Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ammattilainen. Puhun nyt ihan vaan omasta kokemuksesta.
Meidän kaikkien käytös johtuu niin monen asian summasta, että miksi joku käyttäytyy niin kuin käyttäytyy ei kukaan pysty varmuudella sanomaan. Taustalla voi olla traumaa tai lapsena opittuja huonoja käyttäytymismalleja, persoonallisuushäiriöitä, mielenterveysongelmia tai vain reagointia johonkin elämän vaikeaan stressitilanteeseen (esim läheisen kuolema).
Aika moni täällä kirjoittaa miten joku toinen on hankala. Minulla kesti vuosia, että pystyin myöntämään, että minä itse olen vastuussa parisuhdeongelmistani. Minulla on ollut hankala isäsuhde ja toistan sitä suhdetta parisuhteissa. Olen nyt vuosia käynyt terapiassa ja opettelen edelleen muuttamaan omaa käytöstäni. Laittamaan terveellisiä rajoja ja kertomaan ääneen kun minusta tuntuu pahalta.
Narsisti on oikeasti vain yleisnimitys hankalana pidetylle ihmiselle. Esimerkiksi minä sanon eksää narsistiksi vaikka oikeasti hänellä on mielenterveysongelmia. Narsistista persoonallisuushäiriötä hänellä ei ole.
Älä hyvä ihminen käytä sitä yleisnimikkeenä hankalana pitämällesi ihmiselle. Voit täältäkin helposti lukea että ongalma on ihan todellinen monelle, eikä narsistin lonkeroihin joutuessaan aina tarvitse edes olla henkilö joka ei osaa laittaa rajoja- Taitava narsu antaa löysää ja pitää naamaria niin pitkään kunnes uhri on tavalla tai toisella "nalkissa".
Nauratti nuo TV rutiinit mistä joku aikaisemmin kertoi koska tuli mieleen kun ex sanoi vihaisesti ottaessani kaukosäädintä
"ehkä on kuule parempi että et vaihda kanavaa, täällä ei naiset oo ennenkään koskenut hallintalaitteisiin!" Ja otti sen multa pois vaikka itse oli sanonut että kato mitä haluat , hän pelaa nyt tätä peliä. Meinasin alkaa nauramaan koska luulin että se oli vitsi , mutta ei ollut ja hän nappasi sen kädestäni ja laittoi pepun alle ja jatkoi pelaamistansa :D
Vierailija kirjoitti:
Nauratti nuo TV rutiinit mistä joku aikaisemmin kertoi koska tuli mieleen kun ex sanoi vihaisesti ottaessani kaukosäädintä
"ehkä on kuule parempi että et vaihda kanavaa, täällä ei naiset oo ennenkään koskenut hallintalaitteisiin!" Ja otti sen multa pois vaikka itse oli sanonut että kato mitä haluat , hän pelaa nyt tätä peliä. Meinasin alkaa nauramaan koska luulin että se oli vitsi , mutta ei ollut ja hän nappasi sen kädestäni ja laittoi pepun alle ja jatkoi pelaamistansa :D
Meillä ex raivosi joskus kun olin tietokoneella, vastasin mitä muutakaan tässä tekis kun se vahtas telkusta omiaan ja päivän kotityöt olin jo tehnyt. Menin sitten seuraksi sohvalle ja mitä teki hän, no räpläsi kaukosäädintä, kanavalta toiselle, olisi sieltä jotain mulle katsottavaa voinut tulla mutta ei hänelle ilmeisesti. Eli en saanut katsella telkkuakaan enkä olla koneella. no poistuin sitten olkkarista ja se taisi löytää sopivan kanavan. Kiusa se on pienikin kiusa.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on kylmä ja suuttuu,jos olen kipeänä.Pitkällä sairaslomalla hän ei kahteen kuukauteen koskenut minuun millään tavalla.Tunsin itseni ihan mitättömäksi roskakasaksi.
Myöhemmin kuitenkin kehuskeli muille,kuinka hyvin hän piti huolta minusta sairasloman ajan.Todellisuudessa en kokenut minkäänlaista empatiaa.
Exä oli avun tarpeessa sairaana. Oli ilkeö ja viimeisen päälle hankala. Teki auttamisesta miltei mahdotonta. Ja sitten sätti, kun perhe ei halunnut auttaa tai olla edes lähellä. Sairastava itsekeskeinen ihminen se vasta hankala onkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertookin paljon. Eli se kake edustaa narsulle HALLINTAA, LOL! Kuka normaali edes kutsuu vanhaa kunnon kakea HALLINTALAITTEEKSI ENNNN KESTÄ xD
Oma exänihän nimitti sukupuolielintään "Vallankahvaksi" (oksensin taas vähän)
Mikä pölvästi huoh, kaikkihan sen nyt tietää että se löytyy naisen jalkovälistä kenellä sitä valtaa on hyvänen aika sentään
Aiemmin ketjussa pohdittiin, onko niiden toiminta tietoista.
Useimmiten on, mutta silloinkin kun ei ole, tiedostamaton, alitajuinen on tietoisen suuntaista.
Eli yksilön oma alitajunta ei mene tietoisuudesta vastakkaiseen suuntaan.
Narsistit toistaa aina samaa kaavaa pääpiirteittäin. Kun kaavan oppii, pystyy kyllä tunnistamaan narsistin helposti. On aivan eri asia olla narsistin systemaattisen (sekä salakavalasti peitellyn) kiusan kohteena vuosikausia, kuin vaan "tietää joku narsisti" tai "nähdä narsisti televisiossa". Narsistin todellisten tarkoitusperien paljastuttua kohde kyllä tunnistaa tulevaisuudessa tällaisen stereotyypin. Kannattaa luottaa omaan intuitioon. Tässä yksi parhaista videoista jossa käytännön neuvoja siihen mitä tehdä jos on ihan pakko olla tekemisissä jonkun narsistin kanssa (esim. samassa työssä, yhteishuoltajuudessa, perheessä, väkisin tuttavapiirissä, jne.). Diagnosoitu, tietoinen narsisti HG Tudor, Youtubesta: How To Reduce Giving Fuel to a Narcissist. Muutenkin HG Tudorilta löytyy kyllä vastauksia lähes kaikkiin tässäkin ketjussa esitettyihin kysymyksiin.
Oi että kun minun narsistini olisi ollut vain hankala ihminen. Eipä ollut, vaan henkisesti pahoinpitelevä ihmisraunio.
Tunnen kyllä hankalia ja itsekkäitä ihmisiä. Narsisteja nämä tuntemani ”hankalat ihmiset” eivät ole.
Mutta se narsisti, jonka kanssa seurustelin, oli kyllä ihan narsisti. Hankaluus ja henkinen väkivalta ei ole synonyymeja.
Älä hyvä ihminen käytä sitä yleisnimikkeenä hankalana pitämällesi ihmiselle. Voit täältäkin helposti lukea että ongalma on ihan todellinen monelle, eikä narsistin lonkeroihin joutuessaan aina tarvitse edes olla henkilö joka ei osaa laittaa rajoja- Taitava narsu antaa löysää ja pitää naamaria niin pitkään kunnes uhri on tavalla tai toisella "nalkissa".[/quote]
Tarkoitan että, narsisti ei ole lääketieteellinen termi. Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on ja sitä ei pitäisi kenenkään muun kun ammatti-ihmisten (ei sinun, eikä minun) käyttää kenestäkään toisesta. Nykyään käytetään arjessa nimitystä narsisti hyvin löyhästi ja minusta ihan liikaa. Ongelmana on, että kun ajatellaan, että oma puoliso tai ärsyttävä työkaveri on narsisti ja asiaan ei sen enempää puututa niin oikeasti taustalla voi olla mielenterveysongelmia, traumaa, käyttäytymishäiriöitä yms joille terapiassa voisi tehdä jotain, mutta jotka nyt sitten jäävät huomiotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä sulle, että olet edistynyt.
Oikeasti narsistinen ihminen on sellainen, että hänelle ei laiteta rajoja millään tavalla eikä kerrota, että pahalta tuntuu.
Kaikki ei ole vain toisen ospuolen syyllistämistä. Mnä en sano kaikkia hankalia narsisteiksi. Sanoj narsisteiksi niitä, joilla ne tietyt piirteet (ks. alan kirjallisuus) on ylikorostuneet.
t. masennuspotilas, jolta ei löytynyt pers. häiriöitä, mutta joka oli naimisissa narsistinen pers. häiriö -diagnoosin saaneen ihmisen kanssa. Masennus on seurausta tuosta parisuhteesta.
Tsemppiä ja paljon halauksia sinulle. Hyvä, ettet sano. Aika monet muut sanovat. Jouduin esimerkiksi laittamaan välit poikki yhden hankalan ystäväni kanssa, koska jatkuvasti oli paha olo hänen seurassaan ja hän järjesti ongelmia minulle. Sen jälkeen alkoi minun haukkuminen, että olen narsisti. Pitkään myös luulin, että eksäni on narsisti, mutta hänellä olikin mielenterveysongelmia. Aika hankala noita on maallikon erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun maailmassani nimitän narsistiksi vain ihmisiä, joissa on itsekkyyden lisäksi tunnetyhjyyttä, epäempaattisuutta, kyvyttömyyttä toimia yleisillä säännöillä, manipulaatiota, tahallista harmintuottamista, terveyshaittoja kohteelle sekä vaarallisuus.
Sitten on läjä kavereita ja kuita tuttuja, joilla on keskimääräistä vahvempia narsistisia ominaisuuksia, mutta jotka eivät yllä edellämainitulle listalle.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertookin paljon. Eli se kake edustaa narsulle HALLINTAA, LOL! Kuka normaali edes kutsuu vanhaa kunnon kakea HALLINTALAITTEEKSI ENNNN KESTÄ xD
Oma exänihän nimitti sukupuolielintään "Vallankahvaksi" (oksensin taas vähän)
Mikä pölvästi huoh, kaikkihan sen nyt tietää että se löytyy naisen jalkovälistä kenellä sitä valtaa on hyvänen aika sentään
Kuinka pitkään olitte yhdessä? Nuo jutut voisivat olla ihan kuin omankin ex-seurusteluviritelmän suusta. Tosin vallankahvaksi varmaan edes hän ei olisi kehdannut kutsua elintään, koska se oli niin onnettoman pieni.
Englanninkielessä on muuten termi situationship kuvaamaan suhdetta millaiseksi suhteen monesti muovautuvat narsistin kanssa, ellei tämä ole sitoututtamishaluinen ja pyri nopeasti kihloihin/naimisiin tms.
Mulle ei ole merkityksellistä, että onko väkivallan tekijä nimenomaan narsisti vai mikä se ongelma on. Narsismiin perehtymällä saa silti tietoa siitä, millaisia tekniikoita väkivaltaa käyttävä ihminen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole merkityksellistä, että onko väkivallan tekijä nimenomaan narsisti vai mikä se ongelma on. Narsismiin perehtymällä saa silti tietoa siitä, millaisia tekniikoita väkivaltaa käyttävä ihminen käyttää.
Ja jos käytös on sama kuin narsistin käytös niin miksi ihmeessä ei voi nimittään narsistiksi?
Vierailija kirjoitti:
Älä hyvä ihminen käytä sitä yleisnimikkeenä hankalana pitämällesi ihmiselle. Voit täältäkin helposti lukea että ongalma on ihan todellinen monelle, eikä narsistin lonkeroihin joutuessaan aina tarvitse edes olla henkilö joka ei osaa laittaa rajoja- Taitava narsu antaa löysää ja pitää naamaria niin pitkään kunnes uhri on tavalla tai toisella "nalkissa".
Tarkoitan että, narsisti ei ole lääketieteellinen termi. Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on ja sitä ei pitäisi kenenkään muun kun ammatti-ihmisten (ei sinun, eikä minun) käyttää kenestäkään toisesta. Nykyään käytetään arjessa nimitystä narsisti hyvin löyhästi ja minusta ihan liikaa. Ongelmana on, että kun ajatellaan, että oma puoliso tai ärsyttävä työkaveri on narsisti ja asiaan ei sen enempää puututa niin oikeasti taustalla voi olla mielenterveysongelmia, traumaa, käyttäytymishäiriöitä yms joille terapiassa voisi tehdä jotain, mutta jotka nyt sitten jäävät huomiotta.
Käytän sitä sanaa tästä eteenpäinkin mullan alla makaavasta kusipäisestä aviomiehestäni ja käytän hänestä paljon pahempiakin nimityksiä sekä diagnooseja:) Kiitos itsestäänselvyyksistä taas jälleen kerran, mutta kirjoituksesi meni hukkaan, kerro jotain mitä emme tiedä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen puhunut exästäni täällä narsistina. Luen juuri nytkin kirjaa, joka kuvaa narsisteja, eli juurikin tätä ihmistä. Pari kolme sivua sitten luki vapaasti suomennettuna näin: nämä ihmiset eivät hakeudu hoitoon, vaan näiden ihmisten takia hakeudutaan hoitoon. Terapiassa voisi, mutta kun ei narsisti mene terapiaan.
Lieneekö narsistin kysymys, ihan noin yhtäkkiä ruokaa jonotettaessa: "Kuule X, kyllä Y on sentään älykäs ihminen!" Ja niin lujaa, että kaikki kuulivat. En ollut sanonut Y:n älykkyydestä halaistua sanaa.
On olemassa
- diagnosoituja narsisteja
- vahvoja narsistisia piirteitä omaavia ihmisiä
Narsistit voi myös jakaa:
- overt narcissist ja
- covert narcissit
Näille kaikille on yhteistä huono käytös (varsinkin lähisuhteessa), manipulointi ja henkinen väkivalta.
Täällä todella moni on kertonut kokemastaan henkisestä (fyysistäkin varmasti on moni kokenut) ja on aivan täysin semantiikkaa takertua käytettyyn samaan.
Kaikki ei ole (iltapäivälehti)narsisteja, mutta se nyt on aivan sama, jos työkalupakki on täynnä väkivaltaa ja erilaisia tapoja alistaa kumppania.
Ei. Täällä keskustellaan sinusta ja typerästä virneestäsi jonka läpi kaikki näkevät