Hampaan lankaaminen sattuu
Hei!
Pesen ja lankaan hampaani säännöllisesti. Nyt kuitenkin parin päivän aikana vasemmalla ja alhaalla olevan poskihampaan toisen puolen lankaaminen on muuttunut ikäväksi. Kun osun langalla pelkkään hampaaseen, kaikki on ok, mutta kun pääsen alas ikenen luokse, tulee jomotusta. Tämä jomotus kestää jonkin aikaa, mutta helpottaa hampaan ientä hieromalla. Mitään muita oireita ei ole. Ei ole koskaan ennen ollut tällaista.
Mulla on purentakiskot ja niitä käytän joka yö. Nyt purentalihakset ovat aika jumissa, joten ainakin tuon ongelmaisen hampaan ylähampaat ovat vähän jumissa. Tämä alahammas on myös vähän koholla eli ottaa heti vastaan kun ylähampaat osuvat siihen.
Kävin vähän alle vuosi sitten hammaslääkärissä ja kaikki oli muuten hyvin, paitsi hampaissa oli hammaskiveä, jota en ole vieläkään saanut käytyä poistattamassa.
Onkohan tuolla nyt reikä vai mitä tapahtuu? Onko jollain ollut samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (15)
Jos se hammas on kosketusarka, niin on mahdollista, että juuressa on mätää. Pyydä hammaslääkäriä kuvaamaan se, niin selviää onko siitä kysymys.
Ientulehdus on toinen vaihtoehto. Älä lankaa, jos sattuu, kokeile hammastikkua.
Vierailija kirjoitti:
Jos se hammas on kosketusarka, niin on mahdollista, että juuressa on mätää. Pyydä hammaslääkäriä kuvaamaan se, niin selviää onko siitä kysymys.
Ientulehdus on toinen vaihtoehto. Älä lankaa, jos sattuu, kokeile hammastikkua.
Hammas ei ole kosketusarka, se ei vihlo tai ole herkkä kuumalle tai kylmälle.
Ientulehdus sen hammaskiven vuoksi. Varaa aika suuhygienistille.
Tuleeko verta harjatessa tai langatessa?
Tilda ensimmäiseksi se hammashygienisti ja käyt positattamassa hammaskiven.
Minulle on opetettu erilaisia Tapsa riippuen onko kuka opastamassa…erilaisia hammaslääkärien jasuhyfienietien ohjeita….
Hammastikku. Joka ilta 8 x eestaas joka väli. Se hieroo myös ikeniä. Minusta paras tikku on tuo kuminen oranssi. Itsellä on ahtaat hammasvälit. Hammaslankaa ei minulla ole toiminut ientulehdukseen. Kapea puinen tikku on ollut myöshyvä. Muistaakseni Pirkka.
Ien voitolla tulehtunut, jos se on arka. Kokeile tikkua. Tai sitten annat sen olle jonkin aikaa.. voihan olla ärtynyt muuten.
Mutta mene sinne hammaskiven poistoon nyt ensin. Siellä saat myös tuohon ikeneen vinkkejä.
Tulehdus! Ota hammasväliharjat käyttöön. Älä pelkää kipua vaan harjaa vaikka verta tulisi. Menee muutamassa päivässä ohi. Älä silti liian rajusti ettei mene pahasti ikenet hajalle.
Vierailija kirjoitti:
Harjatessa ei tule, mutta langatessa välillä. Voiko siis tuo hammaskivi olla myös noiden hampaiden välissä?
Vierailija kirjoitti:
Tilda ensimmäiseksi se hammashygienisti ja käyt positattamassa hammaskiven.
Minulle on opetettu erilaisia Tapsa riippuen onko kuka opastamassa…erilaisia hammaslääkärien jasuhyfienietien ohjeita….
Hammastikku. Joka ilta 8 x eestaas joka väli. Se hieroo myös ikeniä. Minusta paras tikku on tuo kuminen oranssi. Itsellä on ahtaat hammasvälit. Hammaslankaa ei minulla ole toiminut ientulehdukseen. Kapea puinen tikku on ollut myöshyvä. Muistaakseni Pirkka.Ien voitolla tulehtunut, jos se on arka. Kokeile tikkua. Tai sitten annat sen olle jonkin aikaa.. voihan olla ärtynyt muuten.
Mutta mene sinne hammaskiven poistoon nyt ensin. Siellä saat myös tuohon ikeneen vinkkejä.
Mulla kanssa ahtaat hammasvälit, joten siksi olen käyttänyt hammaslankaa. Täytyy testata tuota tikkua, ainakin puinen löytyy kotoa. Jännä, että tuota hammaskiveä tulee sitten myös tuonne hampaiden väleihin. Tai kipu mulla on tuossa hampaiden välissä, enemmän kuitenkin kielen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Tulehdus! Ota hammasväliharjat käyttöön. Älä pelkää kipua vaan harjaa vaikka verta tulisi. Menee muutamassa päivässä ohi. Älä silti liian rajusti ettei mene pahasti ikenet hajalle.
Täytyy testata myös harjaa. Nyt olen vain langannut. Juuri lankasin ja jyskytti taas siinä hetkessä, mutta nyt taas helpottanut. Verta tulee harvoin ja silloinkin vain vähän. Oon langannut nyt paremmin parin päivän ajan eikä ole helpottanut. Toivotaan, että tikulla tai väliharjalla helpottaa.
Hermostunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjatessa ei tule, mutta langatessa välillä. Voiko siis tuo hammaskivi olla myös noiden hampaiden välissä?
Tietenkin. Ja ikenen alla hampaan juuressakin asti, jos on oikein paha tilanne. Sieltä se vähitellen irrottaa sun hammasta.
Mene poistattamaan se nyt vaan. Saa muuten pahaa tuhoa aikaan. Reiät on ihan yks hailee hammaskiven rinnalla.
Minulla on ollut jo kymmenen vuotta yhdessä hampaassa "hermo pinnassa". Hammaslääkäri ei osannut tehdä sille mitään. Sen tunnistaa ainoastaan kun lanka osuu tuohon kohtaan, ikenen ja hampaan liittymäkohdassa hammasvälissä.
Jos sinulla on sama vaiva, ole huoleti.
Vierailija kirjoitti:
Hermostunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Ja ikenen alla hampaan juuressakin asti, jos on oikein paha tilanne. Sieltä se vähitellen irrottaa sun hammasta.
Mene poistattamaan se nyt vaan. Saa muuten pahaa tuhoa aikaan. Reiät on ihan yks hailee hammaskiven rinnalla.
Joo, varaan kyllä ehdottomasti ajan suuhygienistille :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut jo kymmenen vuotta yhdessä hampaassa "hermo pinnassa". Hammaslääkäri ei osannut tehdä sille mitään. Sen tunnistaa ainoastaan kun lanka osuu tuohon kohtaan, ikenen ja hampaan liittymäkohdassa hammasvälissä.
Mulla ei ole ennen tämä kohta ollut kipeä, joten siksi huolestuttaa. Mutta pitää varata aika sinne suuhygienistille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ennen tämä kohta ollut kipeä, joten siksi huolestuttaa. Mutta pitää varata aika sinne suuhygienistille :)
Niin, yhtäkkiä se taisi minullakin alkaa, osoittautui lopulta harmittomaksi. Tottakai kannattaa hakea asiaan ammattilaisen mielipide, hammastarkastus tai suuhygienisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, yhtäkkiä se taisi minullakin alkaa, osoittautui lopulta harmittomaksi. Tottakai kannattaa hakea asiaan ammattilaisen mielipide, hammastarkastus tai suuhygienisti.
Oliko sulla sitten muita oireita tämän kanssa, esim hammassärkyä tai sen sellaista?
Poistata hammaskivi.
Sinulla voi olla ientulehdus?