Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosituksia hyväntekeväisyyskohteesta kirkon "tilalle"

Vierailija
30.12.2021 |

Erosin vuosien jahkailun ja pohdiskelun jälkeen kirkosta. Olen ajatellut kirkkoon kuulumisen eräänlaisena "hyväntekeväisyytenä", kun en kirkon palveluja juuri käytä.

Haluan jatkossa laittaa tukea jotain järkevää ja oikeasti auttavaa kohdetta näillä liikenevillä satasella. Tähän mennessä olen osallistunut lisäksi yksittäisiin keräyksiin. Mitä kohdetta suosittelette ja mille taholle? Kummilapsitoimintaa tai jotain muuta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unicef

Vierailija
2/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan myös kirkosta eroamisen jälkeen jouluisin "omat aneet" hyväntekeväisyyteen. Vaihtelen kohteita vuosittain. Kohteina esim. Plan, Unicef, SPR, WWF, Suomen luonnonsuojeluliitto, Eläinsuojeluyhdistys ja Naisten Pankki. En osaa suositella mitään tiettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta monessa kirjoitti:

Mä maksan myös kirkosta eroamisen jälkeen jouluisin "omat aneet" hyväntekeväisyyteen. Vaihtelen kohteita vuosittain. Kohteina esim. Plan, Unicef, SPR, WWF, Suomen luonnonsuojeluliitto, Eläinsuojeluyhdistys ja Naisten Pankki. En osaa suositella mitään tiettyä.

Kiitos kommentista, kuulostaa hyvältä tämäkin!

Mietin tässä, että onko esim. joku jatkuva kummitoiminta erityisen hyödyllistä vai ennemmin juuri kertalahjoitukset eri kohteisiin. Toisaalta vaikuttaa, että kummitoiminnassa on reilusti kulujakin, mm. kummeille tiedottamiset jne.

-Ap

Vierailija
4/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa Lapset, lastenklinikoiden kummit ja syöpäsäätiö ovat olleet omia vakiokohteitani lahjoituksille.

Vierailija
5/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastakaa Lapset, lastenklinikoiden kummit ja syöpäsäätiö ovat olleet omia vakiokohteitani lahjoituksille.

Kiitos kommentista, Syöpäsäätiö ei olekaan tuttu, pitääpä tutkia.

-Ap

Vierailija
6/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläimistä välittää, niin kissojen tilanne on tällä hetkellä Suomessa tosi huonolla mallilla. :( Itse lahjoitin, jotta saavat hoidettua ja leikattua niitä.

Vierailija
7/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kansainväliset pumput (Unicef yms.) on siinä mielessä hankalia, että valtava määrä rahaa kuluu hallintoon. Tutkiskelin näitä kun etsin hyvää kohdetta, johon lahjoittaa jatkuvasti vähän. Pelastakaa lapset ja erityisesti kotimaan lasten  auttaminen tuntui sopivimmalta.

Vierailija
8/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava päätös, onneksi olkoon! Mikä tahansa kohde on kustannustehokkaampi kuin kirkko, jolle maksamistasi veroista juuri mitään ei oikeasti käytetä hyväntekeväisyyteen, vaikka ihmiset niin luulevat.

Muita kohteita voisivat olla esim

Unicef

MLL

Spr

Naisten linja

Vierailija
9/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin isoihin järjestöihin ei kyllä kannata ihmeemmin rahaa laittaa, siitä on vielä vähemmän hyötyä kuin kirkolle maksamisesta. Jos rahalla haluaa tehdä konkreettista hyvää se kannattaa suunnata esimerkiksi Brother Christmasin kaltaisiin järjestöihin. Toinen paljon konkreettista hyvää tekevä taitaa olla Hope ry.

Vierailija
10/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kansainväliset pumput (Unicef yms.) on siinä mielessä hankalia, että valtava määrä rahaa kuluu hallintoon. Tutkiskelin näitä kun etsin hyvää kohdetta, johon lahjoittaa jatkuvasti vähän. Pelastakaa lapset ja erityisesti kotimaan lasten  auttaminen tuntui sopivimmalta.

Kiitos, mielelläni kuulen myös kriittisiä kommentteja eri kohteista.

Ap

Vierailija
11/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin isoihin järjestöihin ei kyllä kannata ihmeemmin rahaa laittaa, siitä on vielä vähemmän hyötyä kuin kirkolle maksamisesta. Jos rahalla haluaa tehdä konkreettista hyvää se kannattaa suunnata esimerkiksi Brother Christmasin kaltaisiin järjestöihin. Toinen paljon konkreettista hyvää tekevä taitaa olla Hope ry.

Voi olla, että kaikki isot järjestöt ei ole hyviä kohteita, mutta tuosta Brother Christmasista olen kyllä aika eri mieltä. Käsittääkseni tässä oli väärinkäytöksiäkin. Uskon, et toiminnan tulee olla siinä mielessä vähän laajempaa (ei pakko olla kv-järjestö), jotta asiat voidaan tehdä tehokkaasti. Avoimuutta ja läpinäkyvyyttä toivon itse myös.

-Ap

Vierailija
12/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin karsastan noita isoja. Lahjoitan kuukausittain paikalliselle pienelle eläinsuojeluyhdistykselle, joka auttaa pääsääntöisesti kissoja ja siilejä.

Lisäksi joulun tienoilla autan Pelastusarmeijaa. Olen itse aikoinaan saanut sieltä kaksi kertaa ruokaan lahjakortin, kun mistään muualta ei apua yhden lapsen yh:lle herunut.

Vierailija
13/13 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että kaikki isot järjestöt ei ole hyviä kohteita, mutta tuosta Brother Christmasista olen kyllä aika eri mieltä. Käsittääkseni tässä oli väärinkäytöksiäkin. Uskon, et toiminnan tulee olla siinä mielessä vähän laajempaa (ei pakko olla kv-järjestö), jotta asiat voidaan tehdä tehokkaasti. Avoimuutta ja läpinäkyvyyttä toivon itse myös.

-Ap

Brother Christmasista liikkeelle lähteneiden epämääräisten huhujen lähde on todellisuudessa näissä isoissa hyväntekeväisyysfirmoissa joita kismitti se että joku kykenee tekemään pienemmällä rahalla enemmän hyvää ja näyttämään sen että " hallinnollisia kuluja" ei tarvitse juurikaan olla.

Mutta hänet mainitsin vain esimerkkinä siitä että sen kaltaisille tekijöille kannattaa panostaa avunanto, joka pystyy näyttämään että mitä hyvää rahalla on tehty.