Pph vaitiolovelvollisuus
Millainen vaitiolovelvollisuus perhepäivähoitajilla on hoitolastensa perheen asioista? Poikkeaako se jotenkin päiväkodista? Kai sellainen on olemassa?
Kävin nimittäin tässä vapaapäivänäni lapseni kanssa perhekahvilassa moikkaamassa vanhoja äitikavereita. Tapasin siellä myös minulle ennestään tuntemattoman vanhemman naisen, joka oli liikkeellä lapsenlapsensa kanssa ja kuulemma entinen pph. Rouva osasi kertoa perheestämme erään vain harvoilla tiedossa olevan asian. Lipsautti tämän vahingossa. Kyseessä ei ole mikään iso eikä edes nolo asia, mutta sellainen jota ei todellakaan tiedä moni. En tietenkään voi todistaa että asia olisi levinnyt lapsen pph:n kautta, mutta ottaen huomioon kuinka paljon saan kuulla muun ryhmän lasten perheistä asioista, en ihmettelisi yhtään…
Kommentit (6)
Käsittääkseni ihan samanlainen vaitiolovelvollisuus kuin päiväkodin työntekijöilläkin. Tosin, kyllä sitä päiväkodissakin rikotaan, itse jouduin huomauttamaan tästä asiasta heitä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 18:59"]
Valaisepa vähän tota asiaa, mikä vain harvalla tiedossa.
[/quote]
En valaise.
Koskee ihan samalla tavoin kuin päiväkodissa. Sitä eivät vain kaikki välttämättä aina tajua, eikä tuossa ole työkaverit/esimies huomauttamassa samalla tavoin kuin päiväkodissa. Selvittäisin asiaa ehdottomasti ja antaisin palautetta. Tuollaiset juoruavat akat ovat ehkä ärsyttävintä mitä tiedän.
Mulla ei siis ole 100% varmuutta että pph on asian kertonut eteenpäin. En haluisi lähteä syyttelemään ilman varmoja todisteita. Toisaalta asiasta tietää harva ja tämä nainen tunnisti minut lapseni kautta. (samassa puistoissa ulkoilee lapsenlapsensa kanssa missä pph).
Perhepäivähoitajalla on samanlainen vaitiolovelvollisuus kuin päiväkodin työntekijöillä
Valaisepa vähän tota asiaa, mikä vain harvalla tiedossa.