Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö säännöllisesti kirjaa menoistasi?

Multapossu
06.01.2022 |

Havahduin siihen, että säästöön ei näytä jäävän mitään vaikka ihan kohtuullista kuukausipalkkaa kuitenkin saan. Kaikki menee mitä tulee.

Pari kuukautta sitten aloin kokeeksi kirjata pienetkin menoerät ja yllätyin miten helposti sitä tulee luovuttua työllä ja vaivalla ansaituista euroista. Pari euroa sinne ja viitonen tänne, eihän tuo maksa kuin kympin... Yhtäkkiä kertyykin satasia, jotka on menneet ihan turhiin juttuihin. Olihan tämä "tiedossa" mutta en tiedostanut ennen kuin kokeilin itse.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
2/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, koska pakko. Budjetti tälle kuulle on reilu 400 euroa ja sillä on saatava 4 ihmisen ruoat ja perustarpeet. Kirjaan ylös kaikki menoni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nyt tsempata tämän suhteen - olen ladannut Marttojen budjettipohjan ja melkein vuoden tauon jälkeen kirjautunut sisään Takuusäätiön Pennoon.

Tähän saakka olen seurannut menojani OP:n mobiilipankin Talouden tasapaino -osiossa, mutta sinne ei tietenkään kirjaudu kuin korttimaksut tapahtuma kerrallaan, jolloin osa menoista menee väärään kategoriaan.

Vierailija
4/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, olen tehnyt sitä aina. Aloitin jo silloin, kun olin vähävarainen opiskelija ja jatkan edelleen, vaikka nykyään ihan mukavasti toimeentuleva. :) Lasken kaikki kuititkin.

Vierailija
5/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää, kun on kertynyt sen verran säästöä, että ei tarvitse elää aivan kädestä suuhun eikä tule niitä kuukausia, että rahat eivät riitä.

Ennen pidin, kun piti osata ennakoida tulevaisuuttakin.

Vierailija
6/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän nyt tsempata tämän suhteen - olen ladannut Marttojen budjettipohjan ja melkein vuoden tauon jälkeen kirjautunut sisään Takuusäätiön Pennoon.

Tähän saakka olen seurannut menojani OP:n mobiilipankin Talouden tasapaino -osiossa, mutta sinne ei tietenkään kirjaudu kuin korttimaksut tapahtuma kerrallaan, jolloin osa menoista menee väärään kategoriaan.

Ne ovat hyviä, joihin voi merkitä jo tulevien kuukausien tiedossa oleva vakuutus- ym. harvemmin maksettavat laskut. Voi sitten joko säästää etukäteen tai siirtää eräpäivää,  jos seuraava kuukausi olisi rahakkaampi.

Vierailija
7/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penno on tosi hyvä. Vaati tosin itseltäni vähän perehtymistä ennen kuin tajusin kokonaan sen logiikan (suunnittelu, säästäminen, tilanne). Kannattaa varata hetki ohjeiden lukemiseen, mutta kokonaisuutena ihan loistava - ja ilmainen 😉

https://www.penno.fi

Vierailija
8/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. kunhan joka kuun lopussa on tilillä rahaa, jonka voi siirtää sijoituksiin, niin se riittää.

Yleensä jää ihan mukavasti, paitsi helmikuussa, jolloin maksan vakuutukset, 1500 €, ja silloin kun tulee joku isompi (yli tonnin) yllättävä ostos tai meno.

Vierailija
9/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Hahmottuu menojen jakautuminen eri osa-alueisiin. Esimerkiksi on huomannut, että yksittäiset kirppisvaatteet ovat halpoja mutta jatkuva "eihän tuo ole kuin kympin" -vaatteiden haaliminen tulee ihan yhtä kalliiksi kuukaudessa kuin muutaman uuden vaatteen ostaminenkin.

Vierailija
10/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää, kun on kertynyt sen verran säästöä, että ei tarvitse elää aivan kädestä suuhun eikä tule niitä kuukausia, että rahat eivät riitä.

Ennen pidin, kun piti osata ennakoida tulevaisuuttakin.

En ole aikoihin elänyt kädestä suuhun, mutta tykkään seurata menojani ihan vain nähdäkseni, mikä osuus menee pakollisiin menoihin, mikä huvituksiin ja mikä puolestaan säästöön tai sijoituksiin. En ole asettanut niille tarkkoja rajoja, mutta haluaisin saada säästöön ja sijoituksiin 25-35 % tuloistani.

Vierailija
11/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki tekee sen puolestani… Jootakin menoja ei hyvin arvonntiedä, mikä meno… Muuten tietää ja näyttää, mihin mulla raha kuluu ja miten paljon säästöön.

Vierailija
12/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, ihan siks että rakastan tilastoja ja numeroita. Budjetoinnin tarvetta ei ole, se menee mitä menee mutta onhan se kiinnostavaa seurata.

Vierailija
13/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä Jo useamman vuoden olen pitänyt kahdenkertaista kirjanpitoa. Näin tietää mistä rahaa tulee ja minne sitä menee. Jos tätä ei tekisi tuskin varallisuuteni kasvaisi 6 numeroisella luvulla vuosittain. Kulut lähtevät helposti karkuun jos niihin ei kiinnitä huomiota.

Vierailija
14/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat hyviä, joihin voi merkitä jo tulevien kuukausien tiedossa oleva vakuutus- ym. harvemmin maksettavat laskut. Voi sitten joko säästää etukäteen tai siirtää eräpäivää,  jos seuraava kuukausi olisi rahakkaampi.

Ne menot kannattaa jakaa kuukausille ja maksaa sitten vaikka kerran vuodessa. Talouteen ei tule vaihteluita, kun rahat on valmiina.

Vierailija
15/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki tekee sen puolestani… Jootakin menoja ei hyvin arvonntiedä, mikä meno… Muuten tietää ja näyttää, mihin mulla raha kuluu ja miten paljon säästöön.

minullapa pankki ei tiedä kun en ole keskittänyt kaikkea rahaliikennettä yhteen paikkaan.

Vierailija
16/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskut on budjetoitu exceliin. Käyttötilille jätän tonnin kuukauden käyttövaroiksi, sillä pitäisi saada perheen ruoka, omat bensat ja omat ja lapsen pienet ostokset/huvit.

Jos käyttötilin pohja häämöttää ennen palkkapäivää, niin sitten on syytä pohtia tuliko tuhlattua vai ostettua jotain järkevää (esim lapselle talvivaatteita alesta) ja  mietittävä kiristääkö vyötä vai paikata säästötililtä.

Vierailija
17/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska ei ole tarvetta. Ei kiinnosta tietää mihin rahat menee, pääasia että sitä tulee enemmän kuin menee.

Vierailija
18/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen sitä siksi, että tiedän mihin rahat menevät. Lasken *kaikki* menot ja jaan kategorioihin. Näen yhdellä silmäyksellä paljonko kuussa menee mihinkin osastoon (ja seuraan myös kuukausittaista vaihtelua). Jos tulisi tiukat ajat, tietäisin heti paljonko säästän, kun alan karsimaan ja ihan ensimmäisenä lähtisikin kaikki sieltä viihde/turhuudet/huvitukset-osastosta.

Vierailija
19/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En osta muuten kuin tarpeeseen, hyvin harvoin teen mitään heräteostoksia edes kirpparilta. Ihan keskituloinen olen, en vaan saa mitään kiksejä shoppailusta.

Vierailija
20/34 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi taas aloittaa, joskus pidin. En saa haluamaani summaa säästöön kun tuhlailen viikottain tyyliin parikymppiä Wolttiin, 8 euron kynsilakkapullo yhdellä kauppareissulla, vitonen lottoon toisella ja Klarnalla joku turha vaatetilaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän