Ruokamme on entistä vähäsuolaisempaa, aikuiset lisää suolaa omalle lautaselle jos on tarvetta. Mausteita käytetään reilusti, totutin jo vauvan aikanaan mausteiseen ruokaan lisäämällä hänen soseisiinsa yrttejä ja mm. sitä valkosipulia. Meillä lapsi ei ole mausteista ruokaa ikinä pahana pitänyt, ihan tulista nyt ei tykkää syödä, mutta sellaista mukavan maistuvaa kyllä. Lisäkekasvisten määrä lisääntyi, siis nykyään automaattisesti väännän salaatin tai keitän vihannekset tai molemmat, ennen lasta saattoi jäädä laittamatta. Olemme miehen kanssa myös sitten pikku hiljaa alkaneet syödä enemmän näitä terveellisiä juttuja.
Ruoanlaitossa käytän rypsiöljyä, vaikka leivän päälle laitankin oivariinia. Pasta on lähes aina runsaskuituista ja jotain muuta kuin vehnää, samoin riisi tummaa riisiä. Sika-nauta on vaihtunut joko kevytverisoon siitä tai sitten naudan paistijauhelihaan. Pieniä muutoksia, joilla perheen ruoasta saa vähän terveellisempää!
Ja muuten mulle tuli se mieleen, että vaikka olette hoikkia, niin se ei välttämättä kerro esim. kolesteroliarvoistanne yhtään mitään! Meillä mies on nuori, urheilullinen ja hoikka, mutta silti kolesteroliarvot koholla... Kannattaa miettiä sitä omaakin ruokavaliota ennen kuin on liian myöhäistä! Meillä ainakin miehen pysäytti tuo tulos ja nyt kyllä katsoo itsekin, että mitä syö ja mitä ei, vaikkei kyse painosta olekaan. Heillä siis sukurasite nuo sydän- ja verisuonitaudit.
No minäkin vähän ihmettelin noita neuvolan ohjeita... Alkoi jo tuntua, että mitään ei enää saa syödä ;).
Meidän neuvolatäti on kyllä muutenkin, hmm, sellainen, jota en yleensä hirveän tosissani ota. Ja aika lailla sellainen " syyllistävä" . Tosin silti ollaan aika lailla tehty vauvan/taaperon kanssa oman järjen mukaan.
Ja juu, en tarkoittanutkaan, että täysin terveitä ollaan, kun ollaan suhteellisen hoikkia. Tarkoitinkin nimenomaan, että painonnousun takia ei ole tarvinnut miettiä ruokia. Terveellisempi ruoka olisi tietysti meillekin parempi vaihtoehto, mutta eihän mekään nyt tietysti joka päivä ihan kaikkein epäterveellisimpiä ruokia syödä :). Ja mies syö muuten päivällä " terveellisen aterian" työpaikkaruokaloissa, riippuen työkohteesta, joissa yleensä on ihan terveellistä ruokaa.
Yritän valmistaa terveellisiä ruokia kasvisvoittoisesti (pk:ssa lähes päivittäin liha-ateria). Kerma korvataa soijakermalla, voi öljyillä, quinoaa, soijaa jne käytetään. Liha on luomua aina, kun mahdollista. jne.
Mutta asiaan. Meillä lapsi syö useammin kuin aikuiset joten olen ratkaissut ongelman pakastamalla ateria-annoksia. Teen kerralla ison kattilallisen terveellistä ruokaa tuoreista aineksista ja pakastan 3 dl jäänalle-rasioihin. Näin lapsi saa aina kotiruokaa eikä eineksiin lisäaineineen tarvitse sortua. (tiedänpähän ainakin, mitä lapsi syö)
Ei meillä nipoteta! Makkaraa upposi kesän aikana nuotiolla pikkumasuun uskomaton määrä. Nitriitittömiä yritän ostaa, jos löydän.
Rämä sun neuvolan antama lista on mulle ihan uusi....
-Oivariinia meillä syödään, tosin niukasti. kolesterilia alentavia (esim benecol) rasvoja lapsille sensijaan ei saa antaa! Voivat sekoittaa kolesterolitasapainon
-valkosipulia meillä on syöty jo vauva-ajoista alkaen (eikö joissain vauvanruokapurkeissakin ole?)
-sipulia on syöty. Herkkämasuisille voi tosin sipuli ja valkosipuli aiheuttaa vatsakipuja.
-normaalia ruisleipää (jossa suolaa yli 0,7%) eihän tätä määrättömästi anneta. Tosin pyrin ostamaan vähäsuolaista ja hiivatonta ruisleipää. On mielestäni parempaa ja aidomman makuista.
-normaaleja jugurtteja (jossa sokereita yms.) meilläsyödään päivittäin maustamatonta luomujogurttia tai maustamatonta a-jogurttia (puuron ja pakastemarjojen kanssa)
-mehuja: mummonmehua herkkuna, tuoremehuja joskus laimennettuina
-leikkeleitä (kinkkua yms): pyrin ostamaan väräämätöntä ja lisäaineetonta leikkelettä palvelutiskiltä (esim kaupan omatuotanto, täyslihaleikkeleet)
-nauta-sikajauhelihaa: luomulihasta äp-pakkauksen mukana tulleen keittokirjan mukaan lihapullia sai jo vuoden ikäisenä.
-sisäfilepihvejä: pannulla käristettyä pihviä ei kai ole syönyt vieläkään (4 v)
-yms...
Tärkeää on, että lapsi saa riittävästi rakennusaineita eli ravintoaineet kohdallaan aterioissa. täysjyväviljat (riisi, quinoa jne) tuoreet kasvikset, vähärasvainen kevyt valkoinen liha, kala (lohi) jne. Suosittelen: tee aterioita pakastimeen. pääset helpolla!
Pääasiallisesti tehdään ruokaa lasten ehdoilla eilikkä lähinnä mieheni joutuu/saa muuttaa tottumuksiaan kevyempään suuntaan. Töissä saa mätkiä kerran päivässä epäterveellistä ruokaa ihan tarpeeksi.
Muutoin teen terveellistä maukasta ruokaa, lähinnä etnistä ja paljon kasvista.
Beibi on maidolle allerginen, joten tässä jo puoli vuotta olen vaihtanut kaikki rasvat ja maidot kasvisperäisiin tuotteisiin.
Jos teen liian mausteista safkaa, annan lapsille purkkiruokaa tai puuroa tai lämmitän pakkasesta jonkin laatikon.
Että tälläistä.
mujerita + lapset 1v ja 3v