Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä annatte lapsien leikkiä yksin ulkona?

Vierailija
17.04.2015 |

Omassa pihassa, leikkipuistossa ym. Olettaen että on rauhallinen asuinalue, mutta kuitenkin joutuu vähän väistämään autoja ja matkalla/vieressä on oja ja lampi.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te äidit teette sitten sen aikaa, kun lapsi ulkoilee yksin? Kun monen selitys on se näköyhteys, niin oletteko siis koko ajan siinä ikkunan luona vahtimassa?

Vierailija
2/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhistuneena näitä luen. Viisivuotias jo opettelemassa itsenäisyyttä, kolmevuotiaat yksin pihalla. Ihme että suurin osa suomalaislapsista kuitenkin säilyy hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan alle eskari-ikäisen.

Vierailija
4/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla yksin?

Neljä viisi vuotiaana lapset ulkonakin ovat leikkineet välillä yksin, mutta eivät oikein vieläkään ulkoile yksin. Vanhempi nyt tolalla.

Vierailija
5/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä eskari ikäinen on yksin tai siis yleensä kavereiden kanssa tuossa kerrostalon pihalla. En kyllä tajua miksei tämän ikäinen voisi harjoitella ulkona olemista?

Vierailija
6/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi lapsi ja en antanut yksin olla kun vasta 6v omalla pihalla. Katsoin moneen kertaan ikkunasta. Maaseudulla kun lomailimme ja siellä iso järvi lähellä niin en antanut edes oman äitini olla lapsen kanssa pihalla kaksin. Eikä olis tullut mieleenkään että 4 v olisi yksin pihalla. Mulla ei ollut silloin mitään niin tärkeää että lapsi olisi ollyt yksin pihalla.

Vierailija
7/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4-vuotias saa olla kaverin kanssa pihalla. Meillä turvallinen sisäpiha okt-alueella, ei veistöjä eikä liikennettä. On rauhallista ja harkitsevaa sorttia. Isoveli ei olisi saanut olla tuossa iässä, paljon arvaamattomampi.  Usein olen itse myös pihalla, mutta joskus kaveri tulee hakemaan vaikka kun on ruuanlaitto kesken tai muut lapset eivät halua lähteä ulos. Meillä on pienempiäkin joten en aina voi alkaa pukemaan kaikkia pihalle. Toisaalta haluan että lapsi saa ulkoilla aina halutessaan.

Vierailija
8/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole antanut tämän 4v 2kk leikkiä yksin pihalla. Välillä saa mennä edeltä hiekkalaatikolle / odottaa hiekkiksellä jos haen jotain (juosten) kotoa (tässä menee siis oikeasti 1-2min). Näin n. 3.5v saakka, silloin kysyi ensi kertaa voiko odottaa. Tottelevainen ja varovainen lapsi on, ehkä saa ensi keväällä kokeilla yksin ulkoilua pihalla jos haluaa. Eli vähän reilu 5v. Intuitiolla mennään.

Vierailija
9/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 21:10"]No en ole antanut tämän 4v 2kk leikkiä yksin pihalla. Välillä saa mennä edeltä hiekkalaatikolle / odottaa hiekkiksellä jos haen jotain (juosten) kotoa (tässä menee siis oikeasti 1-2min). Näin n. 3.5v saakka, silloin kysyi ensi kertaa voiko odottaa. Tottelevainen ja varovainen lapsi on, ehkä saa ensi keväällä kokeilla yksin ulkoilua pihalla jos haluaa. Eli vähän reilu 5v. Intuitiolla mennään.
[/quote]
Asumme siis kerrostalossa, piha on suojaisa eikä isoja teitä ole. Pihalle ajaa toisinaan autot, naapurit hitaasti mutta joskus joku dhln pakettiauto oikein kaahaa! Silloin vähän kylmää..

Vierailija
10/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v on leikkinyt yksin pihalla. Meillä iso takapiha joka päättyy peltoon. Naapurilla samoin. Meillä isot ikkunat takapihalle ja ovi terassille. Ääneet kuulu sisälle.
Naapurin lapsen kanssa ovat leikkineet meidän ja heidän pihalla kaksistaan. Tie rauhallinen, mutta tietävät että vain takapihalla leikitään. Tuleehan sitä silti kurkittua missä menevät. Kesällä tietty itsekkin paljon ulkona ja takaovi auki. Vesistöjä ei ole lähistöllä.

Vierailija
11/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:29"]Asutaan kerrostalossa. Pihalle näkee suoraan, suojaisa sisäpiha eli siitä ei pääse kuin rappuun. 5-vuotiaasta on saanut olla yksin, mutta pihalla ei ole koskaan muita ihmisiä joten eipä lapsi siellä ole viihtynyt kuin max 5 minuuttia kerrallaan. Menee semmoiseksi sisälle ulos ramppaamiseksi.

Meillä on mökki saaressa. Mökin ovesta katsottuna ranta on 30 metrin päässä. Siellä ulkoillessa lapsella on aina kunnolliset pelastusliivit päällä. Minulle on monet sanoneet että olen yli hysteerinen mutta mielestäni en ole. Lapsi pukee ne pelastusliivit kun menee ulos. 

Siihen veteen molskahtimiseen riittäisi että aikuinen kävisi huussissa.
[/quote]
Meillä oli lapsena AINA liivit päällä kun liikuimme veden äärellä. Samaa olen toteuttanut pojallani. Kerran olen itse molskahtanut laiturilta kalastaessa haavillani (ehkä 5-6v?), kerran pikkusisko joka puuhasi samaa minun kanssani (hän ehkä 3v ja minä 9v)

Vierailija
12/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:30"]Mitä te äidit teette sitten sen aikaa, kun lapsi ulkoilee yksin? Kun monen selitys on se näköyhteys, niin oletteko siis koko ajan siinä ikkunan luona vahtimassa?
[/quote]

Meillä olohuoneesta näkee suunnilleen koko takapihan.

Vierailija
13/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 13:29"]Asutaan kerrostalossa. Pihalle näkee suoraan, suojaisa sisäpiha eli siitä ei pääse kuin rappuun. 5-vuotiaasta on saanut olla yksin, mutta pihalla ei ole koskaan muita ihmisiä joten eipä lapsi siellä ole viihtynyt kuin max 5 minuuttia kerrallaan. Menee semmoiseksi sisälle ulos ramppaamiseksi.

Meillä on mökki saaressa. Mökin ovesta katsottuna ranta on 30 metrin päässä. Siellä ulkoillessa lapsella on aina kunnolliset pelastusliivit päällä. Minulle on monet sanoneet että olen yli hysteerinen mutta mielestäni en ole. Lapsi pukee ne pelastusliivit kun menee ulos. 

Siihen veteen molskahtimiseen riittäisi että aikuinen kävisi huussissa.
[/quote]
Meillä oli lapsena AINA liivit päällä kun liikuimme veden äärellä. Samaa olen toteuttanut pojallani. Kerran olen itse molskahtanut laiturilta kalastaessa haavillani (ehkä 5-6v?), kerran pikkusisko joka puuhasi samaa minun kanssani (hän ehkä 3v ja minä 9v)
[/quote]
Ja mieheni tippui 1 vuotiaana mökin laiturilta vaikka aikuisia oli vieressä. Upposi muuten kuin kivi pohjaan ja joku hänet sieltä sukelsi. En pidä hätävarjeluna pitää lapsilla liivejä vesistöjen äärellä. Aivan normaali käytäntö kun mekin veneilty.

Vierailija
14/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v ja 4,5v menevät kahdestaan naapuriin ja ovat omassa pihassa. Ei vesistöjä lähellä. Hyvin rauhallinen naapurusto, vanhoja omakotitaloja. Esikoinen toki saa kulkea yksin jo kauemmaksikin.

Vierailija
15/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v osaa jo uida. On osannut pitkään. Kannattaa käydä pienten kanssa paljon uimassa niin oppivat nopeasti uimaan, ei tarvi hysteerisenä liivit päällä kulkea. Ja tämä ei tarkoita sitä että pienen lapsen voi jättää vahtimatta.

Vierailija
16/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla etupihalla on alle neljävuotias ollut yksin, hyvin rauhallinen alue, mutta vesistö lähellä. Pidän ikkunaa auki talvellakin ja etuovea naksauksella. En lähde niin kauas, ettenkö kuulisi äänen pihalta. Suurimman osan aikaa 95% katselen ikkunasta puuhailuja. On erittäin luotettava lapsi, ei ikinä hölmöile ja ajattelee asiat itse. Varoo autojakin paremmin kuin vanhemmat lapset. Hyppää vaikka pikkusiskonsa päälle, jottei sisko ryntäisi vahingossakaan auton alle. Suurinta osaa lapsia en kyllä päästäisi itsekseen ulos noin nuorena, mutta omani rauhallisin, jonka olen tavannut. Uimarannalla ei mene yksin laiturille, ei säntäile julkisilla paikoilla jne.

Vierailija
17/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:51"]Kauhistuneena näitä luen. Viisivuotias jo opettelemassa itsenäisyyttä, kolmevuotiaat yksin pihalla. Ihme että suurin osa suomalaislapsista kuitenkin säilyy hengissä.
[/quote]

Asut varmaan kerrostalossa jossain suuressa kaupungissa? Pikkukaupungin rauhallisella omakotitaloalueella asia on vähän eri. En näe mitään syytä miksei 5v voisi olla yksin ulkona, jos haluaa. Miten villejä lapsia teillä oikein on?

Vierailija
18/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7v (syksyllä koulun aloittava) on nyt noin kuukauden ajan saanut liikkua pihasta läheiseen leikkipuistoon tai lähellä asuvan (mutta kadunylityksen sisältävän) kaverin luo. Omassa pihassa saanut yksin ulkoilla 5vuotiaana.
Nyt 4v pikkuveli on saanut jo 3,5v ulkoilla omassa pihassa isoveljen kanssa (sivusilmällä valvottuna kyllä, pitää näkyä ikkunasta), nyt ihan viimeaikoina yksinkin pieniä hetkiä, esim sen aikaa kun puen vauvan ja tulen sitten vauvan kanssa perästä.
Meillä Okt rauhallisella taajama-alueella, ei vesistöjä lähellä eikä kovin vilkasta tietä edes. Junarata kyllä noin 300m päässä, se kyllä pelottaa. Mutta on siitä puhuttu kyllä miksi sinne ei saa mennä.

Vierailija
19/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 21:19"]Meidän 5v osaa jo uida. On osannut pitkään. Kannattaa käydä pienten kanssa paljon uimassa niin oppivat nopeasti uimaan, ei tarvi hysteerisenä liivit päällä kulkea. Ja tämä ei tarkoita sitä että pienen lapsen voi jättää vahtimatta.
[/quote]
Kyllä me uimataitoisinakin pidettiin liivit päällä saaristossa. Miksi ei? Sitä voi vaikka lyödä päänsä ja upota. Ainakin kelluu sitten, vaikkakin tajuttomana. Mutta joo, meillä ihan normaalia kun veneiltiin paljon.

Vierailija
20/68 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä antaisin 7-vuotiaana olla yksin muualla kun omalla pihalla. Mut yksin omalla pihalla 5-vuotiaana aikaisintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä