Esikoistyttären nimeksi Vivian,Vanessa..vai Norma?
Lapsuudesta asti kauneimmat tyttöjen nimet ovat mielestäni oleet Vivian ja Vanessa.Mieheni taas toivoisi tyttömme nimeksi Normaa koska pitää nimestä ja se sopisi hänen mielestä perheeseemme koska minun nimeni on Noora.Minusta Norma on kovin "mummo"mainen ja siitä tulee aina mun mieleen Marilyn Monroe.Mies vitsailee että pojalle hän vaatii sitten ainakin nimen Norman ja kaikki psychon nähneethän tietää että se äiti-poikasuhde ei päättynnyt hyvin.Mies on englantilainen ja kaikki nuo nimet sopisivat molempiin maihin.Minkä nimen te noista valitsisitte?
Kommentit (50)
Norma kuulostaa sammakolle sopiva nimi
Norma tai Vivian, ihania nimiä :)
Norma on ihana, kuulostaa vaan suomalaisen korvaan oudolta. Marilyn tulee tietenkin mieleen mutta se on vaan hyvä juttu.
Otapa sieltä se NormaN laukku, annetaan NormaLLEKIN jäätelö NormaHAN on jo syönyt,eikä NormaNKAAN tarvitse mennä enää tänä iltana ulos...jne.
Eli näinhän tuo nimi kielessämme taipuisi .
Tosiaankin ,aika monessa taivutusmuodossa (sijapäätteineen ja omistusliitteineen ) se meneekin -varsinkin jossain murteessa, tai puhekielessä vastaavien ´normaali´ ja ´ normi´ sanojen vastaavien päätteiden ja liitteiden kanssa hyvin lähelle toisiaan.
Varsinkin lasten suussa...
Englanninkielisessä kontekstissaanhan nimellä ei tätä sekoittumisen-, tai sekaannuksenvaaraa juurikaan ole,eikä varsinkaan kun nimi on siellä jo nimenä aivan tuttu.
Ikävä kyllä Norma voisi saada Suomessa lempinimen "normaali" joten ei. Ei toimi, ellet halua alitistaa lasta kiusaamiseen!
Vanessa Norma..?
Pikkusieviä ja keskiluokkaisia nimiä. Normaa en laittais mistään hinnasta. Vaikeuksia viattomalle tytölle.
Siis mitä?! Olenko ainoa täällä avlla kenen mielestä vanessa on erittäin oksettava nimi?!
Tai miksei vaikka Bernadette tai Patsy tai Gigi-Geraldine?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 09:39"]
Siis mitä?! Olenko ainoa täällä avlla kenen mielestä vanessa on erittäin oksettava nimi?!
[/quote]
Et ole. Mielestäni Vivian on oksettava myös. Ja Norma on ihan jees, vähän outo ehkä, mutta täysin epäsopiva suomalaiselle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 15:54"]
Tällä Vanessa. Ihana nimi! Suosittelen :) ja molemmat vanhemmat lääkäreitä ja itsekin hammaslääkiksessä että tuosta työväen nimestä en sitten tiedä.
[/quote]
Kyllä tuo Vanessa esim. Englannissa voi olla ihan hyvin jonkun torikauppiaan vaimon tai tyttären nimi, tai siivoojan, tai kuulua vaikka jollekin ongelmalähiön nuorelle ja esiintyä sosiaalityöntekijän tapausten asiakaslistalla...
[/quote]
Et voi olla tosissas:-)noilta sun listoiltas voi löytyä IHAN MIKÄ NIMI TAHANSA!
[/quote]
Jotenkin pidän vain aiheellisena uskoa , että brittiläisen sosiaalivirkailijan asiakaslistalla esiintyvien nimien joukossa on vähemmän mitään tyypillisiä suomalaisnimiä...
( Itse muuten en ole sosiaalityöntekijä, eikä minulla työhöni liittyen ole mitään muitakaan nimilistoja.)
Annoinpahan vain muutaman esimerkin siitä, ettei etunimi ´Vanessa´ mitenkään ´leimaa´ ketään kantajaansa missään sen paremmin´työväenluokkaiseksi´ , kuin´yläluokkaiseksikaan´ .
Hammaslääkärinkin etunimi voi täällä Suomessa olla aivan yhtä hyvin niin Liisa, Maija (kuin Pekkakin).
[/quote]
Kyllä hammaslääkäri voi olla yhtä hyvin Tyyne, Vanessa kuin Abdullahkin. Mutta Tyyne-nimestä tulee vähän eri mielikuva kuin Abdullah-nimestä, ja näistä mielikuvista on hyvä olla tietoinen miettiessään lapselleen nimeä. Tuolla asiaa Vanessaan liittyvistä mielikuvista.
Vivian ja Vanessa molemmat ihania mielestäni.
Kukasteillä laskut maksaa..?niin mä Noora vähän ajattelinkin joten etteköhän valitse Norman tai vaikka Normanin jos hän niin haluaa..
Voi kääk ap! Vivian ja Vanessa on molemmat number one mun nimilistalla kun seuraavan lapseni on oltava tyttö joskus tulevaisuudessa :) (olen kahden pojan äiti..)
Vanessa ollut suosikki viimeiset kymmenen vuotta mutta Vivian noussut siihen rinnalle viimeisen parin vuoden sisään.. Laita ihan kumpivain, molemmat on ihania!
Mitä enemmän mietin tuota Normaa, sitä paremmalta se tuntuu. Sopii suomalaiseenkin suuhun.
Vanessa on vähän työväenluokkainen. Ja eikös Vivian ole briteissä miehen nimi?
Ei Normaa... Nimestä tulee mieleen Norman Bates :D ja normaali
Vivian ja Vanessa käy hyvin myös Suomessa. Norma ei niin hyvin.