Häpeäni
Minun häpeäni
Minun häpeäni asuu keittiön laatikossa. Siinä laatikossa, johon mieheni ja lapseni eivät koskaan katso.
Se piilottelee siellä, tärkeännäköisten papereiden alla, kangaspussiin käärittynä.
Häpeäni, jota vain minä voi hävetä, koska samalla se on suurin salaisuuteni.
Häpeäni on kooltaan aika pieni, mutta sielussani se mullistaa kokonsa koko vartaloni mittaiseksi. Valloittaa minut ja vie tilan. Joskus en voi ajatella mitään muuta, kuin häpeääni. Kaivaten ja vihaten.
Häpeäni on myös käytännöllinen. Se on muovinen, jottei se herättäisi kilinällään huomiota, ja kirkas, jotta se toimisi mahdollisimman nopeasti ja pienellä määrällä.
En pidä häpeästäni. Vaikka salaa rakastankin sitä.
Se saa minut jaksamaan. Nostamaan vielä kerran jalan toisen eteen, kun tuntuu että matka keittiöstä eteiseenkin on maratonin mittainen.
Se saa minut jaksamaan illalla tiskikoneneen täytön, ja pyykkien viikkauksen, lelujen keräämisen, pöydän pyyhkimisen..
..vai kuvittelenko vain?
Se saa minut jaksamaan iltasadun lukemisen. Luen monta sivua, innostuneena ja eläytyen.
..olenko tuo minä?
-
Häpeäni sai minut viikonloppuna lyömään miestäni. Kovaa. Onneksi ilman apuvälineitä. Keittiömmehän on täynnä vaikka mitä teräaseita.
Mustelma siitä silti jäi.
Lapset olivat onneksi nukkumassa, ja riita sen verran pieniääninen, etteivät naapuritkaan kai kiinnittäneet siihen sen kummempaa huomiota. Osaan jo huutaa kuiskaten.
Mutta se säikäytti minut myöhemmin niin pahasti, että jalat meinasivat lähteä alta. Minäkö väkivaltainen? En ole koskaan ollut. Ja minähän rakastan miestäni.
Tänään minä vien häpeäni pois.
Piilotettuna vaunujen kahvasta roikkuvaan pullopussiin, alimmaseksi. Ikään kuin haluaisin senkin häpeävän. Olemassaoloaan. Mutta eihän se voi tuntea mitään.
Kaikki tunteet ovat minussa. Viha, pelko, itseinho..
Ja Häpeä.
Mutta tänään minä sanon häpeälleni:
-Sinä et voi, etkä saa hallita minua enää. Luulin että olet ystäväni, mutta en usko sitä enää. Häivy elämästäni, ja anna minun jatkaa ilman sinua.
Gloominati
Kommentit (8)
Äitien alkoholismi ja väkivaltaisuus on tabu, jota yritetään vaientaa ja piilottaa. Siitä pitäisi puhua enemmän. Tuoda se julki, jotta jokainen siitä kärsivä uskaltaisi nousta esiin. Ettei kenenkään tarvitsisi pysyä piilossaan vain siksi, että kuvittelee olevansa ainoa.
Hieno kirjoitus. Paljon voimia selättää riippuvuus. Katso lasiasi ja miestäsi, he tarvitsevat sinua selvänä!
Muista että tuo häpeä hallitsee sinua vaikka veitkin sen pois. Hae siis apua jotta häpeä pysyy poissa elämästäsi. Yksin hyvin harva jaksaa taistella tuota häpeää vastaan.
(täytyy kehua että olet verbaalisesti lahjakas kirjoittaja)
Tsemppiä ja kaikkea hyvää jatkossa. On myös tukiryhmiä. Saattaisit tarvita sellaista?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:35"]
Siis lapsiasi :) ed.
[/quote]
Alkuperäinen muotoilusi oli myös kiinnostava.