Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vanhemmilla oikeus lukea lasten tilejä?

Vierailija
21.04.2015 |

Minua on pitkään mietityttänyt seuraava asia. Meillä on kolme alaikäistä lasta, joilla on tilejä esim Whatsapissa, Facebookissa ja Ask.fm;ssä. Olen monesti miettinyt, että mitä ne tekevät esimerkiksi Whatsapin ryhmissä. En kuuluu näihin ryhmiin ehkä näe keskusteluja. En tiedä kiroilevatko, en usko että kiusaavat. Mutta lapset eivät halua näyttää keskusteluja minulle eikä se toisaalta ehkä olekaan hyvä, että vanhemmat kyttäävät mitä sielä puhutaan. Pitäisikö joskus kuitenkin vaatia että voi vilkaista keskusteluja? Kun en yhtää tiedä mitä on meneillään.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lapsiltasi! Suurimmilta osin nuo keskustelut ovat teinillä ihan turhanpäivästä pölinää. Kyllä meillä teini kertoo sisällöstä pyydettäessä ja näyttää viestejä. 

Vierailija
2/4 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 13:36"]

Minua on pitkään mietityttänyt seuraava asia. Meillä on kolme alaikäistä lasta, joilla on tilejä esim Whatsapissa, Facebookissa ja Ask.fm;ssä. Olen monesti miettinyt, että mitä ne tekevät esimerkiksi Whatsapin ryhmissä. En kuuluu näihin ryhmiin ehkä näe keskusteluja. En tiedä kiroilevatko, en usko että kiusaavat. Mutta lapset eivät halua näyttää keskusteluja minulle eikä se toisaalta ehkä olekaan hyvä, että vanhemmat kyttäävät mitä sielä puhutaan. Pitäisikö joskus kuitenkin vaatia että voi vilkaista keskusteluja? Kun en yhtää tiedä mitä on meneillään.

[/quote]

Hei!

Hyvä kysymys, jota varmaan kaikki vanhemmat joutuvat tänäpäivänä miettimään. Kirjesalaisuus koskee myös puhelimen ja netin kautta tapahtuvaa viestintää. Eli tätä voisi verrata toisen kirjeen avaamiseen tai esimerkiksi päiväkirjan lukemiseen, mikä on kyseenalaista. 

Asia kuitenkin riippuu myös lapsen iästä, kehitystahosta sekä siitä, onko herännyt vakava huoli, että lapseen esimerkiksi kohdistuu kaltoinkohtelua jonkun viestittelijän taholta. Ensisijaisesti kannattaa olla keskusteluyhteys omaan lapseen, kysyä suoraan, jos on huoli, että hänellä ei ole kaikki kunnossa.

Nettipoliisi Fobba on kirjoittanut asiasta mielestäni erittäin hyvin, tässä linkki hänen blogikirjoitukseensa noin vuoden takaa http://markofobbaforss.puheenvuoro.uusisuomi.fi/164816-saako-vanhempi-lukea-lapsensa-someviestit

Ystävällisin terveisin Terhi/Rikosuhripäivystys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ikävää, jos vanhemmat säännöllisesti kurkkivat lapsen tileille. Eikö se ole vähän kuin kirjeenvaihtoa? Jos kaikki vanhemmat siellä vakoilevat ja lapset tietävät tämän, keskustelu loppuu ja he siirtyvät muualle. Esimerkiksi erään luokkakaverin äiti on kommentoinut toisten lasten Whatsap-viestejä ja heidän sanamuotojaan siellä.

Vierailija
4/4 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sellainen toisaalta-toisaalta asia. Nämä koululaisten Whatsapp- ym. keskustelut helposti lähtevät käsistä ja muuttuvat joko avoimeksi tai piilokiusaamiseksi ja syrjinnäksi. Sen takia niissä olisi hyvä olla jonkinlaista valvontaa.

Itse seurailen lasten nettikäyttäytymistä pääasiassa vain keskustelemalla ja kyselemällä. Joskus lapsi on itse näyttänyt jotakin mieltään vaivaavaa keskustelua minulle ja on yhdessä mietitty miten toimitaan.