Loistava kirjoitus!! Tätä ei ulkosuomalaisena saa sanoa ääneen...
Jokainen pidempään ulkomailla asunut tietää, kuinka raju ero suomalaisten ja ulkomaalaislasten sosiaalisessa käytöksessä on.
http://www.meidanperhe.fi/artikkeli/arki/koulu/tim_walker_koulun_pitaa_opettaa_ystavallisyytta
Kommentit (21)
Mikä tuossa jutussa oli sellaista mitä ei saa sanoa ääneen? Minä ainakin olen kuullut paljonkin puhetta (ja tekstiä) suomalaisten vs amerikkalaisten sosiaalisuudesta. Ei mitään uutta siis. Ja kyllä, jotain suomalaiset voisivat oppia amerikkalaisten ystävällisyydestä, mutta toisaalta myös toisin päin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:24"]
Täällä Suomessa ei edes yritetä, se on pointtini. Ja minua suututtaa se.
[/quote]Kuljet kyllä jossain eri Suomessa kuin minä. En ihmettele että suututtaa. Se varmaan näkyy sinusta.
[/quote]
On totta, että pohjoisessa ei ole tullut käytyä moneen vuoteen. Mutta Hamina, Porvoo, Helsinki, Turku (oli kyllä kaupungeista kivoin), Pori, Tampere, Kuopio, Jyväskylä, Lahti .... ei kehumista.
Ja itse olen peruskohtelias koska minut on sellaiseksi opetettu ja koska en haluakaan olla muuta oli muut sitten millaisia tahansa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:24"]Siis onko teidän mielestänne parempi, että ihmiset näyttävät sen että eivät oikeastikaan kunnioita toisia kuin että ovat kohteliaita ja mielessään miettivät mitä miettivät?
En väitä, että missään maassa jokainen olisi ihanampi ja parempi ja kohteliaampi kuin täällä, mutta ihan totta on siinä käytöksessä paljon eroa maittain! Ei tarvitse kuin mennä Tallinnaan, niin autoilija väistää suojatiellä olevaa. Eikä tarvitse kuin mennä Tukholmaan, niin kuulet sanan "anteeksi" jos sinua töytäistään vahingossa vaikka metrossa. Puhumattakaan Iso-Britanniasta, jossa on itsestäänselvyys sellainenkin sana kuin "please" jolle ei suomen kielestä edes löydy vastinetta.
[/quote]
Siis sinun tuppukylässäsi ei hallita käytöstapoja ja siksi mollaat koko Suomea? Pääkaupunkiseudulla kiitetään, pyydetään anteeksi ja autotkin antavat aina tietä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:30"]
[/quote]Kuljet kyllä jossain eri Suomessa kuin minä. En ihmettele että suututtaa. Se varmaan näkyy sinusta.
[/quote]
On totta, että pohjoisessa ei ole tullut käytyä moneen vuoteen. Mutta Hamina, Porvoo, Helsinki, Turku (oli kyllä kaupungeista kivoin), Pori, Tampere, Kuopio, Jyväskylä, Lahti .... ei kehumista.
Ja itse olen peruskohtelias koska minut on sellaiseksi opetettu ja koska en haluakaan olla muuta oli muut sitten millaisia tahansa.
[/quote]Ainoa asia, jonka tuosta kyllä jossain määrin allekirjoitan, on tuo jalankulkijoille tien antaminen, se on aika huonossa jamassa Suomessa :( Mutta muuten, ei kyllä mene yhtäkään ihmistenilmoilla käymistä, etteikö normaalit käyttäytymistavat ilmene, pyydetään anteeksi, jos pyydetään tietä, avataan ovia toisille ja päästetään lastenvaunut ohitse jne. Voisiko sinulla olla nyt se tutka päällä, jolla keräät ne negat, etkä huomaa positiivisia reaktioita? Tuntuu nimittäin epäreilulta, kun sanot, ettei täällä yritettäisikään, vaikka monella ihmisellä (kuten sinullakin) ne ovat aivan itsestään selviä jo kasvatuksenkin ja yleisen fiksuuden myötä. Törppöjä löytyy ihan jokapaikasta, se on totta.
Tarkottaaks toi ameriikkalainen ystävällisyys sitä et moikkaillaan kadulla jokasta vastaantulijaa ja kysellään kuulumisia johon valehdellaan että kivaati menee? Ei sellasta kulttuuria tänne kaivata.
Miksei muka saa sanoa? Senkun sanot vaan jos on jotain sanottavaa. Suomalainen kansallinen tapa on sitten olla kuuntelematta mutta se on eri asia.
Tuota en ihan ymmärtänyt, että miksei ekaluokkaisen pitäisi kävellä omin päin koulun käytävillä.
Se amerikkalainen ystävällisyys on vain kovin usein turhan päälleliimattua. Mun työkaveri (jenkki) kyllä hymyili ja tervehti aina mairittelevan ystävällisesti aamuisin mutta oli oikeasti yksi ilkeimmistä ihmisistä jonka tunnen.
Tommosia aamupiirikättelyhyvästelyjuttuja ne tekee steiner-kouluissakin enkä ole huomannut sen kummempaa eroa muihin lapsiin. En siis näe mitään ongelmaa tässä.
Hyviin tapoihin kuuluu lapsillakin kiitos ja anteeksi, ovea pidetään auki eikä jonossa ohitella. Itse ainakin olen päässyt pitkälle noilla keinoilla sekä tietysti hymyllä ulkomaillakin. Lapset on hyvätapaisia ainakin Egyptissä missä n.10 vuotiaat pojat englanniksi kehuivat tissejäni ja puhuivat seksistä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:07"]
Tuota en ihan ymmärtänyt, että miksei ekaluokkaisen pitäisi kävellä omin päin koulun käytävillä.
[/quote]
No niinpä, pitäiskö niiden mennä hanhenmarssia open perässä esim. vessaankin :O
Asumme ulkomailla ja ymmärsin heti pointin: Jos meilläpäin toiset oppilaat tai opettaja huomaisivat jonkun lapsen kuljeskelevan aina yksin koulun käytävillä, niin jo sisäinen peruskasvatus vaatii huomioimaan yksinäisen kaverin ja ottamaan tämän mukaan. Suomessa ykisnäisen annetaan olla jatkossakin yksin ja annetaan tälle jopa lisää rauhaa esim. välttelemällä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:07"]Tuota en ihan ymmärtänyt, että miksei ekaluokkaisen pitäisi kävellä omin päin koulun käytävillä.
[/quote]
Luetun ymmärtäminen?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:12"]
Asumme ulkomailla ja ymmärsin heti pointin: Jos meilläpäin toiset oppilaat tai opettaja huomaisivat jonkun lapsen kuljeskelevan aina yksin koulun käytävillä, niin jo sisäinen peruskasvatus vaatii huomioimaan yksinäisen kaverin ja ottamaan tämän mukaan. Suomessa ykisnäisen annetaan olla jatkossakin yksin ja annetaan tälle jopa lisää rauhaa esim. välttelemällä.
[/quote]
[/quote]
Ei siinä ollut pointtina yksinäisyys vaan ITSENÄISYYS. Eri asioita.
En viitsi linkkiä avata. Itse asuin 2 vuotta USA:ssa. Opiskelin siellä. Niin todellista oli se yliampuva small talk, jolla ei tarkoiteta mitään. Pohjimiltaan ihmiset on ihan samanlaisia, jotkut on mukavia ja jotkut ei. Suomalisista tykkättiin, koska oltiin reiluja ja suoria. Suomaliset lapset pärjäsi myös koulussa erittäin hyvin, vaikka englanninkielen taito oli vasta kehittymässä. Mitä se kertoo koulun tasosta? Kaipasin monia asioita Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:09"]
Se amerikkalainen ystävällisyys on vain kovin usein turhan päälleliimattua. Mun työkaveri (jenkki) kyllä hymyili ja tervehti aina mairittelevan ystävällisesti aamuisin mutta oli oikeasti yksi ilkeimmistä ihmisistä jonka tunnen.
[/quote]
Minun suomalainen työkaverini ei edes yritä olla kohtelias ja on ilkein ihminen jonka tunnen. Mikä on pointtisi? Jokaisessa maassa on ilkeitä ihmisiä, mutta väitän että se "päälle liimattu kohteliaisuus" silti kantaa pidemmälle kun se, että ei edes yritetä olla kohteliaita.
Itse sain taas tuntea suomalaisuuden perustan kun olimme kylpylähotelissa yötä. Se suomalaisten käytös! En vain oikeasti ymmärrä. Loppuuko ruoka, jos etuilee ja tönii aamupalalla? Katoaako altaasta vedet ellei sinne itse kerkeä mennä ensin? Paraneeko mieli kun ui päin eikä sano anteeksi?
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:09"]
[/quote]
Minun suomalainen työkaverini ei edes yritä olla kohtelias ja on ilkein ihminen jonka tunnen. Mikä on pointtisi? Jokaisessa maassa on ilkeitä ihmisiä, mutta väitän että se "päälle liimattu kohteliaisuus" silti kantaa pidemmälle kun se, että ei edes yritetä olla kohteliaita.
Itse sain taas tuntea suomalaisuuden perustan kun olimme kylpylähotelissa yötä. Se suomalaisten käytös! En vain oikeasti ymmärrä. Loppuuko ruoka, jos etuilee ja tönii aamupalalla? Katoaako altaasta vedet ellei sinne itse kerkeä mennä ensin? Paraneeko mieli kun ui päin eikä sano anteeksi?
Meillä oli ala-asteella tuota kuulumistenvaihtoa, ja se oli minulle aina päivän ahdistavin hetki. Sydän pamppaili ja ääni tärisi, kun jouduin yleisön edessä selittelemään yksityiselämääni. Pelkäsin aina nolaavani itseni ja aloin myöhästellä tahallaan, jotta ei tarvitsisi vetää showta kaikkien katsoessa.
Muuten minulla kyllä oli paljon läheisiä kavereita ja nykyäänkin sosiaalinen elämä on kunnossa. Mutta ujolle introvertille tuollainen käytäntö oli yhtä helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:07"]Tuota en ihan ymmärtänyt, että miksei ekaluokkaisen pitäisi kävellä omin päin koulun käytävillä. [/quote] Luetun ymmärtäminen?
[/quote]Siinä luki, että liikkua yksin koulun käytävillä, mitä se nyt sitten tarkoittaa? Ei tuo minusta tarkoita suoraan sitä, että lapsi olisi yksinäinen, eikä oteta joukkoon mukaan, jos kävelee vaikka vessaan tai tulee ulkoa. Amerikkalaisissa kouluissa tässä käytetään lupalappusysteemiä, kun oppilaat kulkevat omin päin, mutta mitä se siihen auttaa, jos lapsi on yksinäinen, että on kädessä lupalappu?
Suomalainen uskoo ihmisen itsenäisyyteen valtavan lujasti. Muiden huomiointi alkoi briteissä jo 1600-luvulla, mutta suomalaiselle sellainen käyttäytyminen on useimmiten teeskentelyä.