Miten mää nyt pesen pullot simaa varten?
Pitääkö niitä kuumassa desinfioida? Olisi sekä vanhoja kaupan siman muovipulloja, sellasia ohuita huonoja jotka on vedellä huuhdeltu ja kuivattu käytön jälkeen, että Ikeasta uusia lasisia pulloja joissa valkoinen korkki mukana, kiinteästi niinku se korkki siinä. Idioottivarmat ohjeet jos saisi, kiitos!
Kommentit (11)
voit pistää muutaman perunan kuorta pohjaan lika lähtee helposti .keitä isossa kattilassa pistä tiskikoneeseen sekoita klooria veteen ja kaada vadiin ja laita pullot vähän aikaa siihen.
Keitä pullot kiehuvassa vedessä. Jotkut käyttävät uunia desinfiointiin.
Mä oon aina noi käytetyt muovipullot vaan huuhtonut hyvin ja laittanut siman niihin. Vielä olen elossa, juotuani sellaista simaa reilusti yli 20v :)
Hillot, hyytelöt, säilykkeet joita säilytetään PITKÄÄN on tärkeä purkittaa desinfioituihin lasipurkkeihin, jotta ne eivät homehdu. Simaa säilytetään valmistuksesta juomiseen ehkä max. 2vko... Jollei siis ole menossa tuliaiseksi kyläpaikkaan niin hyvillä mielin muovipulloon vaan.
Enpä ole ikinä simapulloja desinfioinut, mutta juomatkin on yleensä juotu muutamassa viikossa. Sanoisin siis, että vesipesu tiskiaineella ja pulloharjalla riittää.
Olen laittanut kuumaa pesuainevettä pulloon ja ravistellut.
Jestas, älä nyt ainakaan kloorilla juomapulloja käsittele!
Mehupullot desinfioitiin entisaikaan näin, ensin mekaaninen pesu pulloharjalla, sitten muuripataan ja vesi kiehumispisteeseen, seuraavana päivänä kun oli jäähtynyt, mehu pullotettiin.
Simapulloja en ole ikinä käsitellyt noin. No jos on iso kattila kotona -muovi ei vain kestä samaa kuin lasipullo.
Mä olen tehnyt kohta 20 vuotta simaa vanhohin limupulloihin. Huuhtelen ne ja laitan simat sinne. Miksi niitä pitäisi desinfioida?
Ite pullotin kivennäisvesipulloihin, joista ei ollut juotu pullon suusta, ja ihan vaan huuhtelin ja kuivatin ennen pullotusta. Nyt näkyi olevan rusinat pinnalla eli valmista on ja pääsee maistamaan. :)
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30213552/
Tollasia, näköjään ne saa desinfioitua jos haluaa, pitääkö? Sekä kun pullotan siman, niin sulkeeko tuo korkki pullon liian tiiviisti?