Alkoholia käyttävä ex-mies. Saako lapsia luokseen vai miten hoidatte tapaamiset?
Oletetaan että ex-mies käyttää joskus alkoholia humaltuakseen viikonloppuisin, joku pieni mahdollisuus on että joskus myös viikonpäivänä illalla. Mutta pystyy käymään töissä. Asutte kaukana toisistanne. Annatteko lapsenne hänen luokseen viikonlopuiksi vai onko häneltä täysin kielletty lasten tapaamiset mahdollisen juomisen takia? Eikä nyt mistään pienistä lapsista olisikaan kyse vaan teini-ikäisistä, jotka kyllä pärjäävät yksinkin jos sellainen tilanne tulisi. Esim. 15 v? Onko parempi ettei lapset ole nähneet isäänsä vaikka vuosiin kun että joskus tapaavat. Mies voi ollakin raittiina sen aikaa kun he käyvät. Mitä lastensuojelulaki sanoo. Ps. tunnen opettajapariskunnan jonka mies ryyppää kotona, lapset katselee tilannetta. Ei tunnu olevan ongelma. Nämä lähihuoltajatkaan ei mitään täysraittiita ole, lasillinen silloin tällöinen menee. Kertokaa?
Kommentit (5)
Riippuu varmaan käytöksestä? Ennenkin jotkut miehet ovat juoneet 90-luvulla esimerkiksi, mutta käytös suht normaalia, ei mitään välikohtauksia. Jos on riskejä tai välikohtauksia, liekö joku muu aika parempi jolloin ei juo.
Noin isojen lasten kanssa asia on helppo. Lapset itse päättävät.
Lähivanhempi ei ikävä kyllä voi päättää tällaisesta. Lasten aikana juomisesta pitäisi olla näyttöä (esim humalatilan takia peruttu tapaaminen, asialla pitää olla todistajia) ja pelkkä oletus että toinen vanhempi juo viikonloppuna ja ehkä arkenakin ei riitä mihinkään, ainakaan siihen että tapaamiset pitäisi kokonaan lopettaa.
Sinulla tosiaan on sellainen hyvä tilanne että noin isot voivat päättää itse ja liikkuakin ihan itse. Itselläni on 7v joka ei haluaisi tavata ilkeää, etäistä ja kylmää isää, suhdetta heidän välilleen on aktiivisesti rakennettu vuosikausia koska se kuuluu asiaan ja on lapsen oikeus. Hah. Olen iloinen lapsen puolesta että hän on jo niin iso että osaa ilmaista oman kantansa kun asiaa selvitellään sossujen kanssa. Toivon todella että siellä joku ymmärtää että lapsen vastuulla ei ole huolehtia kontaktista toiseen vanhempaan jonka taidot riittävät vain pikkukoululaisen syyttelyyn tilanteessa. Aivan kuin olisi lapsen vastuulla että isä ei ole saanut hänen oloaan tervetulleeksi luonaan vaikka tapaamisia on ollut vuosia. Sinunkin kohdallasi miettisin asiaa siltä kannalta, että mitä mieltä se isä on? Jos ei kerran ole huolehtinut tapaamisten toteutumisesta kunnolla, eikä ylläpidä suhdetta lapsiin, ei sinun tarvitse asiaa miettiä edes. Tapaava vanhempi huolehtii asioista tapaamisten suhteen ja on suhteestaan lapsiinsa vastuussa.
15-vuotias saa jo itse päättää tapaako vai ei.