Suomalaiset ovat hypermarket-kansaa
Vain venäläiset ja romanialaiset ostavat enemmän päivittäistavaroistaan yli 5000 neliömetrin hypermarketeista (S-ryhmä ja K). Suomi, Venäjä ja Romania ovatkin selvä kolmen kärki hypermarketeista ostamisessa. Jotenkin pelkäsinkin tätä tietoa. Läntisen Euroopan sivistysmaissa ruoka ostetaan pienistä kaupunkikeskustojen marketeista. Niissä sitä ruokaa ei myöskään jää niin paljon ylijäämäksi pilaantumaan, ja se on aina tuoreempaa ja halvempaakin, kun ostetaan pienempiä eriä pienempiin kauppoihin.
dia numero 27 ao.linkistä:
http://www.planetretail.net/presentations/ApexBrasilPresentation.pdf
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:28"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:02"] So? Mä ainakin tykkään, kun kaiken vaatteita myöten saa saman katon alta. Inhoan kaupoilla käymistä ja parkkipaikan etsimistä. [/quote] Siis lähdet kaupungista ajamaan pellonlaidalle ruokaa ym. ostamaan? Maaseudulla sen vielä ymmärtää, mutta kaupungeissa ei. On muuten muutenkin niin "kiva" tilanne Suomessa, kun nämä kaksi jättiä eli S ja K omaavat 85% markkinaosuuden ruokakaupasta. Kuinka ollakaan, Suomen ruokakauppa on euroopan keskittyneintä näille kahdelle. Ja niin on hinnatkin sitten Euroopan korkeimmat. Ihmetyttää, miksi suomalaisilla ei tunnu olevan minkäänlaisia periaatteita, vaan he kiltisti kuin hiirulaiset suostuvat tälläiseen ihmisten kusetukseen tässä ruokakauppa-asiassakin. Siis poliitikot ovat kusettaneet ihmisiä, kun ovat jahdanneet omia etujaan sallien kaupan keskittymisen näin pahasti. Muualla Euroopassa ei menisi läpi. [/quote] Kaupungissa keskustan ulkopuoliselta asuinalueelta on paljon helpompi ajaa sinne pellon laidan hypermarkettiin kuin hakea keskustasta maksullinen parkkipaikka, kiertää monessa eri kaupassa, ehkä hakea välillä uusi maksullinen parkkipaikka, kiertää lisää, raahata tavaroita kaupasta toiseen tai poiketa välillä autolla... Hankalaa. Eipä siinä, totta kai jokainen saa ostaa ruokansa ja muut hyödykkeensä juuri niin helposti tai vaikeasti kuin itse haluaa. Itse en koe pellon laitaan rakennettua hypermarkettia kusetuksena vaan helpotuksena, joten valitsen sen ehdottomasti mieluummin kuin kaupungilla kiertelyn tai edes kauppakeskuksen. [/quote] Suomes olis alunperin pitänyt rakentaa pieniä marketteja sinne tänne. Tai onhan niitä joskus ollutkin kirkonkyliä myöden, mutta suurmarketit tappoivat ne. Alunperin olisi pitänyt estää kaikenlaisten hypermarkettien rakentaminen maahan. Parasta olisi, että Eu puuttuisi asiaan, ja K ja S-ryhmät pilkottaisiin siten, että kaikki yli 45% markkinaosuuden myytäisiin eniten tarjoavalle. Ostajia kyllä löytyisi. [/quote] Ja taas suomalainen kateus nousee pintaan. Kun sinä,pilkot nämä K ja S marketit, tilalle tulee ulkomaalaisia valtaajia. Ei suomalaiset pikkukaupat pysty sellaiseen hintatasoon et pystyis pistään kampoihin
[/quote]
Sillä ei ole väliä, minkämaalaisia tulisi. Kuluttajan etu eli hinta ja laatu on tärkein etu. Jokatapauksessa se, että kauppa on liian keskittynyttä, nostaa hintoja. Jos olisi vain yksi ruoan myyjä, niin sen ei tarvitsisi kilpailla lainkaan. Kyllä se pahin pikkukauppojen tappaja Suomessa on K ja S, sillä hypermarkettien tultua kyläkaupat yms. kuolleet.
Suomen keskittynyt kauppa aiheuttaa myös ongelmia tuottajille. Jotta tuotteet saa edes esille marketeissa, tuottajat vedetään mutkalle ja solmuun. Kaupan osuus hinnasta on paljon suurempi kuin terveessä kilpailutilanteessa olisi.
Moni suomalainen varmasti haluaisi ostaa muualta kuin näiden kahden ketjun kaupoista, mutta totuus on että valinnanvaraa ei kovin usein ole. Siwat ym pikkukaupat on todella kalliita ja Lidliä ei ole joka paikassa. Ehkä hypermarketit koetaan helppoina kun yhden katon alta saa kaiken polkupyöristä kissanruokaan ja rakennustarvikkeisiin. Halvaksihan se ei kuitenkaan tule kun kilpailun vähetessä voi hypermarketti nostaa hinnat pilviin ja silti kansa ostaa.
So? Mä ainakin tykkään, kun kaiken vaatteita myöten saa saman katon alta. Inhoan kaupoilla käymistä ja parkkipaikan etsimistä.
No, hyvä et Lidl on kaapannut markkinaosuuksia ja tulee lisää viemään.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:02"]
So? Mä ainakin tykkään, kun kaiken vaatteita myöten saa saman katon alta. Inhoan kaupoilla käymistä ja parkkipaikan etsimistä.
[/quote]
Siis lähdet kaupungista ajamaan pellonlaidalle ruokaa ym. ostamaan? Maaseudulla sen vielä ymmärtää, mutta kaupungeissa ei.
On muuten muutenkin niin "kiva" tilanne Suomessa, kun nämä kaksi jättiä eli S ja K omaavat 85% markkinaosuuden ruokakaupasta. Kuinka ollakaan, Suomen ruokakauppa on euroopan keskittyneintä näille kahdelle. Ja niin on hinnatkin sitten Euroopan korkeimmat.
Ihmetyttää, miksi suomalaisilla ei tunnu olevan minkäänlaisia periaatteita, vaan he kiltisti kuin hiirulaiset suostuvat tälläiseen ihmisten kusetukseen tässä ruokakauppa-asiassakin. Siis poliitikot ovat kusettaneet ihmisiä, kun ovat jahdanneet omia etujaan sallien kaupan keskittymisen näin pahasti. Muualla Euroopassa ei menisi läpi.
Joo. Ruotsissakin saa jonottaa kesällä 30 minuuttia hikisen pikkuhuoltoaseman vessaan. ABC sais levittäytyä myös länsinaapuriin.
Ostaisin mielelläni vaikka torilta suoraan tuottajalta tavaraa. Ei vain paljon nappaa, kun saan Prismassa saman tuotteen moninkertaisesti halvempana. Torilla kusetetaan ihmisiä sillä mielikuvalla, että ne banaanit ja perunat olisi jotenkin parempia, kuin kaupassa olevat. Kaupassa saattaa tavara olla parempaakin, kun kierto ja säilytys on ihan toisenlainen, kun jokin kuuma toripaikka. Osta siinä sitten nuhjuuntuneita mansikoita ja maksa 6e/0,5l
Niin ja tosiaan, mun mielestä suomalaiseen torikauppaan ei kuulu banaanit ja muut hedelmät, jotka ei Suomessa kasva. Sekin ärsyttää.
No mun pitää kyllä sanoa, että noi hypermarketit on jotain, mitä täällä ulkomailla ikävöi. Oli niin kätevää saada kaikki ruoasta vaatteisiin ja kodin tarvikkeisiin samasta paikasta.
Valikoimat on yleensä ollut laajat Suomen suurissa kaupoissa, sekin on mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:15"]
[/quote]
Siis lähdet kaupungista ajamaan pellonlaidalle ruokaa ym. ostamaan? Maaseudulla sen vielä ymmärtää, mutta kaupungeissa ei.
On muuten muutenkin niin "kiva" tilanne Suomessa, kun nämä kaksi jättiä eli S ja K omaavat 85% markkinaosuuden ruokakaupasta. Kuinka ollakaan, Suomen ruokakauppa on euroopan keskittyneintä näille kahdelle. Ja niin on hinnatkin sitten Euroopan korkeimmat.
Ihmetyttää, miksi suomalaisilla ei tunnu olevan minkäänlaisia periaatteita, vaan he kiltisti kuin hiirulaiset suostuvat tälläiseen ihmisten kusetukseen tässä ruokakauppa-asiassakin. Siis poliitikot ovat kusettaneet ihmisiä, kun ovat jahdanneet omia etujaan sallien kaupan keskittymisen näin pahasti. Muualla Euroopassa ei menisi läpi.
[/quote]
Asun "pellon laidalla" en mene keskustaan kuin pakosta. Vain 60% suomalaisista asuu edes kaupungeissa ja kaupunkien asukkaista suurin osa ei asu keskustassa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:24"]
Ostaisin mielelläni vaikka torilta suoraan tuottajalta tavaraa. Ei vain paljon nappaa, kun saan Prismassa saman tuotteen moninkertaisesti halvempana. Torilla kusetetaan ihmisiä sillä mielikuvalla, että ne banaanit ja perunat olisi jotenkin parempia, kuin kaupassa olevat. Kaupassa saattaa tavara olla parempaakin, kun kierto ja säilytys on ihan toisenlainen, kun jokin kuuma toripaikka. Osta siinä sitten nuhjuuntuneita mansikoita ja maksa 6e/0,5l
Niin ja tosiaan, mun mielestä suomalaiseen torikauppaan ei kuulu banaanit ja muut hedelmät, jotka ei Suomessa kasva. Sekin ärsyttää.
[/quote]
Itse olen muutamaan kertaan kokeillut lähimyyntipaikkoja, mutta sen saman salaatin saa halvemmalla lähimmästä prismasta kuin tuottojan omasta myymälästä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:24"]
[/quote]
Itse olen muutamaan kertaan kokeillut lähimyyntipaikkoja, mutta sen saman salaatin saa halvemmalla lähimmästä prismasta kuin tuottojan omasta myymälästä.
[/quote]
Juuri tätä tarkoitan. Ja sitten tuottajat itkee, kun kukaan ei maksa mistään mitään. No ei kai maksakkaan, kun myyvät isoille ketjuille halvemmalla, kuin tavalliselle kuluttajalle.
[/quote]
[/quote]
Kaupungissa keskustan ulkopuoliselta asuinalueelta on paljon helpompi ajaa sinne pellon laidan hypermarkettiin kuin hakea keskustasta maksullinen parkkipaikka, kiertää monessa eri kaupassa, ehkä hakea välillä uusi maksullinen parkkipaikka, kiertää lisää, raahata tavaroita kaupasta toiseen tai poiketa välillä autolla... Hankalaa. Eipä siinä, totta kai jokainen saa ostaa ruokansa ja muut hyödykkeensä juuri niin helposti tai vaikeasti kuin itse haluaa. Itse en koe pellon laitaan rakennettua hypermarkettia kusetuksena vaan helpotuksena, joten valitsen sen ehdottomasti mieluummin kuin kaupungilla kiertelyn tai edes kauppakeskuksen.
Ja tosiaan antaisin ne eurot suoraan tuottajan käteen. En kuitenkaan ryhdy tekemään mitään hyväntekeväisyyttä asian suhteen.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:02"]
[/quote]
[/quote]
En usko että K ja S kaupat kusettaa asiakkaita hinnoilla, höpö höpö. Siwa ja muut pienet lähikaupat on paljon kalliimpia ja sieltä ei kuitenkaan löydy sellaista tarjontaa kuin haluaisi. Lapsiperheen ruokaostokset on pari-kolme painavaa kassillista ruoka/taloustarvikkeita kerrallaan. Ei mulla olis aikaa kulkea kolmen lapsen kanssa päivittäin muutamaa ostosta kerrallaan kävellen tai porukalla pyöräillen hakea. Haluan tehdä muutakin kuin vain käydä kaupassa jatkuvasti. Turhaa politikointia arvostella S ja K ryhmiä. Ja ne sentään on suomalaisia kauppoja vielä... Ajakaa ne politikoinnilla ahtaalle, niin kyllä joku ulkomaalainen sijoittaja ne valtaa ja valtio menettää verovaroja huomattavasti.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:28"]
[/quote]
[/quote]
Kaupungissa keskustan ulkopuoliselta asuinalueelta on paljon helpompi ajaa sinne pellon laidan hypermarkettiin kuin hakea keskustasta maksullinen parkkipaikka, kiertää monessa eri kaupassa, ehkä hakea välillä uusi maksullinen parkkipaikka, kiertää lisää, raahata tavaroita kaupasta toiseen tai poiketa välillä autolla... Hankalaa. Eipä siinä, totta kai jokainen saa ostaa ruokansa ja muut hyödykkeensä juuri niin helposti tai vaikeasti kuin itse haluaa. Itse en koe pellon laitaan rakennettua hypermarkettia kusetuksena vaan helpotuksena, joten valitsen sen ehdottomasti mieluummin kuin kaupungilla kiertelyn tai edes kauppakeskuksen.
[/quote]
Suomes olis alunperin pitänyt rakentaa pieniä marketteja sinne tänne. Tai onhan niitä joskus ollutkin kirkonkyliä myöden, mutta suurmarketit tappoivat ne. Alunperin olisi pitänyt estää kaikenlaisten hypermarkettien rakentaminen maahan. Parasta olisi, että Eu puuttuisi asiaan, ja K ja S-ryhmät pilkottaisiin siten, että kaikki yli 45% markkinaosuuden myytäisiin eniten tarjoavalle. Ostajia kyllä löytyisi.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Suomes olis alunperin pitänyt rakentaa pieniä marketteja sinne tänne. Tai onhan niitä joskus ollutkin kirkonkyliä myöden, mutta suurmarketit tappoivat ne. Alunperin olisi pitänyt estää kaikenlaisten hypermarkettien rakentaminen maahan. Parasta olisi, että Eu puuttuisi asiaan, ja K ja S-ryhmät pilkottaisiin siten, että kaikki yli 45% markkinaosuuden myytäisiin eniten tarjoavalle. Ostajia kyllä löytyisi.
[/quote]
Ja taas suomalainen kateus nousee pintaan. Kun sinä,pilkot nämä K ja S marketit, tilalle tulee ulkomaalaisia valtaajia. Ei suomalaiset pikkukaupat pysty sellaiseen hintatasoon et pystyis pistään kampoihin