Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sulla ei ole velvollisuutta huolehtia" Onko tosiaan?

Vierailija
08.01.2022 |

Ihan tottako kaikki ihmiset pitäis jättää onnensa nojaan, koska "sulla ei oo mitään velvoitetta huolehtia siitä"?

Itse sain vihat niskoilleni, kun annoin korona aikana ruoka-apua yhdelle yksinhuoltaja perheelle.. Joo, olen vähävarainen itsekin mutta tilanne oli akuutti ja hän oli tuttavani.

Rahaa en antaisi ikinä. Mutta muuta apua. Kuten ruoka-apua, lastenhoito apua, yms. Voin antaa joskus otan korvauksen joskus taasen en.

Hyvin usein mulle suututaan "Mitä säkin siitä huolehdit, ei oo sun asia. " "Omaa tyhmyyttään oli, jos ei ollut lapselle varannut ruokaa riittävästi" ja "tee huoli-ilmoitus"
"Et ainakaan muutossa mee auttamaan kun sekään ei auta sua"

Onko tosiaan niin että yksinäisen, apua tarvitsevan, hädässä olevan ihmisen saa vaan jättää? Kenestä sitten on velvollinen huolehtimaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi huolehtii kyllä kaiken maailman ihmisistä.

Vierailija
2/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä velvollisuus tarkoittaa sitä, että sulla on vähintään moraalinen pakko tehdä jotain. Ja siitä olen samaa mieltä tuntemiesi ihmisten kanssa, että sulla ei ole velvollisuutta huolehtia kaikista muista. Jos huolehdit, teet sen siksi, että haluat huolehtia. Eli ihan omasta halustasi etkä velvollisuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan.

Ja kakkoskommentoijalle tiedoksi: Suomi EI ole koko maailma sossu. Aika mahdotonta se olisikin....

Mutta koska haluat mielummin uskoa persujen yms öyhöjen ulostuloja niin voi voi, sääliksi käy tuollaista lapatossua

Vierailija
4/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä velvollisuus tarkoittaa sitä, että sun on - vähintään moraalinen -  pakko tehdä jotain. Ja siitä olen samaa mieltä tuntemiesi ihmisten kanssa, että sulla ei ole velvollisuutta huolehtia kaikista muista. Jos huolehdit, teet sen siksi, että haluat huolehtia. Eli ihan omasta halustasi etkä velvollisuudesta. 

Lisään vielä, että olet velvollinen huolehtimaan alaikäisistä lapsistasi. 

Vierailija
5/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä millainen SINÄ haluat maailman olevan. Onko se maailma, jossa toisista välitetään? Onko se maailma, jossa kävellään nälkään kuolleiden yli? SINÄ päätät omalta kohdaltasi millaiseksi maailman haluat rakentaa.

Vierailija
6/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä antaa vähästään, rikas ei paljostakaan.

Tämä on pitänyt aina paikkansa.

Vierailija
7/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä pääsääntöisesti aikuisen ihmisen pitää huolehtia, että hänellä on ruokaa itselleen ja lapsilleen. Jos ei hahmota rahankäyttöä ja, maksaa liikaa laskuja silloin on parempi muuttaa johonkin palveluasumiseen.

Lastenhoitoa en tekisi ilman kohtuullista korvausta. Jos perhe maksaa sulle vaikka 200e/kk lasten satunnaisesta hoitamisesta se on ok.

Jos ei ole tukiverkostoa, on oltava sukan varressa niin että voi ostaa sitä apua.

Minäkin olen yksinhuoltaja, eikä tukiverkkoa. Jos olen pitänyt saada vaikka lapset yöksi jollekin, olen hommannut pari vakkari hoitajaa. Pari yötä kuukaudessa esim juurikin tuo 200 egeä. Kukkaroa kiristää, mutta ei mahda mitään.

Vierailija
8/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia rahaa ei pitäisi koskaan antaa? Pätee vain päihdeongelmaiseen ihmiseen.

Itse olen saanut taloudellista apua mm kirkolta ja vanhemmilta, kun olen sairastanut ja kyllä se oli se oikea apu siinä kohtaa ja auttoi todella, ettei tarvinnut huolehtia laskuista niin paljon. Enemmän olisi ärsyttänyt joku hössötys ja kysely ympärillä samaan aikaan kun yrittää taloudellisia ongelmia ratkoa.

Vierailija
9/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitatko tästä auttamisesta vai miksi ihmiset luulevat sen kuormittavan sinua? Siltä noi muiden kommentit kuulostaa. Lopeta kertomasta mitä teet omalla ajallasi. Kyllä mä ainakin ystäviäni autan ja he minua.

Vierailija
10/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä pääsääntöisesti aikuisen ihmisen pitää huolehtia, että hänellä on ruokaa itselleen ja lapsilleen. Jos ei hahmota rahankäyttöä ja, maksaa liikaa laskuja silloin on parempi muuttaa johonkin palveluasumiseen.

Lastenhoitoa en tekisi ilman kohtuullista korvausta. Jos perhe maksaa sulle vaikka 200e/kk lasten satunnaisesta hoitamisesta se on ok.

Jos ei ole tukiverkostoa, on oltava sukan varressa niin että voi ostaa sitä apua.

Minäkin olen yksinhuoltaja, eikä tukiverkkoa. Jos olen pitänyt saada vaikka lapset yöksi jollekin, olen hommannut pari vakkari hoitajaa. Pari yötä kuukaudessa esim juurikin tuo 200 egeä. Kukkaroa kiristää, mutta ei mahda mitään.

Vaikutat sellaiselta ihmiseltä että en haluaisi sinua lapsia hoitamaan edes ilmaiseksi

Vierailija
11/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa itsestään huolehtia ja ruokkia lastaan, ei taida tähän maailmaan sellainen heikko kuulua.

Eli pitäisi poistaa itsensä ja jättää lapset yhteiskunnalle? Sekö on ratkaisu tuossa kohtaa?

Vierailija
12/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se ihan moraaliopetuksessa niin menee, että heikompaa kuuluu auttaa. Ja itsellänikin oli se, että en raaskinut kääntää selkääni, kun toinen oli ilmiselvissä ongelmissa.

Mutta sehän meni sitten niin, että sitä apua sai antaa enemmän ja enemmän, eikä mikään riittänyt eivätkä ongelmat vähentyneet. Myöskään kiitosta ei kuulunut. Sain hyväksikäytöstä tarpeekseni, ja nyt autan vain itseäni. Muut tehkööt samoin.

Vierailija
13/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
14/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toi rahahan on vähän semmonen, kun sitä rahallista apuu näille köyhille antaa, niin se on kumna, vaikka heidän rahavarat kasvaa niin he eivät koskaan saa ns. Päätä pinnalle mistähän johtuu?

Rahaa kuluu vaan enemmän ja enemmän. Köyhä sanoo ettei ole rahaa, annat 100e,

Kohta ei ole taas rahaa, annat 200e,

Sitten ei ole taas rahaa annat 300e,

Eikö taaskaan rahaa... vieläkö annat?

Ymmärsittekö? Eli kyse ei ole siitä ettei Ole rahaa vaan he eivät osaa käyttää rahaa.. Tästä samasta syystä on pikavippejä.

Jokin talouspalvelu olisi heille paljon parempi.

Ihan ensinnäkin: jos on ollut pitempään köyhä, niin puutehan on valtava. Miten paljon itse maksaisit laskuja, ostaisit ruokaa, kustantaisi liikkumista ja ostaisit uusia talvikenkiä itselle ja lapsille satasella? Entä kahdella? Paljonko sulla menee kuukaudessa rahaa?

Vierailija
15/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla koko aikusikä oli ihmisiä elämä jotka sanoivat olen paras ystävä,ihan ihminen. He muistivat minua vain silloin kuin heillä valojääkaapissa tai ei rahaa röökiin.Tai muteen tarvitsivat apua,lastenhoito,siivous ymm .Jonka aina tein palkatta ja usein uupuneena istuin oma koti,kun avun tarvisijoita useampi oli.Niin hyvältä tuntui lauseet ,olet niin hyvä ihminen kun autat,musikkia korvilleni. Autoin jopa niin että itse kärsin puute. Kun juhlan aika ,hei evät pieraisetkaan minuun päin jne. Selaiset kaunit sant kuin Hyvää joulua,tai hyvä syntymäpäivää ei kulunut. Kun 3 henkilöä kuoli,joille ojensin autavan palkatoman käteni. Sain oma aika ja happea..Tein lujan päätöksen,enää en auta ketään.Voin antaa työkalut avun tarvitsiolille! Esim, Myllypuro on 3 kertaa viikossa ruokakassain jako piste. Sosiaalivirasto nevoo ,opastaa ihan jokaista,eri elämän tilanne. Sinne kysyy apua.Ostopalveluna saa siivojat,kauppakassit ymm.Manerheimin lastenuojeluliitto lasten hoitajan ,tosin ne kaikki maksaa! Sepä se!Pätöksesäni pysyn. Myös sinä tuttavat ystävät tapaan ulkoilun merkeissä,jos kahvia tekee mieli? Kahvilaan jokainen maksa kahvinsa itse. Joten yksin saan olla,kukan ei enää pieraise edes minuun päin.Joskus joku kepillä yritää jäätä.Ei pysyn päätös.Huolehdin vain itsestäni.Se oikeus on jo pian 69vuotiaana.Olen ilmais hommani tehnyt.Kiitti mulle riitti.ps.olen pahoillani teksti virheet lukihäiriöisenä ,en ne itse näe.

Vierailija
16/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tulee mieleen, että aloittaja haluaa mainostaa sitä kuinka "hyvä" ihminen on. Eli auttaminen ei ole vilpitöntä, vaan enemmänkin oman itsensä nostamista. Tämä käy hyvin ilmi mukaan lipsahtaneesta lauseesta, että hän ottaa joskus avustaan korvauksen, joskus ei. Mitä apua sellainen on, mistä otetaan korvaus?

Meidän kylillä on yksi ihminen joka on innokas muiden auttaja. Bongaa vähävaraiset, yksinäiset vanhukset ja vähän yksinkertaisemmat kulkijat joita sitten "auttelee". Tosiassa kulkee kylällä juoruamassa näiden asioista minkä ehtii. Saatiin joku roti hänen toimintaansa, kun oli käynyt kuvaamassa yhtä dementoitunutta mummoa palvelutalossa ja esitteli sitten näitä kuvia kylillä. Joutui vastuuseen asiasta, kun ilmoitettiin omaisille, jotka veivät eteen päin.

Vierailija
17/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksikuviako se mummelista jakeli?? :D

Vierailija
18/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tuomion sai kun otti valokuvan ihmisestä ja näytti sitä jollekin toiselle?

Eikä ilmeisesti laittanut sitä edes someen ilman mummon lupaa? Ihan näin vaan ihmettelen?

Vierailija
19/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisihan on aina syytetty sisäänpäinkääntyneisyydestä, joten luulisi tämmöisen erilaisen, paremman sosiaalisuuden olevan sitä mitä on haluttu. Ja eihän se keneltäkään ole pois kun muita autetaan.

Vierailija
20/22 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pihaan ajoi mökkiläinen, jonka tie oli tukossa. Ilmoitti, että pitää tulla auraamaan samantien, hän tarvitsee apua ja on hätätilanteessa, koska ei pääse mökilleen. Tuumasin, että 16 asteen pakkasella meiltä ei lähde kukaan mihinkään auraamaan samantien. Kuulemma tulee poliisijuttu, jos avun kieltää.

Kehotin ottamaan lapion, sillä saa kyllä 400 metriä hyvin päivän mittaan lumettomaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan