Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia meningeoomasta! Pikaisesti!

Vierailija
09.01.2022 |

Jos aivojen Tt-kuvassa näkyy 1,7 mm kokoinen meningeooma, joka on kiinnittynyt duuraan, vasempaan etukuoppaan leveällä kannalla niin mistä on kyse??!! Missä kohtaa se tarkalleen on? Minkä osien toimintoja se haittaa? Niin kiitollinen jos edes vähän saisin tietoa!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan vastaa kysymykseen tuo linkki, mutta kiitos! Lisä lisää vastauksia !

Vierailija
4/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole aivokasvain? Taitaa olla pahanlaatuinen.

Vierailija
5/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on leikattu meningeooma 1997. Leikkaus onnistui hyvin, ja vaikka osa kasvaimesta piti jättää poistamatta, se ei ole kasvanut uudestaan eikä aiheuttanut mitään haittaa. Olin silloin 40+v ikäinen. Leikkaus tehtiin julkisessa erikoissairaanhoidossa.

Vierailija
6/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivokasvain kirjoitti:

Eikö se ole aivokasvain? Taitaa olla pahanlaatuinen.

Aivokasvain

Ei siis pahanlaatuinen ei välttämättä syöpä vaan sijainen mukaan hankala.

Vierailija
7/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijainnista riippuu tosi paljon. Joillain saadaan leikattua pois ilman suurempia ongelmia. Kannattaa kysyä lääkäriltä. Hän osaa neuvoa paremmin.

Vierailija
8/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neurologille odotan pääsyä. Muista syistä tutkittiin ja TIA-kohtausta epäilty ensin. Minulla oli yhtenä aamuna näköhäiriöitä (sumentumaa, en nähnyt lukea sanoja kokonaan ja jotain välkehtivä näkökentässä) Tämä meningeooma näkyy vasta jälkikäteen kirjoitettuna. Näkyi kaulavaltimo-tt-kuvissa. Ja siis ihan tuore juttu.

Vierailija
9/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata täällä odottaa neuvoa vaan lääkärin kanssa keskustella.

Vierailija
10/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheltä leikattiin hankalassa paikassa sijainnut kasvain. Lääkäri kertoi hänelle hyvin tarkkaan kaikki riskit ennen leikkausta.

Vierailija
11/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on leikattu vajaan parin sentin menigeooma.

Sulla aika pieni en pitäisi sitä kauhean hälyttävänä, joten ole rauhassa.

Ei välttämättä edes leikata, ja jos leikataan ei sitä tarvitse pelätä. Vaikka iso leikkaus onkin.

Hiukan tulee mieleen että olisi vasemman silmän näköhermoa painamassa jolloin pienikin voi haitata.

Voi olla hankala leikattava.

Noi kehittyy hitaasti joten rauhassa voit harkita haluatko sen leikattavan, jos kysyvät.

Ei välttämättä kannata koskea.

Vierailija
12/17 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki odotan lääkärille pääsyä, mutta kokemuksia etukäteen kyselen. En panikoi kuitenkaan. Kiinnostaa missä kohtaa tämä on…

Vierailija
13/17 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin väärin. Koko on 17 mm eikä 1,7. Hän odottelemaan lisää tietoa. Ap

Vierailija
14/17 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa ylihuomenna meningeooman poistoleikkaukseen Tayssiin. Kasvain sijaitsee kallonpohjassa. Riskit isot ja pelottaa ihan hirveästi.

Onko jollain kokemuksia leikkauksen jälkeisestä elämästä?

Vierailija
15/17 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin 2.11.2021 3,2 cm takaraivosta vasemmalla. Leikkaus kesti 6,5 h OYS:ssa. Leikkaus sujui hyvin ja saatiin kaikki pois. Ennen leikkausta äänihuuli halvaantui, mutta nyt parantunut. Kuulo parantui normaaliiksi samoin tasapaino heti leikkauksen jälkeen. Sairaalassa jouduin olemaan 9 pv. Epilepsia estolääke sai voimaan huonosti ja olin uninen. Leikkauksen jälkeen oli 3 kk saikulla ja kesäkuussa palaan loman jälkeen 100%.

Leikkauksen jälkeen liikkuminen teki hyvää ja saman verran piti levätä useasti 2-3 pika unet. Kipua en tuntenut leikkaushaavassa enkä muutenkaan. Ruuvit mitkä piti pään paikalla leikkauksen ajan ne kohdat olivat helliä noin 2 kk. Tietenkin kun kasvain oli otettu pois, niin se kolo täyttyi, niin kuului jännää kun tyroksia hinkkaisi yhteen ääniä ja naksuntaa, mutta ne vaimenneet 4 kk. Kävin jo telemarkkia testaamassa rinteessä ja onnistui hyvin, tosin laskin vaan neljä laskua. Toipumiseen kannattaa varata aikaa ja ei kannata rehkiä esim. nostaa painavia tavaroita, juosta yms.

Näin jälkikäteen ajateltuna ei se leikkaus ja toipuminen ollut kauheaa, mutta ennen sitä oireet: kuulon heikentyminen, tasapaino ongelmat, huimaus, pahoinvointi, oksentelu ja en voinut enään 2 kk kunnolla nukkua kun paine kertyi päähän. Minulle oli positiivinen ylläri, timanttiporalla porattiin luu auki ja omasta rasvasta ja luumassalla liimattiin luutumaan takaisin kun tuumori poistettiin. Ei jäänyt monttua vaikka neurokirurgi oli kertonut montusta. Haava on kauniisti parantunut ja hiukset kasvaneet.

Vierailija
16/17 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin joku vuosi sitten.

Onhan se leikkaus iso ja vaativa mutta ei sitä liikaa tarvi pelätä.

Mulla oli kyllä helpossa paikkaa.

Vierailija
17/17 |
07.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattiin helposta paikkaa kun olin n. 30. Tästä on kymmenisen vuotta pian. Leikkaus toipumisineen oli helpompi kuin luulin. Väsymys hellitti kyllä vasta muutaman kuukauden jälkeen. Paljon on tietty kiinni kasvaimen koosta ja sijainnista. Elämäni on sen jälkeen edennyt normaalisti. Olen tehnyt töitä ja lapsia. Kovin avoimesti en asiasta puhu, etenkin kun mitään oireita tai arpia ei jäänyt. Tuntuu, että ihmisten tietämys on heikkoa ja ennakkoluulot liian suuria. Toisaalta mitäpä sitä vanhoja enää muistelemaankaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi