Mitkä mahdollisuudet pärjätä opiskeluissa?
Olen ammattikoulun käynyt ja sillä alalla ollut töissä 20v, välillä toki äitiysloma ja pari lyhyttä työttömyyttä. Pari viime vuotta on ollut vain määräaikaisia sopimuksia ja juuri päättyi yksi, joten jäin työttömäksi. Kiinnostaisi kenties opiskella lisää, AMK:ssa voisin opiskella alaani lisää. Mutta kuinka vaikeaa sinne on päästä? Amiksen papereilla, mitkä ei ole kovin huiput. Olen ihan fiksu ja älykäskin, mutta nuorena ei opiskelu vaan kiinnostanut ja halusin vain tuohon työhöni. Nyt fyysinen terveys on mitä on ja ikää vähän alle 40v. Ja jos haen AMK, niin miten valmistautua pääsykokeisiin? Nyt työttömänä olisi hyvin aikaa itse vähän opiskella ja etsiä tietoa. Mutta en tiedä mistä lähteä liikkeelle.
Tähän nyt tulee taatusti joku nillittämään, että et pääse mihinkään kun et edes tietoa löydä jne. No, sitä täällä juuri etsin ja lähinnä muiden ihmisten vinkkejä, jos joku ollut samassa tilanteessa. Kirjastoon ajattelin mennä, jos ne vaan on ensi viikolla auki. Siellä käsittääkseni on myös oppikirjoja.
Kommentit (8)
Riippuu siitä, mihin aiot pyrkiä ja mitä pääsykokeissa testataan. Itse kävin Valmennuskeskuksen matikan ja fysiikan kurssilla ennen pääsykokeita ja pääsin sisään.
amk pääsykokeet on ihan läpihuutojuttu.
Ei niillä papereilla ole välttämättä muuta merkitystä kuin se, että olet kelpoinen hakemaan kyseiseen koulutukseen eli että olet suorittanut 2.asteen ja voit nyt hakea korkealle asteelle. Pääsykokeet on yleensä se millä on opiskelijat valitaan.
"Pari viime vuotta on ollut vain määräaikaisia sopimuksia ja juuri päättyi yksi, joten jäin työttömäksi. Kiinnostaisi kenties opiskella lisää, AMK:ssa voisin opiskella alaani lisää."
Mietippä ensin kuinka kannattavaa tuo on. Jos alalla on noin huonosti töitä amis -pohjalla, niin onko niitä sen paremmin amk-koulutuksellakaan?
Vierailija kirjoitti:
"Pari viime vuotta on ollut vain määräaikaisia sopimuksia ja juuri päättyi yksi, joten jäin työttömäksi. Kiinnostaisi kenties opiskella lisää, AMK:ssa voisin opiskella alaani lisää."
Mietippä ensin kuinka kannattavaa tuo on. Jos alalla on noin huonosti töitä amis -pohjalla, niin onko niitä sen paremmin amk-koulutuksellakaan?
Ala on sinänsä ihan työllistävää, mutta miesvaltainen. Naisena siis vaikeampi työllistyä vielä tänäkin päivänä. Vaikka ei kaikki työtehtävät ole edes fyysisiä. Toki voi olla myös vaikeaa työllistyä sinne ylemmäs, harvoin sielläkään naisia on. Mutta myös oma firma kiinnostaa. Mutta nämä on vielä pohdintoja ja opiskelunkin yrittäisin saada monimuotona, kun täysipäiväiseksi opiskelijaksi ei ehkä ole mahdollista ryhtyä rahan takia.
Opiskelemaan pääsyn helppous riippuu varmaan alasta ja koulusta. Itse opiskelin linjalla jolle pääsi kaikki jotka sai pääsykokeista min. 30% oikein eli super helppoa oli. Normaalisti pitää saada 50% oikein jos haluaa päästä kursseista läpi. Kampus on niin vaikeassa paikassa että melkeinpä joka linjalle on helppo päästä. Sen sijaan saman amk:n kampukselle joka sijaitsee juna ja bussi asemien vieressä, joka ikiselle linjalle on vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
amk pääsykokeet on ihan läpihuutojuttu.
Ai ei tartte esim. matematiikkaa ja fysiikkaa kerrata, vaikka opinnoista on 20 vuotta aikaa?
Aikuiskoulutukseen päsäeminen on yleensä helppoa. Kursseja on paljon ja työkokemus on pelkkää plussaa. Kysele oppilaitoksista. Joillakin linjoilla on jatkuva haku.