Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä, jonka lapsi on rikollinen ja/tai narkomaani

Vierailija
28.12.2021 |

Olen jo pitkään miettinyt sitä, että voinko olla vastuussa aikuisesta ihmisestä, joka on lähtenyt väärille poluille eikä halua sieltä pois? Entä onko minulla oikeus sanoa, että "nyt riittää" omalle lapselleni, jos hän uhkailee huumepäissään minua omassa asunnossani saadakseen lääkkeitäni, joita en halua luovuttaa

Erosimme lapsien ollessa pieni miehen alkoholismin vuoksi, joten sinänsä ymmärrän poikaani, että hän lähti väärälle polulle. Kaikkeni kuitenkin yritin, että kotiin on aina turvallista ja luvallista tulla. Pidin yllä kuria, ja mielestäni minua kunnioitettiin ja olin luottamuksen arvoinen, mutta annoin myös rakkautta ja meillä on aina halittu ikään katsomatta. Nuorisokodissa hän ei ollut, isänsäkin kanssa tekemisissä oli aina kun halusi.

Kahdesta muusta lapsestani tuli aivan tavallisia, mutta tästä yhdestä ei taida saada järkevää aikuista ikinä. On kuitenkin nyt jo 35-vuotias ja edelleen narkkaa, taustalla useita omaisuusrikoksia, varkauksia, ryöstöjä ja pahoinpitelyjä.

Mietin vain, että mitä olisin voinut tehdä toisin. Ja onko väärin katkaista välit lopullisesti. Nyt tuntuu, että 20 vuoden narkkaamisen jälkeen tuo poikani ei ole enää poikani. Joskus ryhdistäytyy, syyttää isää ja minua, mutta sitten kuitenkin pitää itseään vastuussa omista teoistaan.

Onko muita rikollisten vanhempia linjoilla Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole väärin katkaista välejä. Et ainakaan mahdollista lapsesi rikollista toimintaa silloin. Ja aina voi sanoa (kunhan tarkoitat sitä!), että voimme olla taas yhdessä perheenä sitten, kun todella haluat olla kuivilla niin rikoksista kuin huumeista. Mutta et halua tukea hänen nykyistä toimintaansa.

Vierailija
2/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vastuussa. Älä tue elämäntapaa antamalla esim rahaa, jos haluat auttaa niin osta ruokaa ja puhtaita vaatteita (ei merkkivaatteita ne menee myyntiin heti).

Mitään yhteyttä ei ole pakko pitää, varsinkin jos käytös on väkivaltaista tai hän varastaa sinulta rahaa tai tavaroita.

Voit ohjata paikkakunnan päihde palveluihin, mutta pakkohoitoa ei ole sen osalta olemassa.

Syy ei ole aina kasvatus vaan joskus lapset ajautuvat huonoon seuraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa huomasit hänen elämänsä lähtevän väärään suuntaan? Lintsasiko koulusta? Oliko vääränlainen kaveriporukka? Missä iässä ekat rötökset ja päihteet?

Vierailija
4/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä tarvitset tuon kokeneiden vertaistukea ihan jossain ryhmässä tai vastaavassa. Olet sen verran hukassa tuossa hirveässä tilanteessa.

Rajat. Ja tarvittaessa välit poikki. Kaikki muu on vain ongelman mahdollistamista ja ongelman, ei ihmisen, tukemista.

Vierailija
5/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole vastuussa. Älä tue elämäntapaa antamalla esim rahaa, jos haluat auttaa niin osta ruokaa ja puhtaita vaatteita (ei merkkivaatteita ne menee myyntiin heti).

Mitään yhteyttä ei ole pakko pitää, varsinkin jos käytös on väkivaltaista tai hän varastaa sinulta rahaa tai tavaroita.

Voit ohjata paikkakunnan päihde palveluihin, mutta pakkohoitoa ei ole sen osalta olemassa.

Syy ei ole aina kasvatus vaan joskus lapset ajautuvat huonoon seuraan.

Rahaa en olekaan antanut vuosikausiin. Kun alkaa ruinaamaan "rahaa ruokaan" ja ehdotan, että lähdetään yhdessä kauppaan, niin raha ei kelpaakaan. Siksi en sitä rahaa olekaan antanut.

Silloin olimme vielä tiiviisti yhdessä, kun selviä päiviä (tai ainakin jokseenkin selviä) oli, siskojensa kanssa oli paljon tekemisissä varsinkin ja kummina on ollut hyvä. Jossain vaiheessa vaan mennyt kauemmaksi ja kauemmaksi, ja samaan aikaan myös meihin kohdistuneita varkauksia ja uhkauksia on alkanut tulla. Siskot laittoivat jo välit poikki, koska aina kyläillessä oli jotain varastettu.

Päihdepalveluihin ja sos.työntekijään olin jo 20 vuotta sitten yhteyksissä, vaan ei koskaan mitään apua saanut. Konkreettista siis. Kyllähän poika kävi juttelemassa kerran pari kuussa sos.työntekijän kanssa, mutta vaikka ei palavereihin tullut, vaan oli omilla teillään, niin eipä siitä mitään seurannut. Paitsi minun raivokohtaukset, jolloin poika tuli häntä koipien välissä takaisin taas hetkeksi kotiin, kunnes taas lähti. 

Aikuistahan ei taida saada minnekään hoitoon.

ap

Vierailija
6/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole vastuussa aikuisen lapsesi elämästä etkä valinnoista. Hänellä on ollut aikaa muuttaa asioita jos niistä kärsisi. Aineet muuttaa ihmisen ja sinun lapsesi ei tule takaisin ennen kuin aineiden käyttö loppuu. Voit katkaista välit, se voi olla hänelle jopa hyväksi. Muutosta ei tapahdu ennen kuin joutuu pohjalle, aina ei silloinkaan. 

Vierailija
7/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus rakkautta on tiedostaa ja asettaa rajat. Onko tuo sellainen ihmissuhde, missä haluat olla?

Vierailija
8/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaani on aina rikollinen.

Vierailija
9/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rikollisen tai narkomaanin vanhempi, mutta olen elänyt melko levottaman nuoruuden huonoissa porukoissa. Oman näkemykseni mukaan olet tilanteessa, missä ainoa vaihtoehto on katkaista välit lapseesi. Niin kylmältä kuin se kuulostaakin.

Todennäköisesti hän syyllistää sinua siitä, että hylkäsit hänet. Kirjoituksesi mukaan hän syyllistää sinua joka tapauksessa. Kirjoituksesi mukaan olet ollut myös hyvä vanhempi, joka on yrittänyt toimia lastensa parhaaksi. Omat vanhempani ovat väkivaltaisia juoppoja kummatkin. Silti, näin aikuisena tajuan, että minä olen itse vastuussa omista teoistani, enkä voi perustella omia huonoja päätöksiäni saati kamalia tekojani rankalla lapsuudella. 

Päihdeongelmainen läheinen vie ihmisestä kaiken minkä ihminen on valmis antamaan. Niin kliseistä kuin se onkin, kun toista ei voi pelastaa, on pelastettava itsensä. Voimia sinulle, Ap <3

Vierailija
10/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa huomasit hänen elämänsä lähtevän väärään suuntaan? Lintsasiko koulusta? Oliko vääränlainen kaveriporukka? Missä iässä ekat rötökset ja päihteet?

13-vuotiaana harrasti jääkiekkoa (tai siis asti, oli hyvä siinä) ja yks kaks alkoi luistaa treeneistä. Äkkiä treenien sijasta olikin ryyppäämässä, joten pistin treenit jäihin, koska ei yh:lla ole varaa maksella niin kallista huvin vuoksi. Tämän kerroin silloin joskus, kun jossain vaiheessa poika itse kertoi, että voisi mennä treeneihin pitkästä aikaa. Peruskoulusta pääsi nippa nappa, siirrettiin yläasteella pienluokkaan, jossa viihtyi ja tykkäsi olla.

ap

Vierailija
11/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on ap geeneissä. Jospa tämä yksi lapsistasi on saanut isänsä geenit.

Vierailija
12/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä tarvitset tuon kokeneiden vertaistukea ihan jossain ryhmässä tai vastaavassa. Olet sen verran hukassa tuossa hirveässä tilanteessa.

Rajat. Ja tarvittaessa välit poikki. Kaikki muu on vain ongelman mahdollistamista ja ongelman, ei ihmisen, tukemista.

Onko paikkakunnalla Kondis Ry:n toimintaa? Se on nimenomaan vanhemman tueksi.

Vierailija
13/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta olet jo odotellut lapsesi järkiintymistä. Ei ole väärin "luovuttaa" ja sanoa, kiitos nyt riittää.

Been there done that.

Vierailija
14/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on ap geeneissä. Jospa tämä yksi lapsistasi on saanut isänsä geenit.

Isä oli vain juoppo, mutta ei koskaan väkivaltainen ja oli aina erosta huolimattakin läsnä lapsien elämässä. Suvussakaan ei alkoholismia ole sen kummemmin kummallakaan. Luulen, että meidän ero kuitenkin jotenkin laukaisi tuon, että lähti hunningolle.

ap

Vierailija
15/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole rikollisen tai narkomaanin vanhempi, mutta olen elänyt melko levottaman nuoruuden huonoissa porukoissa. Oman näkemykseni mukaan olet tilanteessa, missä ainoa vaihtoehto on katkaista välit lapseesi. Niin kylmältä kuin se kuulostaakin.

Todennäköisesti hän syyllistää sinua siitä, että hylkäsit hänet. Kirjoituksesi mukaan hän syyllistää sinua joka tapauksessa. Kirjoituksesi mukaan olet ollut myös hyvä vanhempi, joka on yrittänyt toimia lastensa parhaaksi. Omat vanhempani ovat väkivaltaisia juoppoja kummatkin. Silti, näin aikuisena tajuan, että minä olen itse vastuussa omista teoistani, enkä voi perustella omia huonoja päätöksiäni saati kamalia tekojani rankalla lapsuudella. 

Päihdeongelmainen läheinen vie ihmisestä kaiken minkä ihminen on valmis antamaan. Niin kliseistä kuin se onkin, kun toista ei voi pelastaa, on pelastettava itsensä. Voimia sinulle, Ap <3

Kiitos sinulle:)

ap

Vierailija
16/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinulle olen samassa jamassa pojalla ikää 50v. 35v, olemme taistelleet hänen kanssaan,joten raskasta ollut ja epätoivo joskus ylipääsemätön.Tuntuu joskus ettei omalle elämälle ole sijaa tässä ajassa.Apua olen hakenut mutta kuulee vaan että aikuinen ja vastuussa omista tekemisistään,tunnen että sivullinen voi helposti näin sanoa muttei omassa kohdussaan kantanut äiti.Sisarukset empaattisia ,päihteettömiä ja ns,kunnon kansalaisia,,itekkin olemme raittiita ja yhdessä.Olemme jo iäkkäitä molemmat ja silti kannamme huolta.Hänet hakattiin sai aivovamman ja hoitolassa tällähetkellä,mutta nyt saamme ja joudumme hoitamaan hänen asioita vaikkei meille kerrota mitään,,soittelee ja valittaa.Mielestämme viranomaiset eivät tee mitään eikä mikään asia etene,hoitolasta sanotaan että pitää hommata se ja se joten se muka kuuluu mutta tietoa pantataan.Hakkaaja on vapaana eikä sekään homma edisty.Onneksi nyt ei tarvitse pelätä jäätymistä lumihankeen,,,voimia meille aikuisen vanhemmille,,jotka jäämme ilman tukea.Mielestäni ei ole väärää jos katkaiset välit,,jospa hän herää .Meillä ei ole siihen ollut voimia,,viranomaisten neuvoista huolimatta

Vierailija
17/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle. Itse olen raitistunut alkoholisti, olen ollut raittiina pitkään. Itse raitistuin vasta kun itse sitä halusin ja näin se minun näkemykseni mukaan menee. Olen seurannut vierestä lukemattomia ihmisiä jotka eivät raitistu. Itselläni on hyvin rankka nuoruus, mutta alkoholismini ei ole kenenkään syytä. Ei vanhempieni,ei kenenkään ulkopuolisen. Kuten jo edelliset sanoivat,osta korkeintaan ruokaa,älä tue päihdeongelmaa rahalla tms. Jos joskus, toivottavasti niin käy, lapsesi oikeasti haluaa apua niin ole tukena silloin.

Vierailija
18/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtalotoveri kirjoitti:

Tsemppiä sinulle olen samassa jamassa pojalla ikää 50v. 35v, olemme taistelleet hänen kanssaan,joten raskasta ollut ja epätoivo joskus ylipääsemätön.Tuntuu joskus ettei omalle elämälle ole sijaa tässä ajassa.Apua olen hakenut mutta kuulee vaan että aikuinen ja vastuussa omista tekemisistään,tunnen että sivullinen voi helposti näin sanoa muttei omassa kohdussaan kantanut äiti.Sisarukset empaattisia ,päihteettömiä ja ns,kunnon kansalaisia,,itekkin olemme raittiita ja yhdessä.Olemme jo iäkkäitä molemmat ja silti kannamme huolta.Hänet hakattiin sai aivovamman ja hoitolassa tällähetkellä,mutta nyt saamme ja joudumme hoitamaan hänen asioita vaikkei meille kerrota mitään,,soittelee ja valittaa.Mielestämme viranomaiset eivät tee mitään eikä mikään asia etene,hoitolasta sanotaan että pitää hommata se ja se joten se muka kuuluu mutta tietoa pantataan.Hakkaaja on vapaana eikä sekään homma edisty.Onneksi nyt ei tarvitse pelätä jäätymistä lumihankeen,,,voimia meille aikuisen vanhemmille,,jotka jäämme ilman tukea.Mielestäni ei ole väärää jos katkaiset välit,,jospa hän herää .Meillä ei ole siihen ollut voimia,,viranomaisten neuvoista huolimatta

Tämähän se juuri vaikeinta on, kun sitä on kuitenkin tuon lapsen äiti. Mutta vastuunkantajaksi pojasta ei koskaan ole, ainakaan tähän mennessä ollut. Useampi lapsi hänellä on, onneksi silloiset tyttöstävät/lasten äidit ovat laittaneet täyskiellon tavata lapsia päihtyneenä. Minusta tuntuu, että poika ei kestä minkäänlaisia pettymyksiä, oli ne sitten itseä tai yhteiskuntaa kohtaan.

ap

Vierailija
19/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkarin keskimääräinen kuolinikä on 38v. Tuskin kauan tarvitsee miettiä asiaa.

Vierailija
20/23 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vertaistukea (sinulle siis). Irti Huumeista ry:llä on läheisten ryhmiä, samoin Al Anon -ryhmät on tarkoitettu päihdeongelmaisten läheisille. Voimia tilanteeseesi!