Onko alilämpö syy jäädä töistä kotiin?
Olo ihan karsea, hikoiluttaa, paleltaa ja huippaa, kurkku tulessa. Mittari näyttää 35,2. Oon niin ärsyttävän tunnollinen, etten kehtaa olla töistä pois jos kuumetta ei oo, mutta mulla ei oo koskaan ennen ollu tällästä alilämpöä. Mitä tää oikeen on, osaako joku selittää? Ja ymmärretäänkö tää töissä?
Kommentit (22)
No kipeähän selvästi olet. Ei kuume ole sairauden ja työkyvyn mittari.
EI. Sinulla ei ole alilämpöä vaan mittarissa on vikaa
Periaatteen ihmisiä? Ainoastaan kuume tarkoittaa että voi olla töistä pois? Olet kipeä, älä mene töihin.
Alilämpöä ei tunnetta ilman ulkoisen syyn aiheuttajaa,mittari sulla rikki.
Monilla ihmisillä käy noin kun ovat kipeitä. Kuume ei nouse vaan ruumiinlämpö menee matalammaksi. Siis kipeähän sä olet.
Mittari ei ole rikki, se näyttää miehellä ihan oikein. No, eikai tässä auta muuta kun vetää buranaa napaan ja alkaa valmistautua iltavuoroon. Kiitos vastauksista!
Jos et tunne vointiasi työkykyiseksi, et mene töihin. Ihmeen sitkeässä on se kuvitelma että kuume olisi ainoa sairauden mittari ja sairausloman tarpeen syy.
Kuume = normaalia korkeampi ruumiinlämpö
Alilämpö = normaalia matalampi ruumiinlämpö
Nämä sille joka ei tunnistanut alilämpöä. Luulisi olevan yksinkertaisemmallekin päivänselvä asia että jos normaalisti oma lämpö on esim 37 niin 35 tuntuu todella poikkeavalta.
Ota kuuma suihku ja laita enemmän päälle vaatetta. Mittaa uudelleen lukema. Alilämpöä ei ole olemassakaan lääkäreiden mukaan.
Missä laissa se lukee, että kuume on ainoa työkyvyn mittari? Sairasloma tarkoittaa sitä, ettet kykene sairauden takia tekemään töitäsi. Kuumeella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Jos tunnet olevasi työkyvytön, et mene töihin. Vai eikö esim. migreenissä saa olla pois töistä, koska ei ole kuumetta? Tai mahataudissa? Tuohan on aivan naurettavaa.
Ei se alilämpö ole se syy jäädä kotiin vaan se että olet pahoinvoiva ja kipeä.
Siis jos sulla on alilämpöä niin ei se ole välttämättä merkki mistään. Mutta oletan sun olevan ainakin jonkin verran kipeä, kun olet edes päätynyt mittaamaan sitä kuumetta. Vain itse tiedät, että oletko tarpeeksi terve töihin.
Mulla alkulämpö aiheuttaa huomattavasti tuskaisemman olon kuumeeseen verrattuna. Kun oli ekan kerran alilämpöä, niin päätin mitata kuumeen, koska olin aivan varma, että 39 astetta vähintään. Mitä vielä, 34,7 astetta ja luulin että kuolo korjaa.
Alilämpöä ei ole olemassa, joten se ei ole pätevä syy. Jos taas muuten olet kipeä niin että se estää työnteon, se on asia erikseen.
Samaa mieltä kuin 14. Tuo mittarilukema ei "oikeuta" jäämään pois töistä, mutta jos olo on muuten hirveän sairas, niin sitten ollaan pois töistä. En kyllä itse noilla oireilla jäisi pois töistä, vaan ottaisin Buranan, söisin lämpimän sosekeiton ja marssisin hommiin.
Normaalilämpöni on 36,2, mutta tunnistan kyllä tuon ilmiön, kun olo tuntuu kuumeiselta. Lämpö laskee joskus 35,2:n tienoillekin. Vastaavasti 37,1 tuntuu jo sairastelulta.
En noilla oireilla menisi töihin. Itsellä ei ole kuume noussut moneen vuoteen, mutta olen silti joutunut ottamaan saikkua kun olen ollut niin kipeä.
Teille, jotka ette viitsi avata linkkiä. On tässä vastauksesa kuitenkin selitetty millä mekanismilla näitä matalia kehonlämpömittauksia syntyy. Liittyy verenkiertoon.
ysymys:
Hei
Haluasin kysyä mistä johtuu alilämpö....?
kun on flunssa niin ei kuume nouse vain laskee oman lämöasteittenalapuolelle
kysynkö minä oikealta henkilöltä.....!
Arja Höijer
Vastaus:
Kehomme lämmön säätely muuttuu tulehdustaudissa, esim. 'flunssavirusten' vaikutuksesta. Infektio yleensä aikaansaa kuumeen nousun. Syy ydinlämmön laskuun voi olla ensinnäkin yleistyneen tulehduksen aikaansaama verenkierron lisääntyminen ja lämmönhaihtumisen lisääntyminen sen seurauksena esim viileässä ympäristössä. Toinen huomioitava seikka on, että kehonlämmön mittaus voi joskus antaa todellista alemman arvon ihon läpi, jos ihoverenkierron määrä on vähentynyt esim alkuvaiheen hengitystietulehdusten yhteydessä, jolloin usein vaikkapa sormet ovat kylminä merkkinä ääreis- ja ihoverenkierron vähentymisestä. Myös lihastyö on tärkeä kehonlämmön ylläpitäjä ja liikkuminen yleensä vähenee minimiinsä ihmisen tuntiessa sairauden oireita. Näiden kaikkien yhteisvaikutuksena kehon lämpö voi laskea lievemmän infektiosairauden aikana.
Jari Laurikka
professori
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:47"]Mulla alkulämpö aiheuttaa huomattavasti tuskaisemman olon kuumeeseen verrattuna. Kun oli ekan kerran alilämpöä, niin päätin mitata kuumeen, koska olin aivan varma, että 39 astetta vähintään. Mitä vielä, 34,7 astetta ja luulin että kuolo korjaa.
[/quote]
Sama täällä. Koko viime viikon sahasi 34-37℃ välillä. Tätä kokenut ei tiedä mitä helvettiä tämä olo on. Normilämpökin pienempi joten kun siitä vielä alilämpöä tai kuume nousee, on sitten jo tosi kipeä. Meidän mittari toimii kyllä hyvin. Muut perheenjäsenet kuumeessa, näyttää lukemat tarkasti ja oman alilämpöilyn johon liittyy horkka, huono olo ja sänkyyn joutuminen.
Kuume = saikkua, normaali lämpö = töihin, alilämpö = ylitöihin. Näinhän se menee?
Huh huh..ja asiallista vastausta varmaan haluaisit :DD Mikä vitun alilämpö, oletko pudonnut jäihin ja saanut hypotermian?