Työn takia useampi muutto - ja lasten kärsimys
Miten teillä muilla joilla ollut useampia muuttoja, siis eri kaupunkeihin, lapset ovat kestäneet? Tätähän ei aina voi valita itse, vaan joskus on pakko työn takia muuttaa (työttömänä olo ei ole vaihtoehto kun perhe pitää elättää).
Ovatko lapset kokeneet juurettomuutta? Tai ovatko katkeria? Ovatko kokeneet vaikeuksia?
Meillä siis muutettu jo kerran (lapset ala-asteessa) ja nyt on pakko muuttaa taas (kaksi yläasteella, yksi ala-asteella). Pelottaa jo valmiiksi.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jatkuvaa muuttamista noin tilapäisten töiden takia. Opiskele itsellesi uusi ammatti äläkä kiusaa lapsia enempää.
Olen akateeminen, ja johtotehtävissä, ja näissä hommissa työ ei usein löydy kotioven vierestä. Koulutukseni on lisensiaattitasoa joten en nyt koe olevani huonosti koulutettu. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jatkuvaa muuttamista noin tilapäisten töiden takia. Opiskele itsellesi uusi ammatti äläkä kiusaa lapsia enempää.
Noin voi vastata vain kouluttamaton av mamma. JOKAINEN tietää että nykyään työ on sitä että pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan mistä tahansa suomesta.
Mites nuo k-kauppiaat? Heillä on perhettä ja aika useasti tuntuvat muuttavan. Saavat isomman kaupan ja muuttavat sen perässä. Hyvin tuntuu lapset sopeutuvan.
Työkaverini on muuttanut 8 kertaa lasten kanssa eri kaupunkiin. Lapset kokevat juurettomuutta.
Mutta, ei se juurettomuus aina ole muutoista johtuvaa. Olen itse julman narsistivanhemman lapsi ja vaikka olen asunut koko lapsuuteni samassa kaupungissa, olen täysin juureton ja elän ilman juuria ja sukua.
Oma elämäni meni täysin pilalle kun muutettiin isän urahalujen perässä. Todella rankkaa kiusaamista jonka vaikutukset ovat edelleen elämässä läsnä.
Tuon kokemuksen takia olen jättänyt sinkoilematta paremman työpaikan perässä, ihan lasten takia.
Lotan ja Papan Lotta on julkaissut oikein kirjankin tästä juurettomuudesta. Ja lehdissä itkenyt asiaa: ajautui syömishäiröönkin tämän vuoksi. Vanhemmat työskennelleet ulkomailla. Mä en käsitä tuota porua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen, ja johtotehtävissä, ja näissä hommissa työ ei usein löydy kotioven vierestä. Koulutukseni on lisensiaattitasoa joten en nyt koe olevani huonosti koulutettu. Ap
Etätyö sopimus?
Jotkut lapset kärsii, toiset ei. Esim ystäväni oli kosmopoliitti jo lapsena kun isän työn takia muutettiin maasta toiseen usein. On oikein onnellinen ja ylpeä lapsuudestaan ja sanoo sen olleen suuri rikkaus.
Sitten taas joku toinen voi kärsiä muutosta paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin voi vastata vain kouluttamaton av mamma. JOKAINEN tietää että nykyään työ on sitä että pitää olla valmis ottamaan työtä vastaan mistä tahansa suomesta.
Höpönhöpön. Suurin osa ihmisistä ei muuta lasten kanssa pitkin Suomea, ei varsinkaan korkeasti koulutetut. Ei kukaan opiskele korkeakoulussa päästäkseen työelämän heittopussiksi.
Mieheni muutti lapsena usein. Hän on jollain tapaa kylmä ihmisten kanssa, ei osaa säilyttää ystävyyssuhteita, tutustuu pinnallisesti helposti.
Hyvää se ei lapselle tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö sopimus?
Olen alalla jossa etätyö ei onnistu tai sitä voi tehdä vain max 1pv viikossa. Mulle siis kelpaisi etätyö mutta työnantajille ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieleen meni. Olen maisteri ja asunut koko työurani samassa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönhöpön. Suurin osa ihmisistä ei muuta lasten kanssa pitkin Suomea, ei varsinkaan korkeasti koulutetut. Ei kukaan opiskele korkeakoulussa päästäkseen työelämän heittopussiksi.
Ohis (olen eri) mutta ei sitä aina voi tietää. Mä esim sain laittomat potkut äitiysvapaan aikana vaikka miten olen akateeminen ja erikoisosaaja. Ja jouduin muuttamaan uuteen kaupunkiin työn perässä.
Ei elämä ole sillälailla varmaa että voit itsekään vannoa että urasi on aina stabiili.
En ole ikinä muuttanut töiden takia enkä muuta. Hyvin saa työttömänäkin elätettyä perheen. Enkä saa edes asumistukea tai toimeentulotukea.
Jotkut muuttaa välillä ulkomaillekin. Rikkaus se on lapselle, pahinta on oleilla vaan työttömänä pienissä ympyröissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis (olen eri) mutta ei sitä aina voi tietää. Mä esim sain laittomat potkut äitiysvapaan aikana vaikka miten olen akateeminen ja erikoisosaaja. Ja jouduin muuttamaan uuteen kaupunkiin työn perässä.
Ei elämä ole sillälailla varmaa että voit itsekään vannoa että urasi on aina stabiili.
Itselläni ei ollut työpaikkaa lainkaan äitiysvapaalla, mutta koska asun pk-seudulla, hain luonnollisesti töitä täältä. Olisi hullua lähteä jonnekin pikkupaikkakunnalle yhden työpaikan perässä, kun täällä on ne suurimmat työmarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ole sillälailla varmaa että voit itsekään vannoa että urasi on aina stabiili.Itselläni ei ollut työpaikkaa lainkaan äitiysvapaalla, mutta koska asun pk-seudulla, hain luonnollisesti töitä täältä. Olisi hullua lähteä jonnekin pikkupaikkakunnalle yhden työpaikan perässä, kun täällä on ne suurimmat työmarkkinat.
Noinhan se on. Mutta mä asuin maakuntakaupungissa, ja potkujen jälkeen en saanut työtä omasta kaupungista vaan piti muuttaa toiseen maakuntakaupunkiin. Ja jos täällä saa potkut niin taas pitää muuttaa jne…
Työelämä on nykyään tällaista paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö sopimus?
Olen alalla jossa etätyö ei onnistu tai sitä voi tehdä vain max 1pv viikossa. Mulle siis kelpaisi etätyö mutta työnantajille ei. Ap
Mikäs akateeminen johtoportaan työ se sellaista on ettei etätyöhön pysty?
Voit ehkä ajatella, AP, että myös se, että jäisit työttömänä kotiin vanhalle paikkakunnalle voisi aiheuttaa myöhemmin yhtä isoja ongelmia lapsille. Elintason tippuminen, harrastusten loppuminen, kenties pienempään ja ahtaampaan kotiin muuttaminen voivat nekin aiheuttaa paljon mielipahaa kasvavalle lapselle, joka voi myös ahdistua vanhempiensa taloudellisista huolista.
Tsemppiä joka tapauksessa ja muista olla läsnä lapsillesi, jotta mahdollisten vaikeiden hetkien koittaessa heillä on ainakin sinut turvanasi!