Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka askeettisesti elät?

Vierailija
22.04.2015 |

Jos elät askeettisesti, niin kuvaile kuinka?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokrayksiössä, käytän noin 100 e kuussa ruokaan, kävelen lähes kaikki lyhyet matkat, ostan vaatteet pääosin käytettynä ja harrastan lähinnä ilmaisia tai lähes ilmaisia asioita. Perhesyistä ja haja-asutusalueella asumisen takia omistan auton, mikä ehkä vähän heikentää asketismiani.

Vierailija
2/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää. Esim. asuuko joku niin ettei ole muita huonekaluja kuin sänky?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:10"]

[/quote]

Mihin sänkyä tarvii, jos on patja?

Vierailija
4/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:10"]

[/quote]

Mihin sänkyä tarvii, jos on patja?
[/quote]

Mihin patjaa tarvii jos on paksu matto?

Vierailija
5/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tosi askeetikolla ole laitteita millä lukea / vastata tähän ketjuu. ;)

Vierailija
6/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin paksua mattoa tarvitsee, jos on pehmeä lattia?

Tirsk.

Vierailija
7/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää nyt pelleilkä, tää on mielenkiintoinen topic. Just mietittiin kaverin kanssa ettei huonekaluja tarvii mihinkään.

Vierailija
8/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:45"]

älkää nyt pelleilkä, tää on mielenkiintoinen topic. Just mietittiin kaverin kanssa ettei huonekaluja tarvii mihinkään.

[/quote]

No, joo ei tarvii, jos oikein miettii. Lattialla voi hyvin elää.

Vierailija
9/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 20:45"]

[/quote]

No, joo ei tarvii, jos oikein miettii. Lattialla voi hyvin elää.

[/quote]

sehän tässä pointti onkin. Moni ei sitä tajua,vaan ostaa turhaan huonekaluja yms

Vierailija
10/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän tosi askeettisesti verrattuna koko tuttavapiiriini. Enkä yhtään ankeile, vaan päin vastoin. Se lähti siitä kun kaikki turha alkoi ahdistaa, halusin putsata kaiken tavaran minimiin ja jos tavaraa niin savea tai puuta tai rautaa. Alko turhauttamaan että jokainen nippeli ja nappeli on kertakäyttöstä ja jossain on joku iso tehdas joka niitä suoltaa. Ei kiitos. Lisäksi työni puolesta voin käyttää aika paljon aikaa itse arkeen kuin valtaosa, eli teen vähemmän tunteja.

Elän lasteni kanssa mummonmökissä vuokralla. Meillä on oma piha ja paljon lääniä. Lämmitys on vain puilla, sähköä kuluu ihan tosi vähän. Eipä ole muita sähkölaitteita kuin lamput, hella, musavehkeet, radio sekä läppäri. Jääkaapin korvaa sellainen ulostuulettuva viileäkomero ja kellari, vesi lämpeää saunan padassa puilla ja keittiön hellalla kattilassa. Irtainta on vain välttämättömät. Paitsi kaikkea tee-se-itse-materiaalia on kyllä liikaa, matonkudetta ja työkaluja jne.

Mulla on tuvassa futon laverilla ja laatikosto vaatteille. Lapsilla on oma huone missä tietenkin sitä tavaraa on enemmän, mutta ei mitään järkyttävää muovikrääsävuorta. Nukkekoti, palikat, nuket, kirjat, soittimet, suurennuslasi, legoja, palapelejä jne.

Ostan kaiken käytettynä, paitsi alkkarit ja sukat ostan uutena.

Emme käytä vessapaperia vaan bideetä.

En käy ruokakaupassa enkä muutenkaan kaupoissa, vaan tilaan ruoat ruokapiirin kautta ja osan tutuilta tuottajilta suoraan.

Vierailija
11/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 21:19"]Mä elän tosi askeettisesti verrattuna koko tuttavapiiriini. Enkä yhtään ankeile, vaan päin vastoin. Se lähti siitä kun kaikki turha alkoi ahdistaa, halusin putsata kaiken tavaran minimiin ja jos tavaraa niin savea tai puuta tai rautaa. Alko turhauttamaan että jokainen nippeli ja nappeli on kertakäyttöstä ja jossain on joku iso tehdas joka niitä suoltaa. Ei kiitos. Lisäksi työni puolesta voin käyttää aika paljon aikaa itse arkeen kuin valtaosa, eli teen vähemmän tunteja.

Elän lasteni kanssa mummonmökissä vuokralla. Meillä on oma piha ja paljon lääniä. Lämmitys on vain puilla, sähköä kuluu ihan tosi vähän. Eipä ole muita sähkölaitteita kuin lamput, hella, musavehkeet, radio sekä läppäri. Jääkaapin korvaa sellainen ulostuulettuva viileäkomero ja kellari, vesi lämpeää saunan padassa puilla ja keittiön hellalla kattilassa. Irtainta on vain välttämättömät. Paitsi kaikkea tee-se-itse-materiaalia on kyllä liikaa, matonkudetta ja työkaluja jne.

Mulla on tuvassa futon laverilla ja laatikosto vaatteille. Lapsilla on oma huone missä tietenkin sitä tavaraa on enemmän, mutta ei mitään järkyttävää muovikrääsävuorta. Nukkekoti, palikat, nuket, kirjat, soittimet, suurennuslasi, legoja, palapelejä jne.

Ostan kaiken käytettynä, paitsi alkkarit ja sukat ostan uutena.

Emme käytä vessapaperia vaan bideetä.

En käy ruokakaupassa enkä muutenkaan kaupoissa, vaan tilaan ruoat ruokapiirin kautta ja osan tutuilta tuottajilta suoraan.

[/quote] mielenkiintoista. Asutko yksin lasten kanssa? Oletko aina elänyt yhtä askeettisesti?

Vierailija
12/13 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin lasten kanssa. En ole elänyt aina näin. Mutta olen teini-iästä asti ollut ympäristötietoinen ja pohtinut sitä elämän tarkoitusta ja kulutusyhteiskunnan synnyttämiä vääristyneitä tarpeita ja kai joku 90-luvun alun uusiohippi tuli oltua. Nyt on tietty se pahin paasausvaihe ohi, enkä ole mitenkään uskonnollinen millekään aatteelle, kunhan vain pikkuhiljaa olen karsinut kamaa himasta ja kyllästynyt käymään ruokakaupassa ja hurahtanut vanhaan taloon ja pienimuotoiseen viljelyyn, omin käsin tekemisen terapeuttisuuteen ja mielekkyyteen. Ja oikeesti mua ahdistaa sotku ja epämääräisyys. On paljon helpompaa tulla toimeen pienemmällä tavaramäärällä ja käytännönläheisillä konsteilla. Lapset tietty välillä kaipaa kerrostaloon ja että olis yhtä monta hyllymetriä tilpehööriä kuin kavereilla, mutta toisaalta niiden kaverit taas huokailee aina että miten meillä on ihanasti kaikki. Mutta kuten sanoin, en ole liian tarkka - käyn välillä syömässä ravintoloissa, käytän nettiä ihan liian paljon (se on aikasyöppö ja tämä on seuraavana listalla poistumassa ainakin omasta arjestani), saatan ostaa kirpparilta jonkun ihan tarpeettoman esineen vain koska huvitti. Mutta esim. käydessäni äitini luona on se aina ihmeellistä miten yli 60v ihmiselle on kertynyt niin helkkaristi tavaraa (ja äitini kuluttaa ns. tietoisesti eli ostaa käsityöläisiltä ja luomua jne, mutta sen varjolla hän kuluttaa ihan käsittämättömästi kaikenmaailman ekoturhakkeisiin).

Vierailija
13/13 |
23.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään. Ainoa tuolini hajosi eilen, ja tätä kirjoitan nyt seisaaltaan kahvikupposen ääressä...