Milloin gynelle?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Kun on tarvetta ehkäisylle? Tai kuukautisongelmia?
Ei ehkäisyn takia tarvitse gynelle mennä. En ole käynyt ikinä ja yli 20v syönyt pillereitä.
Jos on jotain tarvetta. Papa - kokeet voi hoitaa muutenkin. Itse olen käynyt kierukan laitossa ja poistossa. Viimeksi kävin, kun jäi seulonta papassa käymättä, mutta gyne ei suostunut papaa ottaan, kun edellisestä oli vain kolme vuotta. Viisi vuotta väliä kuulemma riittää. No ultrattiin ja kaikki ok. Ensi keväänä kierukan vaihto ja se Papa.
Itse maksan yksityiselle, kun sinne pääsee milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkäisyn takia tarvitse gynelle mennä. En ole käynyt ikinä ja yli 20v syönyt pillereitä.
No mistäs ne pillerit sitten on tulleet?
t. eri
Yleislääkäri voi määrätä e-pillerit. Papa-kokeet tehdään seulontatesteinä ja niihin tulee kutsu. Minä kävin gynellä tietyn ongelman takia noin 30-vuotiaana ja ongelma hoidettiin. Seuraavan kerran kävin noin 50-vuotiaana vaihdevuosioireiden takia. Molemmilla kerroilla gynekologi sanoi, ettei ole syytä käydä missään vuositarkistuksissa, jos ei ole vaivoja eli varmuuden vuoksi ei tarvitse tulla, vaan sitten vasta, jos on vaivoja. Enhän minä kuvauta säännöllistesti keuhkojanikaan enkä päätänikään. En myöskään ole koskaan käynyt koskaan varmuuden vuoksi kolonoskopiassa.
Ei sinne tarvitse mennä, jollei ole jotain vaivaa tai jokin huoleta. Ehkäisyn voi myös hankkia sitä kautta sitten, kun sille tulee tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ehkäisyneuvolasta. Siellä myös otetaan papa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Gyne on erikoislääkäri.
Kaikki sisätutkimusta tekevät ja/tai pillereitä määräävät lääkärit eivät ole gynekologeja.
En tiedä. En ole käynyt ikinä.
N40