Työkavereita harmittavat saldovapaat
Olen ollut muutamana perjantaina saldovapaalla. Joka kerta työkavereitten reaktio on ollut kyräilyä, juoruilua ja naama mutrussa oloa. Hämmentää vaan, kun kaikilla on ihan samanlainen mahdollisuus pitää saldovapaita, eikä tämä pulju minun poissaolooni todellakaan kaadu, varsinkaan perjantaina kun on muutenkin hiljaisempaa. Miksi nämä ihmiset siis käyttäytyvät näin? Ja miten siis suhtautua tähän vapaitteni aiheuttamaan ynseyteen?
Kommentit (14)
Heillä on kyllä itselläänkin saldot plussalla, mutta silti heitä harmittaa. Voisiko johtua siitä, että olen suht uusi, kun olen ollut täällä töissä vasta puolisen vuotta.
ap
Ehkä oletkin niitä, jotka eivät ehdi tekemään töitään normaalin työajan puitteissa ja siksi "joutuvat" jatkuvasti tekemään ylimääräisiä tunteja.
Tällaiset työkaverit eivät yleensä osaa työtään tai ovat muuten vain laiskoja ja hitaita.
Tai sitten sinä olet se työntekijä joka ilmantuu työpaikalle klo 7 ja huo kahvia kaksi tuntia ennen kun aloittaa työt. Minulla oli semmoinen tykvaeri joka keräsi salotunteja lorvimalla työpaikalla monta tuntia viikossa. Jouduin aina tekemään kaikki työt kuitenkin, sitten pidettiin vapaata kun huvitti ja oikeasti taas tein kaikki työt.
Mutta jos oikeasti teet töitä ja keräät sillen itselleesi vapaata niin älä välitä kun muut kyräilee,
Mikä teillä on työtilanne? Onko teillä sovittu, että tunteja voi tehdä vapaasti varastoon ja pitää sitten vapaata vai onko saldovapaat tarkoitettu vain poikkeuksellisiin kiireisiin? Yleensä tarkoitus on, että työt tehdään normaalina työaikana, 5 päivää viikossa. Jos työkaverisi ajattelevat, että sinä notkut iltoja töissä kerätäksesi tunteja ja "lintsaat" sitten pitämällä saldovapaita, niin siinä voi olla yksi syy harmitukseen.
Meillä on liukuva työaika ja saldoa saa kerätä vapaasti. Niimpä teenkin aika usein tunteja plussalle ja jos on jokin reissu edessä niin pidän normilomapäivien lisäksi muutaman saldovapaan.
Mun työpaikalla ennen minua oli ollut tyyppi, joka oli kerännyt saldovapaita jäämällä ylitöihin. Myös silloin, kun mitään tärkeää tekemistä ei ollut. Eli oli jäänyt tekemään ynnämuuta-hommia jotta sai pitää perjantaisin vapaata. Eipä ollut kovin pitkään ollut. Mulle heti alussa sanottiin, että saldovapaita saa pitää melko vapaasti, kunhan on työtehtäviä mitä tehdä silloin kun tekee tunteja "varastoon". Olin vähän huuli pyöreenä, että eikai nyt kukaan huvikseen töihin jää jos ei ole tekemistä, mutta kuulemma oli tuo yksi ollut.
Nykyään ei niin hirveästi tarvitse murehtia saldovapaista, kun iso paha kiky tuli, näki ja voitti.
Meillä ei edes saa pitää kuin rajatun määrän saldovapaata, onneksi. Tutuksi on silti tullut muutaman työkaverin ''ylityöt''. Yhteistä heille kaikille on, että varsinaisia työtehtäviä ei ole ylitöiksi asti, taustalla on sitten joko hitaus, tai se että juna jolla halutaan tulla töihin, kulkee aikaisin, tai se, että odotellaan töissä myöhään poikakaveria tai jumpan alkamista, tai muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sinä olet se työntekijä joka ilmantuu työpaikalle klo 7 ja huo kahvia kaksi tuntia ennen kun aloittaa työt. Minulla oli semmoinen tykvaeri joka keräsi salotunteja lorvimalla työpaikalla monta tuntia viikossa. ,
Näitähän löytyy. On se kumma miten ihmisellä joka tulee 7.30 ja lähtee 15.30 (paitsi ennen lomia tai vapaapäiviä, jolloin lähdetään tottakai viimeistään kello 15) voi olla useamman päivän edestä saldoa, kun toinen tulee kello 8 ja lähtee 16 (mikä on myös työpaikan virallinen työaika) eikä saldoa kerry lainkaan.
Onneksi pääsin vapauteen työelämän ikeestä niin ei tarvitse enää murehtia omia tai toisten saldoja. Jessus sentään, olin jo unohtanut millaista naurettavaa teatteria, kyräilyä ja näennäistöiden tekoa työelämä olikaan :D
Meillä saa vaan hyvästä syystä pitää kiky vapaan silloin kun haluaa, kun ne yleensä kirjataan työlistaan ilman kyselyjä suoraan työvuorolistaan. Tuollaisia saldojuttuja ei meillä harrasteta, se on voi voi jos tekee ylimääräistä.
Meillä kukaan ei kyttäile toisten saldovapaita. Kaikilla sama mahdollisuus tehdä plussatunteja ja saada ne vapaana. Kaikilla on myös mahdollisuus etätöihin. Iso osa ei kumpaakaan mahdollisuutta halua käyttää, mutta asiasta ei silti ole tehty ongelmaa.
Mulle kerääntyy väkisinkin saldoa kun teen 8-16 työaikaa, puolen tunnin ruokatauolla joka on omaa aikaa. Työaikani on kuitenkin 36,75 t/vko. Toiset vetelehtii yli tunninkin ruokiksella päivittäin ja tulevat töihin tasan klo 8, ei ihme ettei tunteja kerry.
Niitä kismittää se, kun eivät itse viitsi tunteja plussan puolelle tehdä.