En ymmärrä miksi kiukaan pitäisi olla "tehokas"
Toisin sanoen syökseä tulikuumia, kuivia löylyjä, joissa kipristellään pari minuuttia ja lähdetään pois.
Kommentit (12)
Sauna lämpiää nopeasti. Voihan sitä tehoa alentaa löylyjen ajaksi halutessaan.
Suomalaiselle riittää huonompikin sauna.
En tiijä. Omassa saunassa heitetään löylyä litran kauhalla pari kertaa peräkkäin, sitten pieni tauko. Lämpö n.60°
Kiviä kiukaassa hiukan vajaa 100kg.
Minä tykkään sellaisesta 50-60 asteen saunasta, jossa löylyä heitellään liruttamalla, niin että tulee sellainen lämmin höyry muttei ärsyttävän kuuma piikki. Varmaan höyrysauna olisikin mun juttu.
Olen muuten terve yksilö, enkä sairasta juuri koskaan ihan flunssaa. Ihan sekasyöjä, syön mitä huvittaa, kuitenkin paljon kasviksia, en desinfioi koko ajan. Luulen, että tavallinen elämä ja tuo saunatapani on syynä terveyteeni.
Tehokas kiuas lämpenee nopeasti pienellä puumäärällä tai sähkönkulutuksella. Tehokas kiuas on ekologinen ja edullinen käytössä.
Jokainen voi lämmittää saunansa siihen lämpötilaan, joka itsestä on saunoessa miellyttävin.
Kiukaan tehokkuus ei ole sama asia kuin saunan lämpötila.
Koska tehoton kiuas on kun munaton mies, eli turha.
Tehoton kiuas jättää osan saunasta kylmäksi, lämmitys kestää ja kestää ja teho-hyötysuhde on huono.
Vierailija kirjoitti:
Tehokas kiuas lämpenee nopeasti pienellä puumäärällä tai sähkönkulutuksella. Tehokas kiuas on ekologinen ja edullinen käytössä.
Jokainen voi lämmittää saunansa siihen lämpötilaan, joka itsestä on saunoessa miellyttävin.
Kiukaan tehokkuus ei ole sama asia kuin saunan lämpötila.
Kiukaat eivät ole millään tarkistelutavalla ekologisia. Suomi on hakenut poikkeusta puukiukaiden päästöihin ja sähkökiukaat nyt vaan kuluttavat tehonsa verran sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Koska tehoton kiuas on kun munaton mies, eli turha.
Tehoton kiuas jättää osan saunasta kylmäksi, lämmitys kestää ja kestää ja teho-hyötysuhde on huono.
Jos osa saunasta jää kylmäksi on saunan rakenteissa jotain vikaa. Hitaalla lämpenemisellä lämpö leviää tasaisemmin ja varmemmin jos jossain ei ole eristyksissä reikää.
Suomalaista sauna"kulttuuria".