En enää tänä jouluna kysellyt kummilasten lahjatoiveita. Syy: liikaa vaivaa
Aiempina jouluina olen aina kysellyt kaikkien viiden joululahjatoiveet. (Kouluikäisiä ovat kaikki).
Olen kyselyihini saanut aina (liiankin) tarkat vastaukset toiveista kuvien kera, mutta viime jouluna päätin, että on kyllä viimeinen kerta kun näen niin suurta vaivaa.
Toiveiden perässä jouduin mm. ajamaan ostoksille kolmena eri päivänä yhteensä 300 km, tilaamaan hirveän etsinnän jälkeen vielä kaksi lahjaa ulkomailta, ja säätämään sitten kuljetusfirmojen ja kotitoimitusten aikataulujen kanssa. Kalliiksikin tuli.
Tänä vuonna ostin kaikille n. 30 euron arvoiset lahjat 5 km päässä sijaitsevasta halpatavaratalosta. En tiedä mitä kummilapset tykkäsivät, mutta ajatus kai tärkein, ja kuitenkin sentäs muistin heitä...
Kommentit (15)
Ton ikäisille ostaisin itse vaan jotkut lahjakortit johonkin, saisi kelvata.
Mitä lasten vanhemmat sanoivat, kun aiempina vuosina mainitsit, että lahjatoiveet voisivat olla realistisemmassa hintaluokassa ja sellaisia, jotka olisi helposti hankittavissa? Itse ainakin toivoisin, että mulle kerrottaisiin, jos alakoululaiseni esittäisi ihan älyttömiä lahjatoiveita. Voisi sitten lapsen kanssa jutella, mitä on kohtuullista toivoa ja mitä ei
Vierailija kirjoitti:
Mitä lasten vanhemmat sanoivat, kun aiempina vuosina mainitsit, että lahjatoiveet voisivat olla realistisemmassa hintaluokassa ja sellaisia, jotka olisi helposti hankittavissa? Itse ainakin toivoisin, että mulle kerrottaisiin, jos alakoululaiseni esittäisi ihan älyttömiä lahjatoiveita. Voisi sitten lapsen kanssa jutella, mitä on kohtuullista toivoa ja mitä ei
No en maininnut.
Olisi ollut jotenkin aika noloa alkaa soitella ja valittaa kummilasten vanhemmille "teidän nico-petteri toivoi tämmöistä joka maksaa 80 € ja mun pitäis tilata se ulkomailta/ajaa naapurikaupunkiin sitä hakemaan."
Kehtaisitko oikeasti itse soittaa moista?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ton ikäisille ostaisin itse vaan jotkut lahjakortit johonkin, saisi kelvata.
Kukaan viitti mitään lahjakortteja nykyään käytellä, etenkään jos ei oo mieleinen liike. Kylmästi vaan käteistä.
Kyllä minä olen toistaiseksi yrittänyt muistaa kysyä kummilasteni toiveita ja haaveita mutta kumpaakaan en ole joka kerta ottanut käskynä, joka minun olisi ehdottomasti täytettävä ja toteutettava vain siksi, että olen kummi, joka yrittää välittää ja huomioida ja arvotaa heidän toivetaan ja haaveitaan. - Esimerkiksi minun oli myönnettävä, että minulla ei taida olla niin paljon rahaa tai muuta keinoa viedä yhtä kummitytöstäni käymään kuussa, eikä edes marssissa vaikka hän kertoi, että haluiaisi päästä kuuhun tai edes marssiin. Mutta oli kyllä ilahtunut siitä, että kävimme yhdessä katselemassa tähtiä ja haimme vielä kirjastosta yhdessä kirjoja, joissa kerrottiin avaruudesta.
Kummisetä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen toistaiseksi yrittänyt muistaa kysyä kummilasteni toiveita ja haaveita mutta kumpaakaan en ole joka kerta ottanut käskynä, joka minun olisi ehdottomasti täytettävä ja toteutettava vain siksi, että olen kummi, joka yrittää välittää ja huomioida ja arvotaa heidän toivetaan ja haaveitaan. - Esimerkiksi minun oli myönnettävä, että minulla ei taida olla niin paljon rahaa tai muuta keinoa viedä yhtä kummitytöstäni käymään kuussa, eikä edes marssissa vaikka hän kertoi, että haluiaisi päästä kuuhun tai edes marssiin. Mutta oli kyllä ilahtunut siitä, että kävimme yhdessä katselemassa tähtiä ja haimme vielä kirjastosta yhdessä kirjoja, joissa kerrottiin avaruudesta.
Kummisetä
Kuulostaa kivalta :)
Tuollaisesta ihan älyttömästä toivomuksesta (kuussa käynti) onkin helpompi kieltäytyä ja korvata tuommoisella mukavalla asiaan liittyvällä tekemisellä.
Ap
Mielestäni olisit voinut kysyä vanhemmilta tarkat lahjatoiveet, jotka maksavat kukin max. 15-25 e (maksukykysi/halusi mukaan).
Itse annoin lapseni tädille muutaman 12-20 e hintaluokan kuvallisen lahjaehdotuksen, kun hän niitä kysyi. Lopulta lapsi sai jotain, mitä ei pyytänyt. Tiedän, että pitäisi olla kiitollinen siitä, että lapsi ylipäätään sai lahjan, mutta kyllä silti hiertää kasata "turhaa" tavaraa säilytykseen.
Näin vanhemman vinkkelistä annan enemmn kuin mielelläni (edullisen!) lahjavinkin, jolle oikeasti myös tulee käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisit voinut kysyä vanhemmilta tarkat lahjatoiveet, jotka maksavat kukin max. 15-25 e (maksukykysi/halusi mukaan).
Itse annoin lapseni tädille muutaman 12-20 e hintaluokan kuvallisen lahjaehdotuksen, kun hän niitä kysyi. Lopulta lapsi sai jotain, mitä ei pyytänyt. Tiedän, että pitäisi olla kiitollinen siitä, että lapsi ylipäätään sai lahjan, mutta kyllä silti hiertää kasata "turhaa" tavaraa säilytykseen.
Näin vanhemman vinkkelistä annan enemmn kuin mielelläni (edullisen!) lahjavinkin, jolle oikeasti myös tulee käyttöä.
Tässäkin voi olla kyse siitä, että lastenne täti on saattanut laukatakin monissa eri kaupoissa etsien kyseisten kuvien tuotteita, muttei ole löytänyt. Ei sitten kuitenkaan ole ilmeisesti mennyt niin pitkälle, että on tilannut ulkomailta, kuten itse aiemmin tein...
Ap
En ole vuosiin miettinyt mitään kummilasten lahjoja, koska nuorinkin heistä on yli 40-vuotias.
Rippilahjan ovat kaikki saaneet, sekä ylioppilaslahjan. Häälahja niille, jotka ovat avioituneet. Joskushan se lahjominen on lopetettava. Olen kyllä kuullut kummeista, jotka ostavat lahjoja jopa kummilastensa lapsille, mikä on mielestäni outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin voi olla kyse siitä, että lastenne täti on saattanut laukatakin monissa eri kaupoissa etsien kyseisten kuvien tuotteita, muttei ole löytänyt. Ei sitten kuitenkaan ole ilmeisesti mennyt niin pitkälle, että on tilannut ulkomailta, kuten itse aiemmin tein...
Ap
Tarkistan aina, että ehdotettuja lahjoja on saatavilla marketeissa/kirjakaupoissa.
Kaikki eivät tietenkään tajua toimia niin. Voihan siinä vielä varmistaa, että onhan näitä myös helposti saatavilla. Mielestäni lahjojen hankkimiseen liittyvä stressi pitäisi minimoida. 😄
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummisetä
Kuulostaa kivalta :)
Tuollaisesta ihan älyttömästä toivomuksesta (kuussa käynti) onkin helpompi kieltäytyä ja korvata tuommoisella mukavalla asiaan liittyvällä tekemisellä.
Ap
Kiitos. - Itsekin iloitsin kun sain viettää hänen kanssaan aikaa ja jäi mielikuva, että hän viihtyi seurassani. Mutta, mutta yleisemmin en malta nyt olla viisastelematta, että ei kummin tehtävä ole olla lahja-automaatti.
Fiksummat kummilaps(i)en vanhemmatkin tajuavat tämän. Ja kummilapsenkin on syytä oppia ja tiedostaa tämä asia. Jollei aina saa toivomaansa lahjaa se voi olla toki pettymys mutta tällaisen pettymyksen kanssa on vain opittava elämään. - Jos tästä alkaa kummin syyttäminen ja pitäminen huonona kummina tms. niin se kyllä kertoo enempi syyttäjästä kuin kummista. - Eikä minusta aina tarvitse olla perusteena vaikka se, että itsellä ei olisi vaikka rahaa ostaa jotain toive lahjaa. Itse en esimerkiksi en anna kenellekään lahjaksi aseita, ene ede leikki asetta tai väkivaltaa sisiältäviä pelejä, vaikka joku kummilapsista sellaista saattaisi joskus toivoa
Kummisetä
Okei