Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
1821/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.

Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.

Ongelman punainen lanka on tosiaan juuri tuo vastavuoroisuuden ja aidon vuorovaikutuksen puute, vaikka käytös ilmenisikin eri tavoin (puheliaisuus vstn mykkyys).

Ap

Sitä vaan olisi aloittajalle huomauttanut, että tarvitseeko noissa "mykkyys, inttäminen ja mahdottomuus asian selvittämiselle" niin mikään narsistikaan olla. Ihan tavallista haluttomuus keskustella tai voittaa keskustelut. 

Vierailija
1822/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku, joka ei tajua kokonaisuutta ja olennaisia eroja, tuli taas esittämään asiantuntemattomia näkemyksiään. 

Tajuan olla menemättä pätemään ketjuihin, joista en niistä mitään tajua. Olisi varmaan tosi fikusa antaa kasvatusohjeita teinin vanhemmille tai vaikka juoksukouluvinkkejä tai kodinhoito-ohjeita, vaikka ei itsellä ole mitään kokemusta asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä:

- ollut parisuhteessa, jos minua haukuttiin, manipuloitiin, sumutettiin, hylättiin monta kertaa jne

- lukenut PALJON narsismista ja tunnistanut kuvauksista ex-kumppanin ihan selkeästi

- tunnistan ihmistyypin myös muiden uhrien tarinoista

- puhunut terapiassa aiheesta, saanut ymmärrystä

- ymmärrän, että narsismissa on eri sävyjä

- lukenut ex-kumppanin tunnelukot (teimme testin yhdessä ja minulla on tuloksista kopio)

- lukenut alkuperäisestä ”lifetrap”-kirjasta, että oikeutuksen (entitlement) tunnelukko => narsisti (lukee kirjassa ihan suoraan ja miehellä on testin mukaan vahva oikeutuksen tunnelukko)

Päätelmäni: Olen seurustellut narsistin kanssa ja tiedän sen edelleen nahoissani, valitettavasti.

Narsistit ja muut vänkääjät netissä:

- ”Ei KaIKkI eXäT OLe NaRsIsTeJa jA eT VoI MUUTeNKAan dIAGNosOIDA kETäÄn”

:’)

Vierailija
1824/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviytyijissä oli naispari joilla narskuus meni jo yli

Ok, ja sulla jankuttajalla on heistä pakkomielle🙄

Vierailija
1825/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mun eksä halusi katsoa aina telkkaria nukkumaanmenoon asti. Hän luonnollisesti valitsi aina ohjelmat ja hallitsi kaukosäädintä.

Hän oli nähnyt ne leffat jo aiemminkin, sillä ei ollut mitään väliä. Huonokin ohjelma oli ohjelmaa.

Voisiko tämä liittyä siihen, että narsistin kehitys on katkennut lapsuustasolle? Lapsethan liimaantuvat myös ruutuun eikä aikuisella lapsella ole ruutuajan asettajaa.

Itse mielummin käytän elämäni muuhun kuin keskinkertaisten ohjelmien katsomiseen.

Mielenkiintoinen teoria. Selittäisi myös poskettoman kiinnostuksen päriseviin leluihin eli autoihin ja moottoripyöriin. Ja tietysti myös pippelin ympärillä pyöriviin jänniin asioihin.

Jos ei nyt ruveta kuitenkaan leimaamaan tyypillisiä miesten kiinnostuksenkohteita yleisellä tasolla, vaikka ette itse niistä naisina olekaan kiinnostuneita. Menee sivuraiteelle.

Lisäksi myös monet naiset (kuten minä) pitävät nopeista autoista...hiukka stereotyyppistä siis.

Vierailija
1826/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja puolestani itse olen miettinyt Olenko minä ollut itsekäs natsistinen äiti omalle lapselleni...

Sieltähän se totuus tulla lipsahti, kuten aina ennen pitkää.

Jos tietäisit yhtään mitään näistä asioista, tietäisit myös, että jokikinen narsistin lapsi pohtii tuota itsestään, vaikka ei olisikaan todellisuudessa ollenkaan narsisti. Trolli.

-eri

Vierailija
1827/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mielenkiintoinen tekniikka vanhemmilla narsisteilla on, että kun heille menee kylään, kehuvat muita ihmisiä maasta taivaaseen. Tässäkin on tavoitteena mitätöidä vierasta, joka on siinä vaivautunut heidän luokseen. 

Vierailija
1828/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kun mietin eksäni tapaa etsiä vanhemmuudesta vikoja ja yrittää pilata minun ja lapseni suhde, niin tällaisen tyypin vaikutus on vähän kuin käänteinen Midaan kosketus. Kaikki kaunis muuttuu hänen käsissään pahaksi.

Hyvin sanottu, pätee kaikkiin narskuihin. Se toksisuus.

Vierailija
1829/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo isot lupaukset on mielenkiintoinen, n-nen esihenkilö puhui moneen kertaan siitä, että kun toiminta laajentuu, niin haluanko tiiminvetäjäksi ja sitten toki saan lisäkoulutusta jne. Palkkasi kaksi uutta työntekijää, mutta ei puhettakaan, että olisin saanut lisää vastuuta tai palkkaa, vaikka käytännössä perehdytin uudet työntekijät. Samalla puhe siitä kuitenkin jatkui, että kun toiminta laajenee, niin minusta sitten tiiminvetäjä.

Rakasti myös oman äänensä kuuntelemista, huonot päivät kuuluivat aina puhelimessa, mutta sähköpostilla kaikki oli aina asiallista, ettei vain jäisi mitään materiaalia huonosta käytöksestä.

Kuuluin tavallaan hänen hoviinsa, jota usein mairitteli ja yritti esittää, että kertoo vain minulle tiettyjä asioita. "Tämä on sitten vain sinulle" oli tuttu lause. Myöhemmin huomasimme työkaverien kesken, että teki sitä kaikille.

Halusi, että pienimmätkin asiat menevät hänen kautta tai vähintään tiedoksi hänellekin. Koska kukaan muu ei voinut osata mitään. Kehui välillä kyllä vuolaasti, mutta lienee jostain opittua, työsuhteen lopussa kävi ilmi, ettei arvostanut oikeasti juuri yhtään.

Raha oli aina mielenkiintoinen aihe, toisaalta sitä saatettiin käyttää hurjasti, jos haluttiin näyttää hyvältä, jos rahaa piti kuluttaa johonkin muuhun, yritettiin saada kaikki ilmaiseksi.

Eri standardit itselle ja muille, erityisesti raha-asioissa.

Kysyi myös suoraan, että olenko raskaana, ihan ystävänä kuulemma, kun esihenkilönähän ei saisi kysyä. Heh heh. Kokeili usein kuinka pitkälle voi mennä, soitti työaikojen ulkopuolella, juuri ennen päivän päättymistä jne. Ja minähän kilttinä tyttönä venyin.

Tässä toki vain jäävuoren huippu, kesti useampi vuosi ennen kuin alkoi ymmärtää, ettei käytös ole ok, suurelle osalle ihmisiä näyttäytyy charmanttina hyväntekijänä.

Kuulostaa tosi paljon mun entiseltä esimieheltä. Hänellä oli ainakin selkeesti narsistisia piirteitä. Hänen lempiharrastuksensa oli pitää alaisiaan ns. löysässä hirressä. Esim. lomien vahvistamista viivytti viimeiseen saakka ja muistutti aina, ettei esim. kesälomalla saa ikinä olla päivääkään yhtä aikaa, jos on pienikin epäilys siitä, että sinua tarvittaisiin töissä. Käytännössä oli kuitenkin heinäkuussa joku viikko, jolloin meidän pienestä yksiköstä kaikki lomaili.

Pomo oli hirveän tarkka säännöistä, noudatti niitä aina pilkulleen, mutta juuri siten, mikä olisi alaisille mahdollisimman ikävää, eli kaikki jousto ja empatia puuttui. Jos oli mahdollista katkaista sairausloma, hän teki sen, ja jyräsi lääkärin ohjeistuksen. Tämä siis ns. henkisistä syistä johtuvien sairaslomien kohdalla, esim. omainen kuollut. Hän saattoi myös ottaa yhteyttä työterveyteen keskustellakseen alaisensa sairaushistoriasta. Mitä ihmettä se hänelle edes kuului?

Tyypillinen piirre pomolle oli se, että hän uteli alaisiltaan ummet ja lammet perheestä ja terveydentilasta, mutta ikinä ei kertonut itsestään mitään. Ja jos oli jotain muutoksia tulossa, hän kertoi niistä viime hetkellä, ei koskaan hyvissä ajoin. Hän piti alaisia lieassa tällä tavoin.

Onneksi pääsin hänestä eroon.

Toi oli sama meillä lomien suhteen! Monta kertaa meni niin, ettei koskaan vahvistanut mun lomaa, pidin sitten vaan silloin, kun olin pyytänyt. Oli kyllä joustava, että joo, sai pitää silloin, kun halusi paitsi että lupa tuli viime hetkellä, jos silloinkaan. Viimeinen loma oli oikein tyyppiesimerkki, ei halunnut antaa palkatonta, vaikka juuri kuukautta ennen oli vihjannut, että voimmeko alentaa palkkaa kun menee ehkä kohta koronan takia huonosti. Mitään syytä ei palkattoman epäämiselle ollut.

Työnantajan rooli ei aina ole se helpoin. Se ei vielä tee narsistia tai persoonallisuushäiriöistä pomosta jos hän ei miellytä kaikkia tai on tiukka, ei anna lomaa, on vähän mulkero tms.

Itseasiassa tuo että pomosi on joustava kuitenkin, hieman poissulkee narsistin mahdollisuutta. Toki en tiedä hänestä riittävästi mutta kannattaa edelleen tutkia tätä narsisti asiaa että osaa sellaisia välttää ENNENKUIN saa tosiaan omakohtaisen kokemuksen ja silloin kyllä TIEDÄT että on tosi narsu kyseessä.

Kirjoitin siis lisäyksen tuohon aiemmin kirjoittamaani, jossa oli muutamia esimerkkejä siitä, missä esihenkilön n-set piirteet tulivat esiin. Ei suinkaan ollut ainoa juttu, missä nämä tuli esiin. Luonteeltani olen ymmärtäväinen ja empaattinen, minulla kesti useamman vuoden nähdä tietynlaiset piirteet - alkuun ajattelin vain, että kaikilla on joskus huonoja päiviä - ja minä en koskaan joutunut pahimpaan tuleen - näin sivusta miten järkyttävästi kohteli todella joustavaa ja omistautuvaa työntekijää kuin roskaa. Sen jälkeen oma ymmärrys sitten loppuikin täysin.

Joo sori jos ilmaisin itseäni hieman tökerösti. Tässä sen huomaa että ei pitäisi kyseenalaistaa kenenkään kokemuksia koska ei voi tietää kaikkia taustoja. On todella hanurista jos pomo on narsu.

Vierailija
1830/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten etu ei ole elää sairaan parisuhteen keskellä.

Aikuisena kun niitä vaurioita yritetään korjata niin harvemmin tulee edes mieleen että kiitos ihana rakas äiti/isä joka jäi siihen perhehelvettiin muka meidän lasten parhaaksi

Vierailija
1831/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit ja heidän ihailijat voisi avata heidän sydäntään lähellä olevan aivan ikioman keskustelun missä voisivat vaikkapa jakaa vinkkejään miten ankeuttaa toisten elämää tai mistä te nyt tykkäättekään yleinsä jauhaa esim; "Töissä taas haukkuivat narsistiksi vaikkei ole alan pätevyyttä ja ihan tavan yksinkertaisia tollukoita kaikki"

Vierailija
1832/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena kun niitä vaurioita yritetään korjata niin harvemmin tulee edes mieleen että kiitos ihana rakas äiti/isä joka jäi siihen perhehelvettiin muka meidän lasten parhaaksi

Toki näinhän se on ideaali maailmassa. Mutta mites lähdet jos vaihtoehto on että joudut jättämään lapset toiselle osapuolelle tms. Toki äiti voi lähteä Siperiaan yksin ilman lapsiaan.

Vierailija
1833/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ja heidän ihailijat voisi avata heidän sydäntään lähellä olevan aivan ikioman keskustelun missä voisivat vaikkapa jakaa vinkkejään miten ankeuttaa toisten elämää tai mistä te nyt tykkäättekään yleinsä jauhaa esim; "Töissä taas haukkuivat narsistiksi vaikkei ole alan pätevyyttä ja ihan tavan yksinkertaisia tollukoita kaikki"

Luulen, että nämä asiat tulee selkärängasta narsistille. Muuten kyllä todella hyvä idea, että voisivat etsiytyä vaikka ylilaudalle, mutta no, kyllähän sinä tiedät. Siellä, missä on empaatikkoja, on myös narsisteja. 

Parempi vaan siis olla huomaamatta ja keskustella itse asiasta. 

Vierailija
1834/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki näinhän se on ideaali maailmassa. Mutta mites lähdet jos vaihtoehto on että joudut jättämään lapset toiselle osapuolelle tms. Toki äiti voi lähteä Siperiaan yksin ilman lapsiaan.

Miks lapset pitäisi jättää heitä kaltoin kohtelevalle vanhemmalle?

Sen kun lähtee lapset mukanaan vaikkapa turvakotiin ensi alkuun.

Vierailija
1835/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole nyt tavallisesta erosta missä äiti pakenee vaikkapa humalaista väkivaltaista miestään lapset kainalossa lain suojiin.

Selvitä miten narsisti toimii ja ihmettele sitten

Vierailija
1836/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon psykonarsisti punoo seittinsä huolella alusta asti ja jälkiä jättämättä ettei lain koura häneen yllä. Suunnitelmallisesti alusta alkaen kerää materiaaleja ja vaikkapa nauhoittaa puheluita, tekaisee todisteita mahdollista pakoyritystä varten. Usko pois, osaavat hommansa ja ovat ottaneet opikseen kaikista edellisistä parisuhteistaan miten seuraavaksi kannattaakin toimia ettei seuraava uhri pääsekään karkuun. Puhutaan nyt todella sairaista ja vaarallisista henkilöistä.

Itse en enää ihmettele miksi joku ei vaan lähde, siis varsinkaan jos on yhteiset lapset. Siinä tilanteessa äiti/isä on usein täysin voimattomassa tilanteessa.

Vierailija
1837/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mun eksä halusi katsoa aina telkkaria nukkumaanmenoon asti. Hän luonnollisesti valitsi aina ohjelmat ja hallitsi kaukosäädintä.

Hän oli nähnyt ne leffat jo aiemminkin, sillä ei ollut mitään väliä. Huonokin ohjelma oli ohjelmaa.

Voisiko tämä liittyä siihen, että narsistin kehitys on katkennut lapsuustasolle? Lapsethan liimaantuvat myös ruutuun eikä aikuisella lapsella ole ruutuajan asettajaa.

Itse mielummin käytän elämäni muuhun kuin keskinkertaisten ohjelmien katsomiseen.

Mielenkiintoinen teoria. Selittäisi myös poskettoman kiinnostuksen päriseviin leluihin eli autoihin ja moottoripyöriin. Ja tietysti myös pippelin ympärillä pyöriviin jänniin asioihin.

Jos ei nyt ruveta kuitenkaan leimaamaan tyypillisiä miesten kiinnostuksenkohteita yleisellä tasolla, vaikka ette itse niistä naisina olekaan kiinnostuneita. Menee sivuraiteelle.

Lisäksi myös monet naiset (kuten minä) pitävät nopeista autoista...hiukka stereotyyppistä siis.

Tässäkin on sävyeroja: pitäminen ja pakkomielle ovat hiukan eri asioita. Jos se nopea tai hieno auto pitää hankkia, vaikka siihen ei ole varaa. Tai ostetaan auto ja jätetään lapsille sängyt tai talvivaatteet hankkimatta. Kun autosta puhutaan aamusta iltaan ja illasta aamuun. Kun koko elämä pyörii sen auton ympärillä ja sen saamiseksi tehdään kaikki eikä välitetä kenenkään muun tarpeista.

Vierailija
1838/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mielenkiintoinen tekniikka vanhemmilla narsisteilla on, että kun heille menee kylään, kehuvat muita ihmisiä maasta taivaaseen. Tässäkin on tavoitteena mitätöidä vierasta, joka on siinä vaivautunut heidän luokseen. 

Tai kehua yhtä lapsista muille lapsille. En tiedä onko tämä tekniikka vai ollut maan tapa, mutta vanhemmat ihmiset omassa elämässäni ovat tehneet tätä paljon. Kenen lapsi nyt sitten on diplooomiinsinööri ja kenen tohtori ja kuka on matkustanut missäkin.

Vierailija
1839/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin on sävyeroja: pitäminen ja pakkomielle ovat hiukan eri asioita. Jos se nopea tai hieno auto pitää hankkia, vaikka siihen ei ole varaa. Tai ostetaan auto ja jätetään lapsille sängyt tai talvivaatteet hankkimatta. Kun autosta puhutaan aamusta iltaan ja illasta aamuun. Kun koko elämä pyörii sen auton ympärillä ja sen saamiseksi tehdään kaikki eikä välitetä kenenkään muun tarpeista.

Justihinsa näin! Ja se sama "rikkinäinen levy" junnaa junnaamistaan kunnes auto on pihassa. Ja sama kaava tässäkin asiassa toistuu ja seuraavaksi soitetaan uutta rikkinäistä levyä eri pakkomielteestä. Kellään muilla kun ei niitä tarpeita ole kuin narsulla ja vain hänellä.

Vierailija
1840/10671 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni laukesi aina ennen aikaisesti. Ja oli siitä silmin nähden ylpeä. Käänsi asian juhlamielisesti niin että hän olisi jo ehtinyt samassa ajassa siittämään monta jälkeläistä kun joku toinen vielä jyystää ensimmäistään. Yhtään lasta tällä miehellä ei kyllä ole vielä tänäkään päivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan