Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
1761/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole merkityksellistä, että onko väkivallan tekijä nimenomaan narsisti vai mikä se ongelma on. Narsismiin perehtymällä saa silti tietoa siitä, millaisia tekniikoita väkivaltaa käyttävä ihminen käyttää.

Ja jos käytös on sama kuin narsistin käytös niin miksi ihmeessä ei voi nimittään narsistiksi?

Niinpä. Ja voisihan väkivallan tekijälle olla joku muukin kattotermi, jonka alta sitä tietoa löytää. Nyt se vaan parhaiten löytyy narsismin alta ne vastaukset, vaikka väkivallan tekijän sairaudella olisikin eri nimi. Ei sillä uhrin kannalta ole mitään merkitystä.

Vierailija
1762/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmiset käyttävät liikaa ja liian löyhästi natsisti nimitystä tänäpäivänä"

Edellinen loppuun kulutettu lause on nyt kuultu täälläkin niin monta kertaa.

Täällä puhutaan nyt narsisteista ja nars.pers.häiriön omaavista, joten termiä käytetään ja tullaan käyttämään jatkossakin.

On päivän selvä asia, että ihmisistä ei pidä sanoa valheellisia asioita, eiköhän se ole selvä. Kunnianloukkaus syytehän siitä pahimmillaan tulee, normaali järkevä ihminen kyllä tietää tämän Huoh

Tolla iän ikuisella fraasilla yritetään vain vesittää uhrin kokemuksia ja useimmiten henkilö joka toitottaa tätä yhtä ja samaa, ettei narsu sanaa pitäisi käyttää, ei tuo yleinsä keskusteluun yhtään mitään muuta tähteellistä, eikä itse ole tietoinen asiasta.

Eli jos ei ole järkevämpää sanottavaa niin älä pidä ihmisiä ja uhreja tyhminä ja aina ja joka kerta kyseenalaista jos se on ainoa pointti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ihmisten haukkuminen ja vähättely on yleistä. Tämä kohdistuu ystäviisi ja sukulaisiisi. Hän kääntää muut sinua vastaan selkäsi takana ja ihmissuhteet päättyvät yksi toisensa jälkeen. Narsisti pitää huolen että saa vakuutella sinulle vian löytyvän näistä muista ihmisistä. 

Vierailija
1764/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni sanaa narsisti käytetään liian vähän ja he ovat alidiagnosoituja siksi, etteivät itse hakeudu hoitoon eivätkä mene edes kehoituksesta. Tämä on tärkeää siksi, että narsistin kanssa ei voi saada toimivaa parisuhdetta tms. lähi-ihmissuhdetta ja siksi kohteen olisi parasta tiedostaa asia mahdollisimman varhain, jotta hän voi pelastaa itsensä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähin vaurioin. 

Vierailija
1765/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni sanaa narsisti käytetään liian vähän ja he ovat alidiagnosoituja siksi, etteivät itse hakeudu hoitoon eivätkä mene edes kehoituksesta. Tämä on tärkeää siksi, että narsistin kanssa ei voi saada toimivaa parisuhdetta tms. lähi-ihmissuhdetta ja siksi kohteen olisi parasta tiedostaa asia mahdollisimman varhain, jotta hän voi pelastaa itsensä mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman vähin vaurioin. 

Tämä. Narsisti hakeutuu harvoin itse terapiaan, mutta narsistit sen sijaan ajavat kumppaneitaan avun piiriin.

Itse olen tämänkin elämässäni kokenut. Ex-kumppani kyllä ajatteli saavansa minulta kehuja ja ihailuja siitä, että ”ajatteli että voisi mennä terapiaan”. Ei mennyt, vaan etsi itselleen sen sijaan uuden uhrin.

Todellakin narsismi pitäisi tunnistaa paremmin eikä hokea tuota iänikuista ”ei kaikki exät ole narsisteja” -mantraa.

Vierailija
1766/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden ihmisten haukkuminen ja vähättely on yleistä. Tämä kohdistuu ystäviisi ja sukulaisiisi. Hän kääntää muut sinua vastaan selkäsi takana ja ihmissuhteet päättyvät yksi toisensa jälkeen. Narsisti pitää huolen että saa vakuutella sinulle vian löytyvän näistä muista ihmisistä. 

Häläreiden pitäisi jo kilkattaa jos yksi ihminen, se narsku, saa vaikkapa koko suvun riitaantumaan ja narsku haukkuu ja arvostelee negatiivisesti kaikki. Narsku itse on tietty jo kaikkien kanssa riidoissa, sanoo olevansa uhri vaikka ne muut on uhreja, kokeneet narskun pahat teot jo. Mutta se yksi hovin jäsen pitää olla, sille valehdellaan ja haukutaan muut, se raukka uskoo kaiken. Suvun lisäksi narsku käännättää myös ystävät jotka uskovat sen valheita. Lopulta ollaankin sitten yksin. Tosin ei narskullakaan ystäviä ole.

Vierailija
1767/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hyvä ihminen käytä sitä yleisnimikkeenä hankalana pitämällesi ihmiselle. Voit täältäkin helposti lukea että ongalma on ihan todellinen monelle, eikä narsistin lonkeroihin joutuessaan aina tarvitse edes olla henkilö joka ei osaa laittaa rajoja- Taitava narsu antaa löysää ja pitää naamaria niin pitkään kunnes uhri on tavalla tai toisella "nalkissa".

Tarkoitan että, narsisti ei ole lääketieteellinen termi. Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on ja sitä ei pitäisi kenenkään muun kun ammatti-ihmisten (ei sinun, eikä minun) käyttää kenestäkään toisesta. Nykyään käytetään arjessa nimitystä narsisti hyvin löyhästi ja minusta ihan liikaa. Ongelmana on, että kun ajatellaan, että oma puoliso tai ärsyttävä työkaveri on narsisti ja asiaan ei sen enempää puututa niin oikeasti taustalla voi olla mielenterveysongelmia, traumaa, käyttäytymishäiriöitä yms joille terapiassa voisi tehdä jotain, mutta jotka nyt sitten jäävät huomiotta. 

Käytän sitä sanaa tästä eteenpäinkin mullan alla makaavasta kusipäisestä aviomiehestäni ja käytän hänestä paljon pahempiakin nimityksiä sekä diagnooseja:) Kiitos itsestäänselvyyksistä taas jälleen kerran, mutta kirjoituksesi meni hukkaan, kerro jotain mitä emme tiedä

Olisi kiva tietää miten narsisti saadaan lääkäriin, että saadaan aikaan se virallinen diagnoosi, jolloin loppuu se narsistin ulina siitä, että "en ole narsisti, koska ei ole virallista diagnoosia"?

Narsisti on narsisti vaikka virallista diagnoosia ei olisikaan.

Vierailija
1768/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin kun pakottaa lääkäriin, hän ei mene sinne parantuakseen vaan siksi, että hänet on käsketty sinne uhkaamalla. 

Vierailija
1769/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää miten narsisti saadaan lääkäriin, että saadaan aikaan se virallinen diagnoosi, jolloin loppuu se narsistin ulina siitä, että "en ole narsisti, koska ei ole virallista diagnoosia"?

Narsisteissa on surullista se, että ovat koko elämänsä 4 - 5 vuotiaan lapsen tasolla henkisesti, ja kuvittelevat, että kaikki muutkin ovat samanlaisia. Narsistit pitäisi toimittaa pakkohoitoon kun saavat väkivaltaisia raivokohtauksiaan. Psykoosipotilaskin viedään hoitoon jos käyttäytyy väkivaltaisesti.

Vierailija
1770/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran oman narsuni pakotettua psykologille. Kerran pääsin oikein mukaankin terapia istuntoon, vain nähdäkseni että se oma pikku narsukkelini kävi siellä vain vi**uilemassa terapeutilleen ja viisastelemassa, kyseenalaisti kaiken ja näytti oikein nauttivan siitä.

Onneksi lopulta pääsin tästä elämäni helvetistä eroon monen kipeän mutkan kautta, mutta se onkin jo eri tarina.

Voimia kaikille jotka vielä roikkuvat siinä löysässä hirressä- MIKÄÄN ei ole tärkeämpää kuin että lähdet pois siitä suhteesta

Vierailija
1771/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ilmeisesti kiertelee yhden kauden verran harrastuksesta toiseen ja haluaa päättää kaikesta. Kun ei saa tarpeeksi kiitosta ja päätäntävaltaa, suuttuu.  Olen miettinyt, että onko tässä hyväksymisen tarpeessa joku lapsuuden trauma vai onko se pelkkää narsismia? 

En ole ammattilainen. Puhun nyt ihan vaan omasta kokemuksesta. 

Meidän kaikkien käytös johtuu niin monen asian summasta, että miksi joku käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ei kukaan pysty varmuudella sanomaan. Taustalla voi olla traumaa tai lapsena opittuja huonoja käyttäytymismalleja, persoonallisuushäiriöitä, mielenterveysongelmia tai vain reagointia johonkin elämän vaikeaan stressitilanteeseen (esim läheisen kuolema).

Aika moni täällä kirjoittaa miten joku toinen on hankala. Minulla kesti vuosia, että pystyin myöntämään, että minä itse olen vastuussa parisuhdeongelmistani. Minulla on ollut hankala isäsuhde ja toistan sitä suhdetta parisuhteissa. Olen nyt vuosia käynyt terapiassa ja opettelen edelleen muuttamaan omaa käytöstäni. Laittamaan terveellisiä rajoja ja kertomaan ääneen kun minusta tuntuu pahalta.

Narsisti on oikeasti vain yleisnimitys hankalana pidetylle ihmiselle. Esimerkiksi minä sanon eksää narsistiksi vaikka oikeasti hänellä on mielenterveysongelmia. Narsistista persoonallisuushäiriötä hänellä ei ole.

Npd eli paha luonnevikaisuus on harvinaisempaa, mutta jokainen elänyt tietää että näitä tyyppejä kyllä pyörii milloin missäkin. Sitten narsistiset piirteet ovat hyvin yleisiä nykyään ja nekin hankaloittavat ihmissuhteita merkittävästi. Voisi kutsuavaikka epäkypsyydeksi, joustamattomuudeksi, yhteistyökyvyn puuteeksi. Itsekkyydeksi.

Ilmiö on laaja, ja hyvin monisävyinen. Ja kyllä, narsistinen käytös on hyvin tyypillistä monille mt häiriöille, luonnehäiriöt voivat kuitenkin olla myös ns puhtaita, eli tyyppi hyvinkin ”toimiva” ja ulkoisesti menestynyt jollain saralla.

Vierailija
1772/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisteissa on surullista se, että ovat koko elämänsä 4 - 5 vuotiaan lapsen tasolla henkisesti, ja kuvittelevat, että kaikki muutkin ovat samanlaisia. Narsistit pitäisi toimittaa pakkohoitoon kun saavat väkivaltaisia raivokohtauksiaan. Psykoosipotilaskin viedään hoitoon jos käyttäytyy väkivaltaisesti.

Kovertti narsisti ei välttämättä raivoa vaan hänen vihansa on kylmää halveksintaa, ylimielisyyttä, saituutta, pihtaamista ja omituista passiivisaggressiivista uhmaa esim työympyröissä.

Näitä kun vähän pidempään seuraa niin tajuaa että eivät ole terveitä eivätkä aikuisia. Saavat kyllä monesti lopulta kenkää töistä ja suhteista, kun myrkyttävät hiljaisella kielteisyydellään ilmapiiriä. Mikään ei toki ole koskaan heidän syytään eikä vastuullaan..

Mutta tosiaan tuon hiljaisen smoothin ja kohteliaan miellyttävän kuoren alle voi kätkeytyä hyvinkin paljon kylmyyttä.

Vierailija
1773/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tämän kommentoijan ajatusta: hän myös ”varastaa” ystäväsi. Huomaat yhtäkkiä, että ystäväsi ovat hänen kanssaan tekemisissä, heistä on tullut perheystäviä. He eivät olekaan yksinomaan sinun. Kontrollifriikki vaatii, että mm. tapaamisista pitää sopia niin, että hän on sähköposteissa, tekstaressa, whatsupissa ryhmässä mukana. Huomaat, että kenenkään toisen puoliso ei siellä ole, vain ystäväsi itse. Tämähän taas johtuu siitä, että et voi sopia mitään puolisosi puolesta. Ei riitä edes, että kysyisit ja varmistaisit. Jos näin erehdyt tekemään saat kuulla olevasi itse kontrollifriikki. Parin riidan jälkeen olet valmis luopumaan tapaamisista ja alistut siihen, että ystäväsi onkin nyt teidän molempien ystävä. Itse menetin kaksi, kolme läheistä tällä tavoin.

Ja vastavuoroisesti sinä et tunge hänen ystäviensä elämään. Et vaadi, että olet kaikessa viestittelyssä mukana. Sinähän haluaisit silloin vain kontrolloida. Puolisosi pitää omat ystävänsä erillään, itsellään.

Vierailija
1774/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin hetken narsismin vahvassa ääripäässä olevaa, olenkin hänestä jotain ketjussa kertonut. Hänellä oli vahva uskomus, että kaikki haluavat hänelle pahaa jollakin tapaa. Hänellä oli menossa oikeusjuttuja niin työpaikkaan liittyen kuin ex-vaimojaan vastaan. Hän oli ollut omien sanojen mukaan pahasti koulukiusattu, työpaikkakiusattu, ex-vaimot ja lapset, naapurit levittivät hänestä huhuja. Kysyin voisiko olla niin, että hän on ymmärtänyt jotain väärin, että joskus stressaantuneena näkee kiusaamista siellä missä sitä ei ole. Hän suuttui ja kysyi väitänkö häntä narsistiksi kuten kaikki muutkin. Hän oli omien sanojen mukaan hankkinut kymmeneltä psykiatrilta lausunnon, ettei ole narsisti ja kysyi pitääkö ne näyttää minullekin.  En halunnut nähdä. Hän oli käynyt muutaman vuoden terapiassa, koska oli väsynyt kaikkeen kiusantekoon minkä kohteeksi joutui. Terapeutin lausunnon näin ja siinä puhuttiin erityisen herkästä ihmisestä ja sellainen hän koki olevansa. Mielestäni hän oli saanut terapiasta vain voimaa jatkaa läheisten kiusaamista, minkäänlaista itsereflektiota en huomannut. 

Hänellä oli yksi eksä, jota hän ei vainonnut. Kyselin vähän miten hän erosi muista. Käytin samaa taktiikkaa muutuin tylsäksi, itkuiseksi ja vetäydyin taka-alalle. En arvostellut enkä haukkunut häntä. Hän ei ollut enää kiinnostunut minusta ja onneksi en ole kuullut hänestä enää mitään. Hän oli täysin empatiakyvytön jopa omaa lastaan kohtaan, halusi vetää lasta "vastapalloon". Täällä puhuttiin projisoinnista. Vaikka emme tunteneet edes pitkään, niin hänen mielestään olin mustasukkainen kontrollifriikki ja ties mitä. 

Vierailija
1775/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailin hetken narsismin vahvassa ääripäässä olevaa, olenkin hänestä jotain ketjussa kertonut. Hänellä oli vahva uskomus, että kaikki haluavat hänelle pahaa jollakin tapaa. Hänellä oli menossa oikeusjuttuja niin työpaikkaan liittyen kuin ex-vaimojaan vastaan. Hän oli ollut omien sanojen mukaan pahasti koulukiusattu, työpaikkakiusattu, ex-vaimot ja lapset, naapurit levittivät hänestä huhuja. Kysyin voisiko olla niin, että hän on ymmärtänyt jotain väärin, että joskus stressaantuneena näkee kiusaamista siellä missä sitä ei ole. Hän suuttui ja kysyi väitänkö häntä narsistiksi kuten kaikki muutkin. Hän oli omien sanojen mukaan hankkinut kymmeneltä psykiatrilta lausunnon, ettei ole narsisti ja kysyi pitääkö ne näyttää minullekin.  En halunnut nähdä. Hän oli käynyt muutaman vuoden terapiassa, koska oli väsynyt kaikkeen kiusantekoon minkä kohteeksi joutui. Terapeutin lausunnon näin ja siinä puhuttiin erityisen herkästä ihmisestä ja sellainen hän koki olevansa. Mielestäni hän oli saanut terapiasta vain voimaa jatkaa läheisten kiusaamista, minkäänlaista itsereflektiota en huomannut. 

Hänellä oli yksi eksä, jota hän ei vainonnut. Kyselin vähän miten hän erosi muista. Käytin samaa taktiikkaa muutuin tylsäksi, itkuiseksi ja vetäydyin taka-alalle. En arvostellut enkä haukkunut häntä. Hän ei ollut enää kiinnostunut minusta ja onneksi en ole kuullut hänestä enää mitään. Hän oli täysin empatiakyvytön jopa omaa lastaan kohtaan, halusi vetää lasta "vastapalloon". Täällä puhuttiin projisoinnista. Vaikka emme tunteneet edes pitkään, niin hänen mielestään olin mustasukkainen kontrollifriikki ja ties mitä. 

Sanotaan se kaikki yhdessä rohkeasti vain:

EXÄSI OLI TÄYS NARSISTI!

Vierailija
1776/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteista ei okein voi puhua kuin terapeutille. Käy helposti kuten täälläkin, että yritetään puolustella narsistia, mikä taas uhrista tuntuu hänen kokemuksensa mitätöinniltä.

Vierailija
1777/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tämän kommentoijan ajatusta: hän myös ”varastaa” ystäväsi. Huomaat yhtäkkiä, että ystäväsi ovat hänen kanssaan tekemisissä, heistä on tullut perheystäviä. He eivät olekaan yksinomaan sinun. Kontrollifriikki vaatii, että mm. tapaamisista pitää sopia niin, että hän on sähköposteissa, tekstaressa, whatsupissa ryhmässä mukana. Huomaat, että kenenkään toisen puoliso ei siellä ole, vain ystäväsi itse. Tämähän taas johtuu siitä, että et voi sopia mitään puolisosi puolesta. Ei riitä edes, että kysyisit ja varmistaisit. Jos näin erehdyt tekemään saat kuulla olevasi itse kontrollifriikki. Parin riidan jälkeen olet valmis luopumaan tapaamisista ja alistut siihen, että ystäväsi onkin nyt teidän molempien ystävä. Itse menetin kaksi, kolme läheistä tällä tavoin.

Ja vastavuoroisesti sinä et tunge hänen ystäviensä elämään. Et vaadi, että olet kaikessa viestittelyssä mukana. Sinähän haluaisit silloin vain kontrolloida. Puolisosi pitää omat ystävänsä erillään, itsellään.

Tuttua. Suhteen aikana oli suhde parhaan ystävänikin kanssa. Eron jälkeen käänsi ystäviäni minua vastaan ja sai iskettyä uuden parhaan ystäväni. Toki heidän suhteensa päättyi onnettomasti eli npd pahoinpiteli tämän kumppaninsa, joka joutui sairaseläkkeelle jo 35 vuotiaana. Tämä eläkkeelle päätyvä oli psykiatrinen sh.

Vierailija
1778/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa, kun oma veljeni nujertaa vaimonsa sanomisia apinoimalla, vääristelemällä hänen sanomisiaan ja ihmeellisillä naamanilmeillä ikäänkuin esittäen häntä ja tekemällä kälystäni vähä-älyisen. Esitystä jatkuu jonkinaikaa, kunnes kälyni alkaa hämmentyneenä soperrella jotain selitystä sanomisilleen ja perääntyy asiassaan, jotta narsistiveljeni voi kokea jälleen kerran olleensa oikeassa. Tätä on jatkunut yli kolmekymmentä vuotta. Muistan, että joskus itsekin vähän naureskelin moiselle "hassutukselle". Olinhan itsekin ollut lapsuuden tuossa samassa tilanteessa lukuisat kerrat.

Omassa elämässä sattui kuitenkin pari narskua kohdalle ja jouduin ottamaan asioista selvää selvitäkseni suhteista. Silmäni avautuivat tuonkaltaiselle toisen alistamiselle.

Nykyään säälin kälyäni, koska hän joutuu kokemaan kaltoinkohtelua, eikä osaa enää lähteä tuollaisesta sairaasta suhteesta.

Vierailija
1779/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo isot lupaukset on mielenkiintoinen, n-nen esihenkilö puhui moneen kertaan siitä, että kun toiminta laajentuu, niin haluanko tiiminvetäjäksi ja sitten toki saan lisäkoulutusta jne. Palkkasi kaksi uutta työntekijää, mutta ei puhettakaan, että olisin saanut lisää vastuuta tai palkkaa, vaikka käytännössä perehdytin uudet työntekijät. Samalla puhe siitä kuitenkin jatkui, että kun toiminta laajenee, niin minusta sitten tiiminvetäjä.

Rakasti myös oman äänensä kuuntelemista, huonot päivät kuuluivat aina puhelimessa, mutta sähköpostilla kaikki oli aina asiallista, ettei vain jäisi mitään materiaalia huonosta käytöksestä.

Kuuluin tavallaan hänen hoviinsa, jota usein mairitteli ja yritti esittää, että kertoo vain minulle tiettyjä asioita. "Tämä on sitten vain sinulle" oli tuttu lause. Myöhemmin huomasimme työkaverien kesken, että teki sitä kaikille.

Halusi, että pienimmätkin asiat menevät hänen kautta tai vähintään tiedoksi hänellekin. Koska kukaan muu ei voinut osata mitään. Kehui välillä kyllä vuolaasti, mutta lienee jostain opittua, työsuhteen lopussa kävi ilmi, ettei arvostanut oikeasti juuri yhtään.

Raha oli aina mielenkiintoinen aihe, toisaalta sitä saatettiin käyttää hurjasti, jos haluttiin näyttää hyvältä, jos rahaa piti kuluttaa johonkin muuhun, yritettiin saada kaikki ilmaiseksi.

Eri standardit itselle ja muille, erityisesti raha-asioissa.

Kysyi myös suoraan, että olenko raskaana, ihan ystävänä kuulemma, kun esihenkilönähän ei saisi kysyä. Heh heh. Kokeili usein kuinka pitkälle voi mennä, soitti työaikojen ulkopuolella, juuri ennen päivän päättymistä jne. Ja minähän kilttinä tyttönä venyin.

Tässä toki vain jäävuoren huippu, kesti useampi vuosi ennen kuin alkoi ymmärtää, ettei käytös ole ok, suurelle osalle ihmisiä näyttäytyy charmanttina hyväntekijänä.

Kuulostaa tosi paljon mun entiseltä esimieheltä. Hänellä oli ainakin selkeesti narsistisia piirteitä. Hänen lempiharrastuksensa oli pitää alaisiaan ns. löysässä hirressä. Esim. lomien vahvistamista viivytti viimeiseen saakka ja muistutti aina, ettei esim. kesälomalla saa ikinä olla päivääkään yhtä aikaa, jos on pienikin epäilys siitä, että sinua tarvittaisiin töissä. Käytännössä oli kuitenkin heinäkuussa joku viikko, jolloin meidän pienestä yksiköstä kaikki lomaili.

Pomo oli hirveän tarkka säännöistä, noudatti niitä aina pilkulleen, mutta juuri siten, mikä olisi alaisille mahdollisimman ikävää, eli kaikki jousto ja empatia puuttui. Jos oli mahdollista katkaista sairausloma, hän teki sen, ja jyräsi lääkärin ohjeistuksen. Tämä siis ns. henkisistä syistä johtuvien sairaslomien kohdalla, esim. omainen kuollut. Hän saattoi myös ottaa yhteyttä työterveyteen keskustellakseen alaisensa sairaushistoriasta. Mitä ihmettä se hänelle edes kuului?

Tyypillinen piirre pomolle oli se, että hän uteli alaisiltaan ummet ja lammet perheestä ja terveydentilasta, mutta ikinä ei kertonut itsestään mitään. Ja jos oli jotain muutoksia tulossa, hän kertoi niistä viime hetkellä, ei koskaan hyvissä ajoin. Hän piti alaisia lieassa tällä tavoin.

Onneksi pääsin hänestä eroon.

Toi oli sama meillä lomien suhteen! Monta kertaa meni niin, ettei koskaan vahvistanut mun lomaa, pidin sitten vaan silloin, kun olin pyytänyt. Oli kyllä joustava, että joo, sai pitää silloin, kun halusi paitsi että lupa tuli viime hetkellä, jos silloinkaan. Viimeinen loma oli oikein tyyppiesimerkki, ei halunnut antaa palkatonta, vaikka juuri kuukautta ennen oli vihjannut, että voimmeko alentaa palkkaa kun menee ehkä kohta koronan takia huonosti. Mitään syytä ei palkattoman epäämiselle ollut.

Vierailija
1780/10671 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi parisuhteessa narsisti, nainen vai mies? Toisen sukua voidaan tavata, mutta toisen sukua ei. Nauretaan, alennetaan yhdessä toisen sukulaisia. Toinen haukkuu omat sukulaiset ja toinen ei välitä siitä yhtään. Ei edes ota kantaa siihen, että haukutaan oma verisukulaisuus. Kumpi heistä on se narsisti vai onko  molemmat? Ei ainakaan kovin tervettä käytöstä, en tiedä onko narsimia vai jotain muuta.

Onko siis niin että tämä pari vetää yhtä köyttä kuitenkin? Yhdessä haukutaan sukulaisia jne? Ehkäpä sukulaiset on vähän hanurista ja hyvä että ovat samaa mieltä parina. On toki tökeröä alentaa ketään ja naureskella sukulaisille mutta ei se vielä narsistiksi tee ketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan