Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö pysyä kotona nyt kun koronaoireet on ohi?

Vierailija
06.01.2022 |

Mulla oli maanantaina vähän tukkoinen nenä, käheä kurkku ja pientä päänsärkyä, ja kotona tehtävä koronatesti näytti positiivista. Tiistaaamuna oireet meni ohi ja olen siis ollut 2 vrk oireeton. En saanut aikaa viralliseen testiin varmistamaakseni, oliko mulla korona vai ei. Pitäisikö vielä pysyä kotona vai voinko jo käydä ravintolassa syömässä kunnon ruokaa tai ainakin hakemassa take away -annoksen kotiin ja käydä samalla kaupassa täydentämässä ruokakaappejani? Mulla on kaapeissa pelkkiä säilykkeitä ja näkkäriä, ei ketään joka voisi käydä kaupassa puolestani ja kotiinkuljetuspalvelutkaan ei pelaa täällä päin. Joutuisin kulkemaan bussilla mutta niissä on aina hyvin tilaa ja mulla on FFP2 maskeja.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski kasvoillako meinasit syödä?

Vierailija
2/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronaa on nyt nin paljon liikkeellä, että haittaako tuo jos jatkat elämääsi nyt kun olet taas oireeton. Käytä kuitenkin maskia ja muista turvavälit etenkin vanhuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski kasvoillako meinasit syödä?

Ei vaan ajattelin, voisinko syödä ravintolassa ilman maskia tai jos se ei käy päinsä, niin sitten käydä edes kaupassa maski naamalla.

Vierailija
4/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä sinnitellä ainakin lauantaihin, kun nyt miettivät muutenkin karanteenia viideksi päiväksi.

Vierailija
5/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ainakaan ilman maskia mihinkään!

Vierailija
6/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kotona se 10päivää.

Vierailija
7/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolasta en tiedä, mutta ainakin leipäjonoon voi hyvin mennä ja mieluiten ilman maskia.

Vierailija
8/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaan ei ainakaan, mutta maskin kanssa kaupassa voi käydä jos pakko.

Koita saada se virallinen testi, silloin saat koronapassiin merkinnän että oot sen sairastanut.

Vierailija
9/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tetasit itsesi? Ilman testiä tuotakaan ei täytyisi miettiä vaan voisit jatkaa elämääsi ilman huolen häivää.

Vierailija
10/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotona se 10päivää.

Karanteeni on 10 pv oireiden alusta. Turhaa alanuolitatte tätä.

Vierailija
11/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotona se 10päivää.

Kotitestin perusteella ei määrätä karanteeniin tai eristykseen vaan annetaan pelkkiä suosituksia. Suositus tarkoittaa, että jokainen päättää itse mitä tekee eikä kenelläkään ole siihen mitään nokankoputtamista.

Vierailija
12/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
13/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskisin sen viiden päivän mukaan ja toistaisin kotitestin lauantaiaamuna. Jos se on negatiivinen niin uskaltaisin lähetä pakollisille asioille, mutta välttäisin parhaani mukaan turhia kontakteja vielä jonkun aikaa.

Itselläni alkoi oireet maanantaina, kotitestin sain käsiini vasta eilen ja se näytti positiivista. PCR olisi ollut tänään, mutta siirsin sen ensi maanantaille siinä toivossa, että näyttäisi siinä vaiheessa negatiivista ja uskaltaisin lopettaa omaehtoisen karanteenin.

Vierailija
14/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotona se 10päivää.

Kotitestin perusteella ei määrätä karanteeniin tai eristykseen vaan annetaan pelkkiä suosituksia. Suositus tarkoittaa, että jokainen päättää itse mitä tekee eikä kenelläkään ole siihen mitään nokankoputtamista.

Miksi sinä olisit jotenkin parempi ja saat toimia kuten haluat? Jos menisit viralliseen testiin näin toimittaisiin.

Mistä hetkestä karanteenin ja eristyksen kesto lasketaan? Oireiden alkamisesta vai testituloksesta? Entä silloin, jos henkilö on oireeton?

– Karanteenin pituus lasketaan viimeisestä altistumishetkestä. Eristyksen pituus riippuu oireiden vakavuudesta ja kestosta. Nykysuosituksen mukaan se on vähintään kymmenen vuorokautta oireiden alkamisesta, tai oireettoman ihmisen tapauksessa testauspäivästä laskien, Paananen sanoo.

THL ehdotti keskiviikkona karanteenin lyhentämistä viiteen vuorokauteen.

https://yle.fi/uutiset/3-12258296

Vierailija
15/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotona se 10päivää.

Miksi sinä olisit jotenkin parempi ja saat toimia kuten haluat? Jos menisit viralliseen testiin näin toimittaisiin.

Mistä hetkestä karanteenin ja eristyksen kesto lasketaan? Oireiden alkamisesta vai testituloksesta? Entä silloin, jos henkilö on oireeton?

– Karanteenin pituus lasketaan viimeisestä altistumishetkestä. Eristyksen pituus riippuu oireiden vakavuudesta ja kestosta. Nykysuosituksen mukaan se on vähintään kymmenen vuorokautta oireiden alkamisesta, tai oireettoman ihmisen tapauksessa testauspäivästä laskien, Paananen sanoo.

THL ehdotti keskiviikkona karanteenin lyhentämistä viiteen vuorokauteen.

https://yle.fi/uutiset/3-12258296

Turhaan jossittelet. Suositus on pelkkä suositus eikä se muutu siitä mihinkään, että jotkut muut määrätään eristykseen.

Vierailija
16/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että tuossa ravintolaan meno kohdassa tämä paljastui provoksi.

Vierailija
17/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotona se 10päivää.

Kotitestissä ei määrätä karanteenia, mutta lain mukaiset velvollisuudet pätee silti, kun on itse tietoinen saamastaan tartunnasta. Jokainen ei voi omalla päätöksellään lähteä sairastuttamaan muita, lain näkökulmasta ei ole epäselvää, että on toimittu väärin. Jos joku sairastuisi ja kyettäisiin osoittamaan lähde ja tahallinen toisen altistaminen, tilanne olisi selkeä rikoslain näkökulmasta.

Vierailija
18/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä ihan mitä haluat, ellei tartuntatautilääkäri ole määrännyt sinua karanteeniin tai eristykseen. Kotitestin tulos ei velvoita mihinkään.

Vierailija
19/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotona se 10päivää.

Kotitestissä ei määrätä karanteenia, mutta lain mukaiset velvollisuudet pätee silti, kun on itse tietoinen saamastaan tartunnasta. Jokainen ei voi omalla päätöksellään lähteä sairastuttamaan muita, lain näkökulmasta ei ole epäselvää, että on toimittu väärin. Jos joku sairastuisi ja kyettäisiin osoittamaan lähde ja tahallinen toisen altistaminen, tilanne olisi selkeä rikoslain näkökulmasta.

Miten niin? Jotain rajaa nyt näille paskapuheille. On ihan eri asia käydä normaalisti kaupassa yms. kuin yskiä tahallaan suoraan päin riskiryhmäläisen näköä sanoen, että tässä sulle vähän koronaa. Sitä paitsi kotitestit ei edes anna luotettavaa tulosta, joten ap ei todellakaan syyllisty mihinkään rikokseen jatkamalla normaalia elämää.

Vierailija
20/38 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit tehdä ihan mitä haluat, ellei tartuntatautilääkäri ole määrännyt sinua karanteeniin tai eristykseen. Kotitestin tulos ei velvoita mihinkään.

Ap nyt yrittää edes tehdä oikein ja niin kuin kaikki täysipäiset tekee. Toivotaan, ettei kukaan sulle rakas sairastu vakavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä