Moraali.
Laskeskelinpa tässä juuri, että 16 centin viivästyskorko kasvoi laskussa korkoa 3233% 5 euron huomatuskulun takia. Mun mielestä tämä moraalitonta sanoi, joku mitä tahansa. Toki tämä olisi ollut estettävissä, jos olisin soittanut ja kysynyt, paljonko korkoa on tullut ja lisännyt tämän maksettavaan maksuun. Mutta siinä tapauksessa, että se olisi siitä ollut kiinni voisi kysyä onko inhimillisyydelle ja erehtyväisyydelle sijaa. Kantapään kautta toki opitaan asioita, mutta pitääkö sen aina olla pois tavalliselta ihmiseltä. Ja eniten tässä vtuttaa, kun on näitä maksuja tullu muutamat jo vuodessa. Pieniä summia, mutta silti suuria. Tulee myös mieleen, kun tuli laki ylisuurista koroista, niin yritetäänkö tällä korvata se menetys.
Kommentit (3)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 12:19"]
Laskeskelinpa tässä juuri, että 16 centin viivästyskorko kasvoi laskussa korkoa 3233% 5 euron huomatuskulun takia. Mun mielestä tämä moraalitonta sanoi, joku mitä tahansa. Toki tämä olisi ollut estettävissä, jos olisin soittanut ja kysynyt, paljonko korkoa on tullut ja lisännyt tämän maksettavaan maksuun. Mutta siinä tapauksessa, että se olisi siitä ollut kiinni voisi kysyä onko inhimillisyydelle ja erehtyväisyydelle sijaa. Kantapään kautta toki opitaan asioita, mutta pitääkö sen aina olla pois tavalliselta ihmiseltä. Ja eniten tässä vtuttaa, kun on näitä maksuja tullu muutamat jo vuodessa. Pieniä summia, mutta silti suuria. Tulee myös mieleen, kun tuli laki ylisuurista koroista, niin yritetäänkö tällä korvata se menetys.
[/quote]
Mitä moraalitonta tuossa on? Paitsi oma toimintasi tietty.
Tuosta 16 sentistä tuli jollekin ylimääräistä työtä. Ja se Suomessa maksaa.
Ei se maksuhuomautuksen lähettäminenkään ole yrittäjälle ilmaista puuhaa. Postimaksu on nykyään euron, ja siihen sitten paperi, kirjekuori ja muste päälle. Niin, ja tietysti se työaika, joka yrittäjältä menee muistutuksen tulostamiseen ja lähettämiseen.
Maksaisitte vain ne laskut ajallanne, niin pääsisitte helpommalla. Tai itse asiassa jos tätä huomautuskuluasiaa ajatellaan, ei edes tarvitse maksaa tarkalleen ajallaan - maksumuistutuksenhan saa lähettää vasta siinä vaiheessa, kun lasku on kaksi viikkoa myöhässä.
Juu no isommilla yrityksella on automaattlaskutus. Ei maksa niille juuri mitään. Mulle on käynyt niin, että joku lasku on mennyt jopa vahingossa perintöyhtiölle, vaikka olin maksanut samalle yritykselle lukuisia saman arvoisia laskuja, jotka olivat tulleet tuon jälkeen. Automaattilaskutus ei tarkastele laskutushistoriaa lainkaan. Jätin pidemmällä lomalla epäluotettavaksi osoittautuneen henkilön huolehtimaan raha asioistani.