Pidätkö säännöllisesti kirjaa menoistasi?
Havahduin siihen, että säästöön ei näytä jäävän mitään vaikka ihan kohtuullista kuukausipalkkaa kuitenkin saan. Kaikki menee mitä tulee.
Pari kuukautta sitten aloin kokeeksi kirjata pienetkin menoerät ja yllätyin miten helposti sitä tulee luovuttua työllä ja vaivalla ansaituista euroista. Pari euroa sinne ja viitonen tänne, eihän tuo maksa kuin kympin... Yhtäkkiä kertyykin satasia, jotka on menneet ihan turhiin juttuihin. Olihan tämä "tiedossa" mutta en tiedostanut ennen kuin kokeilin itse.
Kommentit (34)
En.
Mutta pidän kiinni budjetista. Palkkapäivänä heti n. 40 % säästöön (joista 200/800 on puskuria jota kyllä käytänkin pari kertaa vuodessa, loput säästötilille ja sijoituksiin), laskutilille summa joka on arvioidut vuoden laskut (sähkö, vesi, netti, puhelin, auto, vakuutukset…) jaettuna 12 ja vuokran maksu. Elämiseen varattu summa on jaettu 30 x 7 ja menee joka maanantai tilille josta sitten ostetaan ruokaa, tankataan ja tehdään ihan mitä huvittaa.
Mutta en pistä menoja ylös että mitä on tullut ostettua. Joskus tulee vain woltattua, joskus käytyä kaupassa järkevästi. Talouden netto alle 2200/kk.
Pidin ennen, nykyään en oikein osta mitään turhaa.
Kyllä
En ymmärrä teitä joilla ”ei ole tarvetta”. Kyllä minulla on tarvetta vaikka meillä molemmilla on reilusti yli 3000 netot. Ihan yhtä paljon oli tarvetta budjetoida ja miettiä kulutustaan kun elin opintotuella, ensimmäisen työpaikan 1200 e palkalla, nyt, ja olisi palkankorotuksen jälkeenkin. Menot tuppaavat kasvamaan kun tulot (ja perhe) kasvavat, vaikka kuinka tuntuisi että turhuuksia ei ostele.
Toki teemme rahoilla kaikkea kivaa ja ruokakaupassa ostamme sitä jogurttia mitä kukakin haluaa eikä rainbown litran pönikkää, mutta ne on niitä valintoja joita voi tehdä kun kirjaa ylös että meillä ruokakauppaan nyt menee paljon rahaa. Mutta ei kenelläkään ole varaa laittaa paljon rahaa joka kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki tekee sen puolestani… Jootakin menoja ei hyvin arvonntiedä, mikä meno… Muuten tietää ja näyttää, mihin mulla raha kuluu ja miten paljon säästöön.
minullapa pankki ei tiedä kun en ole keskittänyt kaikkea rahaliikennettä yhteen paikkaan.
Ja minua ei kiinnosta tietääkö pankki, paljonko menee ruokaan, ravintolaan, harrastuksiin rahaa.. Koska pankkia ei voi vähempää se kiinnostaa, mihin rahojani käytän.
Pidin ennen, nykyään en oikein osta mitään turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
En ymmärrä teitä joilla ”ei ole tarvetta”. Kyllä minulla on tarvetta vaikka meillä molemmilla on reilusti yli 3000 netot. Ihan yhtä paljon oli tarvetta budjetoida ja miettiä kulutustaan kun elin opintotuella, ensimmäisen työpaikan 1200 e palkalla, nyt, ja olisi palkankorotuksen jälkeenkin. Menot tuppaavat kasvamaan kun tulot (ja perhe) kasvavat, vaikka kuinka tuntuisi että turhuuksia ei ostele.
Jos on velaton, hyvätuloinen, on säästöjä ja sijoituksia, ei todellakaan ole tarvetta kontrolloida joka kaupassakäyntiä. En ehtisi edes tuhlata niin paljon kuin tienaan, enkä keksisi mitään niin paljon edes ostettavaa.
Kyllä olen, varmaan kohta 30 vuoden ajan. Alussa laitoin kaiken ruutuvihkoon ja myöhemmin exceliin. Me maksetaan miehen kanssa menot puoliksi, joten senkin vuoksi kirjanpito on tärkeää. Kuun lopussa menot tasataan ja mies maksaa minulle puuttuvan osuutensa. Kirjanpidon avulla olen saanut karsittua ne turhat kohteet, joista ei ole mitään iloa tai hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
Toki teemme rahoilla kaikkea kivaa ja ruokakaupassa ostamme sitä jogurttia mitä kukakin haluaa eikä rainbown litran pönikkää, mutta ne on niitä valintoja joita voi tehdä kun kirjaa ylös että meillä ruokakauppaan nyt menee paljon rahaa. Mutta ei kenelläkään ole varaa laittaa paljon rahaa joka kategoriaan.
Olen ostanut joka kuukausi viime vuonna:
Asumiskulut
Kerran viikossa ruoka kotiin kuljetuksella n. 100€.
Spotify, prime video ja bookbeat.
Tähän lisäksi lahjat ja parit juhlat perheen kesken ja kesällä tilasin kesävaatteita kahdesta nettikaupasta yhteensä 200€. Kerran kävimme kaverin kanssa terassilla istumassa iltaa. Kun missään ei voi käydä, ei rahaa mene, ei tartte seurailla.
Listaan kaikki kulut, joita vuoden aikana tulee, pyöristän summaa kunnolla ylöspäin ja jaan 12 kuukaudella. Tämän summan + yllätyksien varalle säästösumman varaan omalle tililleen joka kuukausi, sinne kertyvästä voi sitten maksaa kuukausittain laskut ja kerralla vaikka sen kerran vuodessa tulevan isomman laskunkin tai yllätyskulut. Nykyään pidän kirjaa kulutuksesta muutenkin, ajan kanssa oppinut, että parempi ennakoida ja varautua monenlaiseen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä
Mä esim vastasin että ei ole tarvetta, vaan se on mulle "hupia". Tosiaan kun ei ole latiakaan velkaa, minimaaliset asumiskulut, varallisuutta sen verran että varmasti riittää loppuiäksi, niin koen että ei mulla siihen tarvetta ole. Naimisissa, ei lapsia, omat tilit ja rahat ainoastaan.
Olen kateellinen kyllä teille joiden ei tarvitse yhtään miettiä!
En tiedä millaisen tulot tarvitsisin, jotta itse voisin olla tuossa tilanteessa. Jos en yhtään mieti mihin rahani laitan, menee ruokakauppaankin satasia viikossa ihan vain minulle. Heräteostoksena menisi niin kalliita mehuja, marjoja, sushia kuin paistopistetuotteitakin. En pidä ruuanlaitosta ja tälläkin hetkellä (vaikka rahaa pitää miettiä) wolttaan ainakin pari kertaa viikossa, syön ravintolassa ehkä kerran ja tosiaan cittarissa ostan esim sushia tai kalatiskiltä vaikka savulohta jota syön leivän ja hedelmien kanssa.
Kävisin myös joka viikko pari kertaa leffassa, teatterissa, keikalla tai oopperassa jos vain voisin. Nyt pitää tyytyä noin kertaan kuussa tai miettiä ainakin se kohtuuhintainen vaihtoehto. Lisäksi olisi ihanaa käydä säännöllisesti spassa tai hieronnassa, nyt se on loma-ajan hupia kun ulkomailla käydessä on halvempaa. Toki niihin matkoihin (2 kertaa vuodessa) on tullut käytettyä yleensä n. 4000 euroa yhteensä. Tämän lisäksi kotimaassa tehtävät pikkureissut esim viikonloppu laskettelukeskukseen.
Käytän myöskin mieluusti palveluita. Kotonani käy siivooja ja kaikki remontit, renkaanvaihdot ja vastaavat hoitaa ammattilainen.
Olin kyllä opiskelijana ihan tyytyväinen solukämppään, amican 2,10 ruokiin ja siihen kuinka pippaloihin riitti se että joku asui kaksiossa ja tarjoilut oli halvin viinipullo ja pirkka sipsit. Mutta valehtelisin jos eläisin hyvätuloisena sellaista (tai edes vastaavaa elämää) mielelläni ja kehuisin täällä kuinka ei tee edes mieli lähteä reissuun!
Kun jäin työttömäksi, laadin itse excelin, johon budjetoin tietyt summat eri kuluille ja jaoin esim. vakuutusten osuuden joka kuukaudelle. Merkkasin tosi tarkasti kaikki menot ja huomasin myös, miten ruokabudjetti ylittyi usein parilla kympillä, mutta vastaavasti esim. bussilippuihin varattu osuus jäi käyttämättä, joten pysyin aika hyvin määrittelemissäni raameissa. Työttömänä vietetty aika opetti nipistämään kuluista, tekemään edullisempia valintoja ja vähentämään turhia ostoksia, mikä on tehnyt sen, että nyt kun taas olen työssä, säästöön jää huimasti enemmän kuin ennen työttömyyttä, vaikka enää ei excel-budjetti olekaan käytössä. Sain selkäytimeen tietynlaisen säästäväisyyden, ja vaikka kuluja tietenkin on nyt enemmän ja heräteostoksiakin silloin tällöin, säästöön jää kuitenkin satoja euroja joka kuukausi.
Ei tarvitse, kaikki menee, mitä tuleekin.
Laita säästöt sivuun heti kun rahat tulevat tilille?