Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako otsonointi haiseviin kirjoihin?

Vierailija
02.05.2015 |

Kerään vanhaa sarjaa ja osa ostamistani kirjoista haisee tunkkaiselle kellarille.

Tuuletan kirjoja parvekkeella ja laitan niiden viereen kirjahyllyyn kissanhiekkaa, etikkaa ja/tai sitruunanpuolikkaita. Katku valitettavasti pysyy.

Osaako kukaan sanoa, tehoaako otsonointi kirjoihin? Jos tehoaa, niin voinko viedä kyseiset kirjat jonnekin käsiteltäväksi vai onko minun pakko ottaa laite kotiini? Jos on niin joudun viemään lemmikit hoitoon.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräyttäisin pesukoneessa 60:n ohjelmalla + lisähuuhtelu. Lähtee hajut. Tosin saattaa lähteä sivutkin, mutta hajuhan tässä oli se häiritsevin ongelma.

Vierailija
2/6 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Olen äärettömän huvittunut lahjakkaasta kommentistasi. Suunnattoman huvittunut. Todella.

Osaisiko joku sellainen vastata, jolla ei vappukilju (enää) sumenna päätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä ole järkevä idea, sillä otsoni hapettaa (=vanhentaa) voimakkaasti. Paperi ei välttämättä kestä käsittelyä, vaan tulee sitten hapertumaan ennen aikojaan. Ihan veikkauksena. Kannattaa guuglata asiasta lisää englanninkielisiltä sivustoilta.

Vierailija
4/6 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Olen tutkinut suomenkielisiä sivuja. Kirjastovirkailija mainitsi, että kirjasto oli käsitelty otsonilla ja paha haju oli saatu pois.

Tutkin vielä englanninkielisiä sivuja. 

Harmi, ettei kirjoja ole säilytetty puhtaissa ja kuivisssa tiloissa.

Vierailija
5/6 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se toimiakin, varmaa tietoa ei tosiaan ole, mutta otsonin vaikutuksista herkästi hapertuviin materiaaleihin varoitellaan. Voihan se olla, että kertakäsittely ei vielä tuhoa kirjoja.

Vierailija
6/6 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko se jos sulkisi ne kirjat ilmatiiviiseen pussiin, tai yleensäkin johonkin pussiin ja laittaisi mukaan sinne niitä hajunsyöjä pusseja joita tulee kun aina kun ostaa jotain tavaraa. Biltemakin  myy hajunsyöjäpusseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi