verokortti 2022 - tana!
Eikös sen pitänyt olla tänä vuonna edullisempaa työskennellä? Lasketin äsken kortin. ihan samat on tiedot kuin viime vuonnakin. Sama työ,palkka ja matka. Kuitenkin viimevuoden tein 11 prosentilla eli se on se perusprosujohon tulee karkeesti sitten lisää vielä n. 10% eli palkkaprosentti on 21.5%. Non nyt tuli 14.5 eli 3.5% ENEMMÄN! ihan samoilla tiedoilla!!! Eli epäs sitten laskenut prosentit ja kun bensan hintakin noussut täällä jo reilusti yli 2 euron niin alkaa otamaan pattiin ja pahasti. Kohta en kylläkäy töissä ollenkaan. Nytkin laskin että ei tuo iso summa ole minkä saan täistä käteen, jos vertailen sitä työttömyyskassan rahaan. Jäisi vielä aamu heräämiset ja autonkulumiset pois! Ei jumalauta mitään järkeä!
Kävikö kellekään samoin laskettuanne verokortin? Kertokaa miten kävi.
Kommentit (15)
Kuntavero noussut ja joku vähennys puuttuu. Onko sun korkomenot laskeneet lainan pienentyessä?
Joo vastaava tilanne mulla. Palkka ym. tiedot ihan samat ja silti veroprosentti muuttuu helmikuun alusta 21,5 ->23. Asuntolainan korkovähennys pienenee, mutta ei sen noin paljon olisi pitänyt vaikuttaa. En saa kiinni, mistä muutos johtuu. Itse olin myös siinä käsityksessä, että keskituloisen työn verotus olisi keventynyt. Laskin, että käteen jäävä palkka pienenee 70 €/kk, onhan se ihan peestä. Kaikki muu kuitenkin kallistuu eli vaikka palkkani pysyy samana, ostovoimani pienenee.
Vierailija kirjoitti:
Joo vastaava tilanne mulla. Palkka ym. tiedot ihan samat ja silti veroprosentti muuttuu helmikuun alusta 21,5 ->23. Asuntolainan korkovähennys pienenee, mutta ei sen noin paljon olisi pitänyt vaikuttaa. En saa kiinni, mistä muutos johtuu. Itse olin myös siinä käsityksessä, että keskituloisen työn verotus olisi keventynyt. Laskin, että käteen jäävä palkka pienenee 70 €/kk, onhan se ihan peestä. Kaikki muu kuitenkin kallistuu eli vaikka palkkani pysyy samana, ostovoimani pienenee.
Eihän työmatkakuluja huomioida etukäteen? Ne pitää aina vähentää itse toteutuman mukaan.
Onko asuntolainaa?
"Vuonna 2022 asuntovelan koroista vähennyskelpoista on viisi prosenttia, kun vuonna 2021 vähennyskelpoista on 10 prosenttia. Korkovähennysoikeutta on leikattu vähitellen ja vuonna 2023 vähennysoikeutta ei enää ole."
Tilanteeni ei ole muuttunut, vero% ennen 24,5 ja tänä vuonna 27, siihen sitten työntekijän maksettavat "sivukulut" 10,15 % päälle ja kas, keskituloisena maksan miellyttävät 37,15% veroja ja veroluonteisia maksuja palkastani.
Jotain olet täyttänyt laskuriin eri tavalla kuin viime vuonna. Muuten tuo ei ole mahdollista, ellei sitten kotikuntasi ole muuttunut.
Tankki on kyllä koko ajan tyhjänä. Hallitus ilmeisestikin todella haluaa etteivät ihmiset enää kävisi töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työmatkakuluja huomioida etukäteen? Ne pitää aina vähentää itse toteutuman mukaan.
Mulla ei ole muutenkaan vähennyskelpoisia työmatkakuluja eli ei ole itselläni siitä kysymys. Myöskään asuinkaupunkini veroprosentti ei ole nousemassa, enkä kuulu kirkkoonkaan. Mikään muu ei muutu kuin tuo asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus. Viime vuonna maksoin korkoja hieman yli 1000 €, joten ihmetyttää, että vaikuttaako tuo muutos tosiaan noin paljon. En jaksa laskea, vaan tyydyn olemaan kiukkuinen asiasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole muutenkaan vähennyskelpoisia työmatkakuluja eli ei ole itselläni siitä kysymys. Myöskään asuinkaupunkini veroprosentti ei ole nousemassa, enkä kuulu kirkkoonkaan. Mikään muu ei muutu kuin tuo asuntolainan korkojen vähennyskelpoisuus. Viime vuonna maksoin korkoja hieman yli 1000 €, joten ihmetyttää, että vaikuttaako tuo muutos tosiaan noin paljon. En jaksa laskea, vaan tyydyn olemaan kiukkuinen asiasta :D
1000 euron koroista vähennys oli viime vuonna 100 euroa ja tänä vuonna 50 euroa koko vuoden aikana. Ja tämä vähennys tehdään tuloista, ei veroista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yhden kuukauden aikana maksamasi verot kasvavat alle 3 euroa tämän vähennyksen muutoksen takia.
Omaverosta löytyy varmaan vielä viimevuotinen verokorttipäätös. Kannattaa verrata siihen ja katsoa, mitä on uudessa laskelmassa eri tavalla. Todennäköisesti jokin vähennys tms. on muuttunut, jos uusi veroprosentti on selvästi korkeampi kuin viimevuotinen, vaikka tulot ovat pysyneet samoina.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteeni ei ole muuttunut, vero% ennen 24,5 ja tänä vuonna 27, siihen sitten työntekijän maksettavat "sivukulut" 10,15 % päälle ja kas, keskituloisena maksan miellyttävät 37,15% veroja ja veroluonteisia maksuja palkastani.
Et todellakaan ole keskituloinen, jos oikea veroprosenttisi on 27 (ja sen päälle pakolliset muut maksut). Oma veroprosenttini on sama, ja kuulun palkkatuloillani korkeimpaan tulodesiiliin. Ainoa vähennys minulla on ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksu, noin 350 euroa vuodessa.
Jep, sain ylennyksen ja palkka nousi 450e, mutta niin nousi veroprosentti myös. Nyt joudun tuomaan töitä myös kotiin ja käteen jää huimat 120e enemmän kuin ennen. Ei nyt varsinaisesti liity aloitukseen, mutta kunhan valitan. Myös miehellä lähtee 40% palkasta veroihin ja maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ole keskituloinen, jos oikea veroprosenttisi on 27 (ja sen päälle pakolliset muut maksut). Oma veroprosenttini on sama, ja kuulun palkkatuloillani korkeimpaan tulodesiiliin. Ainoa vähennys minulla on ammattiyhdistysliikkeen jäsenmaksu, noin 350 euroa vuodessa.
Minun veroprosentti on 26, enkä todellakaan ole muuta kuin keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Jotain olet täyttänyt laskuriin eri tavalla kuin viime vuonna. Muuten tuo ei ole mahdollista, ellei sitten kotikuntasi ole muuttunut.
Enpähän muuten ole. On niiin vähän täytettävää että virhettä vaikea saada aikaiseksi. Kolmesti vielä oon tarkastanut. Asuntolainan tai muunkaan korkoja mulla ei ole koska ei ole lainaa enää. Ei ollut viimevuonnakaan eikä vuosiin sitä ennen. Työmatkakorvauksen voi hakea etukäteenkin. Joku täällä väitti ettei pysty. Pystyy ja olen joka ikinen vuosi näin tehnyt. Ei mulla ole muuta tuloa kuin palkka ja menoina työmatkat. Ei ole muita vähennyksiä. Sitä en nyt tiedä onko pitäjän veroprpssa noussut mutta tuskin nyt kolmella? Mutta ei tämä ainakaan lupausten mukaan menyt. Ei todellakaan ole työsskäynti tuottavampaa kuin viimevuonna!!!
Ole onnellinen. Minulla verokortti näytti "mukavaa" 26%, ja siihen päälle tuo vajaa 10%. Ei paljon naurata.