Mitä hyväntekeväisyyttä tai hyviä tekojasi salaat muilta?
Salaan lähes kaiken hyväntekeväisyyteni, kyynisten pilkan takia. Tiedän kuitenkin, että on muitakin. Yksi muoto hyväntekeväisyyttä on erityisen haastava ja yleisesti halveksitty: se että ei ota vastaan kaikkia yhteiskunnan tukia mihin olisi oikeutettu. Minulla on eräs vaiva, johon saa ilmaisia apuvälineitä. Tiedän kuitenkin, että on paljon vaikeammassa asemassa olevia tarvitsevia, kunnan määrärahat on rajalliset ja loppuvat aina kesken, ja minä voin maksaa itsekin sen apuvälineen. Siispä en hae sitä. En kerro asiasta, kun kaikki pitäisivät hulluna ja naivina. Minusta siitä tulee kunniallinen olo. Ja toinen syy on se, että olen kyllä todella paljon niitä tukia ja apua tarvinnutkin, koska minulla oli vakava sairaus joskus.
Toinen hyväntekeväisyys, jota harjoitan on uskonnollisen polkuni muodostaman yhteisön tukeminen rahallisesti noin 100 eurolla kk. Muualla maailmassahan tämä on aivan tavallista, mutta tätäkään en koe voivani kertoa kenellekään, koska pidettäisiin aivovajaana. Olen ihan tavallisessa yksityisen sektorin haastavassa työssä, joten minulla on varaa laittaa rahaa tarkoituksiin, jotka koen tärkeiksi.
Kerran myös lahjoitin nukkuvalle asunnottomalle rahaa laittamalla setelin hänelle viereen. Heräsi siinä sitten, kun olin jo kävelemässä pois. Oli jouluaika ja sain siitä joulumielen. Enpä sitäkään kellekään kertonut, olisin kokenut itseni kehuskelijaksi.
Rukoilen ihmisten puolesta joskus näiden tietämättä.
Olen vanhempaa sukupolvea N49. Ehkä siksi en osaa repostella tällaisilla facebookissa tms. Pitäisikö?
Nyt halusin kertoa tämän siksi, että haluaisin luoda positiivisen keskusteluketjun, jossa ihmiset jakavat salaisia hyviä tekoja.
Äänestän persuja, enkä ole siitä kylillä huudellut.