Minkä ikäisen voi päästää kaverin kanssa itsekseen uimahalliin?
Kolmasluokkalainen tyttö hinkuu uimaan ja itse en nyt halua mennä uimaan. Haluaa siis kaverin kanssa mennä. Minä veisin tytöt sinne ja hakisin. Minkä ikäisenä olette päästäneet itekseen uimahaliin?
Kommentit (17)
Osaako uida? Jos osaa hyvin ja tiedät, että käyttäytyy järkevästi niin päästä. Meillä on 3lk asti tyttö käyny kaverin kans uimassa. Osannu uida hyvin jo 2lk lähtien. Ja onhan siellä uimavahdit...
vähän arveluttaa päästää. En ole aiemmin päästänyt. Nyt hinkuu kun kaveri ollut kuulemma itsekseen uimassa. Osaa uida mutta oppi vasta 2- luokalla.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:00"]
No kuule, niissä uimahalleissa on säännöt joiden mukaan tietyn ikäisiä ei saa jättää yksin. Että silleen.
[/quote]
No mikähän tämä ikä on? Tällä on ainakin ohje, että uimataidottomia lapsia ei saa jättää yksin, eikä mitään ikärajaa.
Tä. Kyllä mä silloin lapsena kävin uimassa yksin. No Nykyäänhän vanhemmat kasvattaa tynnyrissä lapsensa
meidän 10 ja 12 v pojat ovat olleet kavereiden kanssa ilman aikuisia uimahallissa. ovat kyllä tosi hyviä uimareita. 8 v kuopusta en päästäisi vielä. jos sinusta tuntuu, ettet halua päästää, niin varmasti sinulla on siihen hyvä syy, esim just tuo ettei lapsi ole varma uimari. itse olen päästänyt lapset ilman aikuista silloin, kun olen ollut varma että he siellä pärjäävät.
Minä 2000-luvun alussa kävin ekaluokkalaisesta asti keskustan uimahallissa yksin kavereiden kanssa. Olimme tosin kaikki jo taitavia uimareita. Maalla asuttiin.
Meillä tyttö kävi tokaluokalla ekaa kertaa kavereiden kanssa keskenään. Osasi uida hyvin ja muutenkin tiedän että ovat fiksusti.
12-vuotias, joka osaa uida. Uimahallin valvojana työskentelevä tuttavani on monesti valitellut juuri sitä, että vanhemmat päästävät lapsensa liian pieninä yksin uimahalleihin ja uimarannoille.
Siis uimahallin tai -rannan valvoja eivät ole mitään lastenvahteja vaan pitävät järjestystä ja siisteyttä yllä ja auttavat jos tulee sairaskohtauksia tai muuta.
Minä kävin ainakin ekoja kertoja kahdestaan kaverin kanssa 4.luokalla. Kaverin äiti vei uimahallille ja tuli myöhemmin hakemaan. En näe mitään ongelmaa. Eri asia jos uimataidot ovat todella heikot.
muistan, että itse kävin kolmasluokkalaisena kaverin kanssa ja hyvin meni, ei ongelmaa. Nyt itsellä tokaluokkalainen, jonka uintitaito ei vielä niin hyvä, etten ehkä vielä ensi vuonna päästäisi. Mutta varmaan neljäsluokkalaisena jo voisi antaa mennä.
Meidän uimahallissa pitää suorittaa uintitesti. Se on vissiin iso allas päästä päähän. Jos siitä suoriutuu, saa mennä ilman aikuista.
Koulun uintitunnilla olivat tehneet tuota testiä mutta sen voi vanhemmat pyytää uintivalvojilta, jolloin valvoja tulee katsomaan lapsen suorituksen milloin tahansa kun ollaan yhdessä uimassa.
Siinä vaiheessa, kun olet käynyt itse heidän kanssaan riittävän monta kertaa yhdessä uimahallissa ja voit luottaa lasten pärjäämiseen niin pukuhuoneessa kuin uimahallissakin. (tai jos et tunne toista lasta, niin voit luottaa tämän vanhempien arviontikykyyn). Tottuneet uimarit selviävät itsenäisesti jo 7 vuotiaina, kun taas yleisiin uimahalleihin tottumaton lapsi voi olla pelokas vielä 11 vuotiaanakin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:26"]
Meidän uimahallissa pitää suorittaa uintitesti. Se on vissiin iso allas päästä päähän. Jos siitä suoriutuu, saa mennä ilman aikuista. Koulun uintitunnilla olivat tehneet tuota testiä mutta sen voi vanhemmat pyytää uintivalvojilta, jolloin valvoja tulee katsomaan lapsen suorituksen milloin tahansa kun ollaan yhdessä uimassa.
[/quote]
Suorittavatko kaikki uimahalliin ensimmäistä kertaa tulevat aikuiset testin myös?
No ei se ole pelkästään siitä uimataidosta kiinni. Täällä Helsingissä on sellasia uimahalleja, joissa parhaimpaan vapaa-aikaan on semmonen meno (lähinnä teini-ikää lähestyvät pojat, ja valitettavan usein vielä mamut pääosassa), että monella aikuisellakin on tekemistä jotta pärjää lastensa kanssa.
Että riippuu monesta asiasta. Hyvä uintitaito on nro 1., sen lisäksi täytyy olla varma, että lapsi osaa toimet pukuhuonessa, pesutiloissa jne.... ja lisäksi että on tarpeeksi varma ja rohkea toimimaan vieraiden parissa ja pärjäämään, esim. jos joku tulee pukuhuoneessa tai uimatiloissa häiritsemään. Jos hallissa on esim. liukumäki tai joku muu vastaava huvitteluväline, niiin yleensä siellä vähän isommat kiilaa ja häiriköi ja riehuu ja pienemmät on vaarassa tai ainakin heitä sorsitaan.
Ne uimavalvojat ei nimittäin todellakaan näe koko ajan joka hetki kaikkiin tiloihin, eikä kiireaikoina ehdi valvomaan läheskään kaikkea mitä hallissa tapahtuu.
Täällä stadis en päästäis yksin kun pariin vähän rauhallisempaan halliin 12 v tytön yksin (tai kaverin kanssa).
No kuule, niissä uimahalleissa on säännöt joiden mukaan tietyn ikäisiä ei saa jättää yksin. Että silleen.