Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumman kuuluu olla tukena enemmän: keski-ikäisen lapsen tukea vanhempiaan vai toisinpäin?

Vierailija
06.01.2022 |

Osaatteko arvioida

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ainakin kääntyi roolit, kun olin noin 25-vuotias, opiskelut takana ja hyvä duunipaikka. Samaan aikaan alkoi vanhempien sairastelut ja työtilanteet huononivat. Yhtäkkiä minä olinkin se, joka tukee. Rahallisesti, henkisesti, askareiden muodossa. Kai se on sitä elämän kiertokulkua, mutta tuntuu kyllä edelleen kummalliselta, että omat vanhemmat vanhenevat.

Mielestäni kummankaan osapuolen ei "kuulu" tukea. Sitä tuetaan, kuka tukea sillä hetkellä tarvitsee. Se tukee, kenen elämäntilanne sen sallii.

Vierailija
2/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavuoroisuuden takia voisi lapsikin joskus tukea vanhempiaan, jos vanhempikin on tukenut lastaan. Ei sitä kannata laskea kuka tuki enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole koskaan mitään velvoitteita vanhempiaan kohtaan. Hän ei ole syntymästään päättänyt. Se joka päättää lisääntyä, ottaa vastuun jälkikasvustaan koko elämän ajaksi.

Vierailija
4/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastavuoroisuuden takia voisi lapsikin joskus tukea vanhempiaan, jos vanhempikin on tukenut lastaan. Ei sitä kannata laskea kuka tuki enemmän.

Lapsi ei ole pyytänyt syntyä. Vanhempien kuuluu tukea.

Vierailija
5/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmin puolin. Tosin nykyään minä vähän enemmän 50- vuotiaana yli 70- vuotiasta vanhempaani tuen ja teen sen ihan omasta halustani ja mielelläni. Viihdyn hänen kanssaan.

Vierailija
6/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on läheisriippuvainen ja olen aina ollut tukena hänelle. Hänellä ei ole ystäviä ja harrastuksia ollenkaan. 

Vierailija
7/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on monessa kulttuurissa tärkein. Tosin aina ei voi/kannata asettaa muiden tarpeita omien edelle. 

Vierailija
8/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N

Vierailija
9/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeen mukaan, kuten perheessä yleensäkin.

Vierailija
10/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät lapset ole vanhemmilleen velkaa

Vierailija
11/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se tukee jolla menee paremmin. Toki normaalisti tilanteet vaihtuu, toisena hetkenä toinen ja toisena toinen.

Vierailija
12/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman kuuluu tukea

Vierailija
13/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sitä haluaa tukea rakkaita läheisiään, ihan omasta tahdostaan, riippumatta sukupolvisuhteesta. Jotain on pielessä jos sen kokee taakaksi tai velvollisuudeksi.

Vierailija
14/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tilanteesta. Eli kumpi sillä hetkellä tarvitsee enemmän tukea ja kumpi sitä pystyy paremmin antamaan. Joskus ei pysty antamaan kumpikaan ja silloin on tukea haettava jostain muualta. 

Vierailija
15/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini syyllistää minua kun rn kuuntele, auta, ja ratkaise hänen ongelmiaan. On hyvin vaikeaa ollut jo 30v ja minä en enää jaksa. Sitten syyllistää että auttoi lapseni hoidossa jne.

Vierailija
16/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keski-ikäinen lapsi on vaikka vammainen, niin hankalaa hänen on ryhtyä tukemaan vanhempiaan.

Vierailija
17/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, et jaksanut olla lapsillesi läsnä kun he olivat pieniä? Nyt itket kun lapsesi on unohtanut sinut.

Karma is… noh tiedät mikä

Vierailija
18/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole velvollisuus autttaa vanhempaa, joka on ollut huono vanhempi.

Vierailija
19/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini syyllistää minua kun rn kuuntele, auta, ja ratkaise hänen ongelmiaan. On hyvin vaikeaa ollut jo 30v ja minä en enää jaksa. Sitten syyllistää että auttoi lapseni hoidossa jne.

Jotkut äidit ovat tuollaisia siitä asti kun he saavat lapsia. Ehkä taaperoajasta selviävät, mutta lapsen pitää sitten ryhtyä tukemaan äitään. Ei lapsi pääse kehittymään kun ei ole saanut itse ensin äidin tukea. Nämä alikehittyneet alaikäiseltä lapseltaan tukea hakevat äidit ovat ongelma. Vaikka lapsen jalka olisi poikki, niin äidillä on isompi pipi kun siihen tuli naarmu.Jalkapoikkisen lapsen pitää sitten lohduttaa äitiään.

Vierailija
20/29 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mättää, jos aikuisilla on tarve vertailla kuka tukee ketäkin ja minkä verran. Tilanteen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän