Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

astma ja korona - pelokas astmaatikko kyselee

Vierailija
08.01.2022 |

hei,
Mulla on astma, johon käytän päivittäin kortisonisuihketta aamuin illoin, lisäksi samoin aamuin illoin dymista nenäsuihketta.
Oon saanut 3 koronarokotetta sekä ifnluenssapiikin. Siitä huolimatta pelkään koronaa ja sitä, että sen saatuani joutuisin sairaalaan. Olen perheellinen ihminen, pientenkin lasten äiti.

Kerrotko, koronan sairastanut astmaatikko, kokemuksesi taudista. Kiitos.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin luultavasti deltan yhden rokotuksen jälkeen. Viikon lievät flunssaoireet, ei yhtään hengenahdistusta tai muita keuhko-oireita. Päivittäinen kortisoni mullakin.

Muuten oon terve, normipainoinen ja hyvässä fyysisessä kunnossa.

Vierailija
2/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astma, sain kolmas annos joulukuussa. Joulun aikana lapset ja vaimo sairastui koronaan (luultavasti omikron). Itse en sairastanut ja PCR- sekä kotitestit ovat edelleen negatiivisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä aloittaja koronaa pelkää, vaan kuolemaa. Kun hyväksyt kuolevaisuutesi, pelkosi poistuvat. Ala elää, äläkä pelkää.

Vierailija
4/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimustulokset ovat osoittaneet että säännöllisellä astmalääkityksellä itse asiassa on koronaan nähden ennakoiva suojaus keuhkoihin.

Vierailija
5/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kokemuksista! Lisää saa kertoa.

Vierailija
6/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta mutta oman astmani takia olen kiinnittänyt huomiota siihen, että esim. THL:n mukaan riskiryhmää ovat ne astmaatikot, joilla astma ei ole hyvässä hoitotasapainossa. Muualla vain listataan astmaatikot riskiryhmiin, mutta astma on ongelma ainoastaan jos siihen ei ole tehoavaa lääkitystä tai ei ole ottanut lääkkeitään reseptin ohjeen mukaisesti. Itse olen kummasti muistanut ottaa kaikki astmalääkkeet ajallaan viimeiset kaksi vuotta.

(Huoh. No nyt kun tarkistin asiaa THL:n sivulta, en enää löytänyt sitä samaa kohtaa, jossa korostettiin astman olevan ongelma jos se ei ole hoitotasapainossa. Mutta saman voi päätellä kohdasta "Astmaan suun kautta tablettina otettavaa kortisonilääkitystä voi pitää merkkinä taudin huonosta hoitotasapainosta." Eli astma on oikeasti ongelma vasta jos se on huonossa hoitotasapainossa.)

Lisäksi luin joko tänään tai eilen jostakin amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan koronaan kuolleilla on kaikilla ollut vähintään neljä eri sairautta, jotka aiheuttavat riskiryhmään kuulumisen. Joten yksi riskiryhmän täyttävä sairaus ei uskoakseni aiheuta välttämättä edes vakavaa koronatautia. Mutta mitään ei vielä tietenkään tiedetä täysin varmasti.

Vierailija
7/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 70-vuotias mies, jonka verraten lievää astmaa hoidetaan kortisonisuihkeilla.

Sain omikron-tartunnan kaksi (2) päivää kolmannen koronarokotteen ottamisen jälkeen.

Oireet olivat pari päivää kestänyt kurkkukipu, lievä nuha ja 3-4 päivää kestänyt hieman tavallisuudesta poikkeava olo.

Minulla oli myös sekä voimassa oleva flunssarokotus että keuhkokuumerokotus.

Suureen pelkoon ei mielestäni ole syytä, kun olet minuun verrattuna hyvin nuori ihminen.

Vierailija
8/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on astmaan vain avaava lääke, ei kortisonia. Vuosi sitten sain pitkästä aikaa pahan kohtauksen johon kuitenkin lääke auttoi useampana annoksena. Jouluna olin flunssassa, todennäköisesti omikron, ei testattu, sillä 2 rokotetta annettu. Muutama suihke avaavaa ja selvisin hyvin. Käytän sitä halvinta sinistä maskia, käyn kaupassa noin kerran viikossa. Ei minua paljon pelota, sillä tulee se korona kuitenkin, jos ei jo ole ollut. Luotan että rokote suojaa vaikealta sairaudelta. Tutullani on astma ja paljon sairauksia, ikääkin 70v. Sai koronan heti alussa, oli viikon sairaalassa keuhkokuumeen vuoksi. Selvisi, mutta toipui hitaasti. Miehellänsä korona myös ja hänellä ollut syöpä vuosikausia, mutta siitäkin parani. Eivät päätyneet teholle.

Vierailija
9/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi koronaa sairastanut. Delta ja nyt tämä uusi. Molemmat olivat oireettomia. Paha astma. Voi johtua jostain geenistä tai sitten vaan käynyt säkä.

Vierailija
10/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni yli 40v, sairasti Koronan ennen rokotuksia. Hänellä on astma. Korona aiheutti yskää, mutta lääkäri tuplasi hänen astmalääkityksensä Koronan ajaksi. Siis puhelimitse neuvoi ottamaan tupla annoksen. Hänellä ilmeisesti normaaliannostus oli niin pieni että salli tämän. Selvisi ilman sairaalahoitoa. Samoin hänen vaimonsa.

Vierailija
11/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omikron oireilee melkein aina kurkussa keuhkojen sijaan, koska kurkun suusta se leviää paljon tehokkaammin.

Kannattaa hengitellä myös nenän kautta, niin jää nenän limakalvoihin helpommin kiinni.

Omikron on myös 30-70% vaarattomampi virus kun Delta.

Kuulemma omikronista ei ole jouduttu teho-osastolle, kun viimeksi katsoin, saattaa olla muuttunut.

Kolmas rokotus myös suojaa vakavalta taudilta erittäin hyvin.

Vierailija
12/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaa sairastava tyttäreni sairasti oireettoman koronan jonka jälkitautina puhkesi psoriasis.

Vierailija
13/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei minulla on astma, jota hoidetaan ajoittain kortisonitableteilla. Lasketaan siis sellaiseksi, joka ei ole hyvässä hoitotasapainossa. Kolme rokotusta saatu, oli jotain nuhaa just, kotitesti nega, joten sairastelin vaan kotona. Viralliseen testiin en edes yrittänyt, kun oireet kuitenkin lieviä. Ehkä oli omikron, ehkä ei. En panikoi, kun rokotteet näyttävät tehoavan hyvin. Käsittääkseni astmaatikoilla ei ole mitään hätää, jos rokotukset on otettuina eikä immunitettissä muuten ongelmaa. Ihan toinen tilanne on vaikkapa elinsiirtopotilailla tai muilla, joiden sairaus tai lääkitys aiheuttaa immunitettivajetta.

Vierailija
14/15 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani, jolla astma, sairasti koronan keväällä 2020. Vei kyllä huonoon kuntoon ja oli sillä hilkulla, että pärjäsi vielä kotona. Kuntoutuminen vei monta kuukautta ja sitten sairastui uudestaan joulukuussa 2020. Sillä kertaa tauti oli kuitenkin lievä. Toki rokotteet on ottanut sittemmin.

Vierailija
15/15 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikkojen kokemukset koronasta kiinnostaisivat minuakin. Olen saanut 4. rokotetta, mutta en varianttirokotetta. En ole tiettävästi aikaisemmin vielä sairastanut, mutta eilen sain positiivisen testituloksen ja hengitys on ollut nyt muutaman päivän aika ahtaalla.

Vaikuttiko korona astman tasapainoon ja miten nopeasti toivuitte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi