ero ja talo
Auttakaa! Ongelma on se että mieheni juo todella paljon ja elämä on epätasapainossa kuin uppoava laiva. Haluan eron miehestäni, mutta mies ei halua erota. Olen henkisesti valmistautunut jo pitkään eroon, mutta yksi asia tuntuu vaikealta lähdössä. Eli omistamme omakotitalon puoliksi ja asuntolaina on puoliksi myös. Olen ajatellut että jättäisin talon miehelleni ja muuttaisin itse, haluaisin että taloa ei tarvitsisi myydä, koska silloin lapsilta häviäisi kaikki tuttu ja turvallinen. Tämä taloasia pelottaa koska omat vanhempani ovat lainan takaajia,ja pelkään että joutuvat vaikeuksiin jos mies ei pystykän kantamaan lainoja. Mies ei suostu talosta lähtemään, eikä hänkään sitä haluaisi myydä. Naimisissa ollaan oltu 12 vuotta ja talossa asuttu 10. Tuntuu vaikealta lähteä omasta kodista mutta on kaikille paras ratkaisu. Onko siis olemassa mitään ratkaisua jolla minä vapaudun veloista ja vastuusta, sekä vanhempani takausvastuusta?
Kommentit (4)
Tarvitaan uusi laina miehellesi. Miehesi joutuu myös ostamaan sinun osuutesi itselleen. Eli maksamaan sinulle puolet jo lyhentämästänne osuudesta.
Talo vaan myyntiin ja mahdolinen osuus tasan. Ei ole mitään järkeä kiinnttyä taloon. Ei se lapsillekaan niin tärkeää ole. Katsokaa miten teidän on järkevää asua, mihin teillä yksin on varaa
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 07:56"]
Auttakaa! Ongelma on se että mieheni juo todella paljon ja elämä on epätasapainossa kuin uppoava laiva.
... Olen ajatellut että jättäisin talon miehelleni ja muuttaisin itse, haluaisin että taloa ei tarvitsisi myydä, koska silloin lapsilta häviäisi kaikki tuttu ja turvallinen.
[/quote]
Siis meinaat jättää lapset asumaan ryyppäävän miehen kanssa? Etkö tajua, että se äijä tulee olemaan kotonaan koko ajan kännissä - et voi päästää lapsia sinne, joten heille ei ole mitään hyötyä "tutusta" talosta. Pikemminkin isänsä ryyppää koko talon romuksi, ja särkee viimeisetkin kauniit muistot kodista...
Haet avioeroa ja ositusta, miehen on pakko suostua siihen. Joko talo myydään tai hän lunastaa sen sinulta ja ottaa uuden oman pankkilainan.
Mutta kuten jo sanottiin, niin ei kai takaajien vastuulla enää voi olla mitään, jos taloa on jo 10v maksettu? Luulisi että laina alkaa olla jo lopuillaan, talothan on olleet huomattavasti halvempia 10v sitten...
Eihän vanhempasi koko talon hintaa ole taanneet? Meillä ainakin lukee, että ovat tietyn summan taanneet, kun se summa oli lyhennetty, "tippuivat" takaajat. Eli jos meille tulisi nyt ero ja möisin talon miehelleni, hän joutuisi ottamaan uuden lainan, jotta saisi ostettua minut ulos, ja kyseessähän olisi silloin uusi laina ja uusien takaajien etsiminen.